Cine este noul ministru al Educației Naționale din Franța, Pap Ndiaye, și care sunt perspectivele sale / Sindicatele din învățământul francez așteaptă să fie rezolvate „urgențele reale”, precum salariile

[jp_post_view]
Pap Ndiaye / Foto: Agerpres – EPA / Christophe Petit Tesson
Odată cu realegerea lui Emmanuel Macron în funcția de Președinte al Republicii Franceze și, implicit, odată cu instaurarea noului guvern condus de Elisabeth Borne, ministrul Educației Naționale, al Tineretului și Sportului, Jean Michel Blanquer, și-a terminat mandatul de cinci ani. El a fost înlocuit cu Pap Ndiaye, o figură proeminentă în lupta contra rasismului din Hexagon.

„Pap Ndiaye, până în prezent director al Muzeului Național de Istorie a Imigrației – inaugurat de François Hollande în 2014 – îl înlocuiește pe Jean-Michel Blanquer în funcția de ministru al Educației Naționale. Profesorul de istorie în vârstă de 56 de ani, specialist în istoria Statelor Unite și [în studiul] minorităților, s-a născut la Antony (Hauts-de-Seine) dintr-un tată senegalez și o mamă franceză. Intelectualul, absolvent al Școlii Naționale Superioare și doctor al Școlii de Înalte Studii în Științe Sociale, este fratele mai mare al scriitoarei Marie Ndiaye, laureată în 2009 cu premiul Goncourt pentru Trei femei puternice„, notează publicația ladepeche.fr.

Sosirea lui Pap Ndiaye la ministerul de pe strada Grenelle marchează, fără îndoială, „o ruptură de predecesorul său”, conform aceleiași publicații. În timp ce Jean-Michel Blanquer, de orientare republicană clasică, consideră că „nu ne definim prin presupusa noastră identitate”, Pap Ndiaye adoptă o abordare diferită a problemelor identitare, importând din Statele Unite conceptul de ‘studii negre'”.

Acest concept are ca scop considerarea existenței minorităților într-o societate ca un domeniu de studiu – istoric sau sociologic – de sine stătător. Cartea sa, „La Condition noire: essai sur une minorité française” („Condiția negrilor: eseu despre una din minoritățile franceze”), publicată în 2009, a făcut din Pap Ndiaye un pionier în cercetarea privind discriminarea rasială.

În primul său discurs în calitate de ministru, Ndiaye s-a definit drept „un produs pur al meritocrației republicane al cărei pilon este școala (…), poate un simbol, cel al meritocrației, dar poate și cel al diversității”, potrivit FranceInfo. El a continuat spunând că „abordează această sarcină cu umilință, cu modestie, dar și cu toată energia și bunăvoința inteligentă care îi sunt proprii”. Consolidarea cunoștințelor de bază, egalitatea de șanse și adaptarea necesară a școlilor la schimbările din economie și societate sunt „provocări” pe care acesta intenționează să le îndeplinească.

Pap Ndiaye este unul din susținătorii aducerii înapoi a matematicii în trunchiul comun la liceu, după cum scrie leparisien.fr. Mai multe despre această problemă privind învățarea matematicii la liceele generale, în Franța, poți citi aici: Specialiștii francezi propun reintroducerea în trunchiul comun a “Matematicii pentru toți”, accesibilă liceenilor, după ce disciplina a devenit opțională în 2019 și Ministerul a constatat o scădere abruptă a rezultatelor – raport (martie 2022).

Reacția sindicatelor din Educație

Pentru Snes-FSU, principalul sindicat al profesorilor din învățământul secundar, „numirea lui Pap Ndiaye reprezintă o ruptură de Jean-Michel Blanquer în mai multe feluri”. Dar „educația națională nu este guvernată doar de simboluri”, a avertizat organizația cadrelor didactice într-un comunicat. „Urgențele sunt reale, se așteaptă răspunsuri rapide, mai ales în ceea ce privește salariile”, scrie franceinfo.fr. „Pentru noul ministru al educației, sarcina care îl așteaptă este imensă”, conchide publicația citată.


1 comment
  1. La noi Cimpeanu nu rezolva nimic, poate ia exemplu din Franta!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Disciplinele STE(A)M – subcapitol separat în „România Educată”: La TIC să se predea și despre tehnologii mobile și Internet of Things / Educația bazată pe investigație să fie inclusă în formarea inițială a profesorilor

Una dintre zonele de interes pentru dezvoltarea de programe educaționale la nivel global, STEM – Știință, Tehnologie, Inginerie, Matematică – are parte de un subcapitol dedicat în proiectul România Educată,…
Vezi articolul

De ce avem rezultate în creștere la Bac și Evaluarea Națională, care evaluează „rețetele date la meditații“, dar în scădere sau stagnare la PISA, care evaluează extern competențele reale? Ligia Deca: „Vorbim despre metodologii foarte diferite și despre niveluri de vârstă diferite / Putem ghici că a existat o creștere la PISA, dar ea a fost amortizată de efectul pandemiei“

Ministrul Educației din România, Ligia Deca, a declarat că având în vedere stagnarea rezultatelor de la PISA 2022, în raport cu cele din 2018, pentru România, „putem ghici că a…
Vezi articolul

Daniel David, despre cardurile educaționale de 500 de lei: ministrul Fondurilor Europene este în acest moment la Comisia Europeană să negocieze buget pentru aceste carduri

Cardurile educaționale au fost alimentate în limita bugetului disponibil, iar ministrul Fondurilor Europene negociază la Comisia Europeană buget pentru cardurile care au rămas nealimentate, a declarat, joi, ministrul Educației și…
Vezi articolul