Daniel Funeriu, despre Premiul Nobel pentru Chimie 2021, acordat cercetătorilor Benjamin List şi David W.C. MacMillan: Au demonstrat, independent, că pot fi utilizate în procesul catalitic de obținere a unuia sau altuia dintre enantiomeri și molecule organice, compuse din carbon, hidrogen, oxigen și azot

[jp_post_view]
Foto: Pixabay.com
Cei doi laureați ai premiului Nobel pentru Chimie, Benjamin List şi David W.C. MacMillan, „au demonstrat, independent, că pot fi utilizate în procesul catalitic de obținere a unuia sau altuia dintre enantiomeri și molecule organice, compuse din carbon, hidrogen, oxigen și azot, eliminând astfel riscul utilizării metalelor”, a explicat pe Facebook fostul ministru al Educației Daniel Funeriu, cercetător chimist. Laureaţii din acest an au fost premiaţi pentru “dezvoltarea organocatalizei asimetrice”, a spus Goran K. Hansson, secretarul general al Academiei Regale de Ştiinţe din Suedia.
  • Amintim că Benjamin List și David MacMillan au primit Premiul Nobel pentru Chimie 2021, deoarece au dezvoltat un nou instrument precis pentru construcția moleculară: organocataliza. potrivit nobelprize.org. Acest lucru are un impact mare asupra cercetării farmaceutice și face chimia mai ecologică. În anul 2000, Benjamin List și David MacMillan au dezvoltat independent unul de celălalt, un al treilea tip de cataliză. Se numește „organocataliză asimetrică” și se bazează pe molecule organice mici.

Mai jos, postarea integrală a lui Daniel Funeriu:

„Despre premiul Nobel în chimie acordat lui Benjamin List și David MacMillan:

La prima vedere palma stângă și palma dreaptă sunt identice. Dacă priviți însă atenți palma dreaptă și palma stângă veți constata că una e imaginea celeilalte în oglindă. Exact așa este și cu anumite perechi de moleculele, numite enantiomeri. În acest caz un enantiomer, numit R, de la rectus, dreapta, este imaginea în oglindă a celuilalt, numit S, de la sinister, stânga.

Adesea cele două molecule, R și S, chiar dacă foarte similare din punct de vedere chimic, au proprietăți foarte diferite. Un exemplu clasic este ibuprofenul: S ibuprofenul este activ medical, pe când R ibuprofenul nu este activ, și este implicat în metabolismul lipidelor. Talidomida este un caz tragic, de pe urma căruia au suferit mulți oameni: una dintre forme, de exemplu, cauzează defecte la naștere. Limonenul e un alt exemplu, S limonenul fiind găsit în lămâi, R limonenul în portocale.

Obținerea în laborator și în cantități industriale a unuia sau altuia dintre enantiomerii R sau S este una din marile probleme ale chimiei, neexistând soluții generale. Înainte de cei doi laureați, se credea că doar cataliza pe bază de metale sau cataliza enzimatică poate să producă, specific, enantiomerul R sau S. Cataliza metalică poate duce la reziduuri toxice, iar cea enzimatică e adesea nepractică.

Cei doi au demonstrat, independent, că pot fi utilizate în procesul catalitic de obținere a unuia sau altuia dintre enantiomeri și molecule organice, compuse din carbon, hidrogen, oxigen și azot, eliminând astfel riscul utilizării metalelor (care adesea rămân în cantități mici în produsul finit, cu urmări toxice). După demonstrarea inițială a principiului, cei doi împreună cu alți cercetători au dezvoltat un întreg domeniu al „organocatalizei”, ale cărei aplicații promit să ducă la o chimie mai eficientă și mai curată.”

https://www.facebook.com/DanielPFuneriu/posts/1829719370549309

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Ministrul Educației, Ligia Deca, dialog în contradictoriu cu primarul din Slobozia Conachi. Primar: Școala nu a fost afectată de inundaţii, poate vreţi să mergem la o familie, două / Deca: Ştim că nu a fost afectată, am venit să discutăm unde e bine să mergem

Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a vizitat luni Școala gimnazială din Slobozia Conachi, localitate din judeţul Galaţi grav afectată de inundaţii. Primarul localităţii i-a spus ministrului că unitatea de învăţământ nu…
Vezi articolul

Lista inițială a celor 29 de proiecte eligibile pentru dezvoltarea consorțiilor regionale de învățământ dual, publicată de Ministerul Educației. Au fost acceptate 18 primării și 11 universități / Calendarul apelului a fost modificat

Lista intermediară a celor 29 de proiecte eligibile pentru dezvoltarea consorțiilor regionale de învățământ dual a fost publicată de Ministerul Educației. De menționat este că au fost acceptate 18 primăriile…
Vezi articolul