Reforma învățământului vocațional. Studiu de caz – Spania: Relații simplificate între școli și companii, accent pe standardele de competență, mai puțină birocrație, mai multă colaborare internațională

[jp_post_view]
Foto: © Industryviews | Dreamstime.com
Învățământul vocațional spaniol trece, în această perioadă, printr-o perioadă de reformă prin care se încearcă adoptarea unor modele care să răspundă noilor nevoi de pe piața muncii, de la recunoașterea competențelor la nevoile de acreditare și la programe mai flexibile de învățare. Autoritățile din Spania, țară care deține unul dintre sistemele puternice de învățământ vocațional din Europa – chiar ministerul de profil se numește Ministerul Educației și al Pregătirii Vocaționale – urmăresc să obțină sprijin larg pentru o nouă lege ce vizează acest sector al educației. Ce urmărește acest proiect, prezentat recent în cadrul rețelei europene Eurydice?

Noua lege adună diversele căi de pregătire vocațională în cadrul unui model unic, dezvoltat în paralel cu un Plan De Modernizare a Pregătirii Vocaționale. Ambele proiecte urmăresc să ofere un nou parcurs educațional, superior, care să faciliteze actualizarea continuă a aptitudinilor profesionale.

Noul parcurs include, progresiv, cinci grade de avansare:

A – acreditare parțială a competențelor

B – certificat de competențe profesionale

C – certificat profesional

D – cicluri de instruire

E – Cursuri de specializare

Pentru gradele C, D și E, vor fi disponibile două tipuri de instruire – Pregătire Vocațională Duală Generală și Pregătire Vocațională Duală Avansată.

  • Cea generală vizează perioade de practică într-o companie echivalând cu 25=35% din durata totală a cursurilor, când compania își asumă 20% dintre rezultatele de învățare vizate de curriculum. Această formă de pregătire nu este legată contractual de locul de muncă și nu presupune plata unei remunerații.
  • Pregătirea avansată presupune perioade de practică în companie echivalând cu 35-50% din durata totală a programului de pregătire, în care compania își asumă 40% din rezultatele de învățare vizate de curriculum. Această formă de instruire presupune o legătură contractuală plătită între companie și elev.

Noul model urmărește și construirea unui sistem mai puțin birocratic de acreditare pe baza competențelor profesionale obținute prin experiența de lucru și pe căi non-formale. Prin eliminarea unor bariere în recunoașterea competențelor, care au făcut ca timp de 10 ani doar 300.000 de oameni să poată obține acreditări, ministerul dorește acum ca peste 3 milioane de lucrători să poată obțină acreditări pentru competențe și abilități în următorii patru ani.

Totodată, proiectul noii legi reglementează legături mai clare între educația vocațională și cea universitară, promovând recunoașterea reciprocă, precum cea a creditelor folosite în învățământul superior, pentru a ușura stabilirea unor parcursuri ce recunosc instruirea anterioară, de un tip sau altul.

În plus, sunt stabilite instrumente de management precum:

  • Un registru statal al instruirii profesionale, ce permite oricui acces la un raport ce include toate detaliile experienței lor profesionale
  • Un catalog modular al pregătirii profesionale, ce determină module profesionale asociate fiecărui standard de competențe
  • Un catalog al standardelor de competență profesională, ce înlocuiește actualul catalog al calificărilor.

O altă țintă vizată de reformă este internaționalizarea instruirii vocaționale, prin participarea la proiecte internaționale și proiecte care să reunească școli spaniole și școli străine, prin mobilitatea  sporită a elevilor și profesorilor.

Detalii despre proiectul spaniol de reformă a învățământului vocațional – pe platforma Eurydice (En.) și pe site-ul guvernului spaniol (Sp.).

Foto: © Industryviews | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Raluca Turcan, vicepremier: În Educație este pentru prima dată când copiii vor începe anul școlar cu manualele pe bănci și când un program de pregătire a profesorilor nu este doar pe hârtie, ci este pus în practică

Promisiuni pentru elevii care în septembrie vor intra în clasa a VIII-a din partea vicepremierului Raluca Turcan, la Consiliul Național al PNL. Prim-vicepreședinte al Partidului Național Liberal, Turcan a declarat…
Vezi articolul

Recomandările drastice pentru redeschiderea școlilor – calificate de Ministerul Sănătății drept „document vechi de lucru, care nu mai este de actualitate” / Tătaru, în urmă cu 12 ore: Am pus în consultare și pentru Ministerul Educației niște reguli

Ministerul Sănătății anunță că recomandările publicate pe site-ul propriu referitoare la redeschiderea școlilor în contextul pandemiei sunt „un document vechi de lucru, care nu mai este de actualitate în faza…
Vezi articolul

Încercare de defăimare la adresa părintelui care a expus comportamentul abuziv al învățătoarei de la o școală din Târgu Mureș. Părintele care încearcă să o compromită pe mamă a trimis și un text de susținere pentru cadrul didactic „luat la cunoștință” de 14 persoane prezente la ședința cu părinții

Un părinte care a luat legătura cu Edupedu.ro în privința cazului învățătoarei Alexa Mariana de la școala gimnazială „Romulus Guga” din Tg. Mureș a trimis pe adresa redacției o încercare…
Vezi articolul

Doar 21% dintre elevii din liceele cu profil agricol au participat la stagii de practică în cadrul unor parteneriate cu companii private în perioada 2020-2022 – raport / Școlile au nevoie de ajutor masiv pentru a încheia parteneriate pentru stagii de practică

Puțin peste un sfert dintre elevii care învață la un liceu cu profil agricol, 21%, au făcut stagii de practică la companii private, în perioada 2020-2022, arată un raport privind…
Vezi articolul

Regulamentul pentru încadrarea profesorilor pe posturi, publicat în Monitorul Oficial. Profesorii titulari și cei angajați pe perioadă determinată pot fi încadrați în regim de plata cu ora până la o jumătate de normă didactică de predare

Regulamentul pentru încadrarea profesorilor pe posturi a fost publicat, miercuri, 17 ianuarie, în Monitorul Oficial. Este vorba despre ordinul nr. 6.876 din 22 decembrie 2023, document pentru aprobarea Normelor metodologice…
Vezi articolul