Mircea Cărtărescu, la o lună după ce nu a trecut de votul inițial pentru admiterea în Academia Română: A nu fi academician “mi se pare un strop de libertate în plus, pe care știu să îl prețuiesc”

[jp_post_view]
Mircea Cărtărescu / Foto: INQUAM Photos / George Călin
“Nu a fost vreodată visul meu să devin academician” și “nu am nici un fel de sentimente negative pentru Academie pentru că nu m-ar fi acceptat”, scrie, miercuri, pe Facebook scriitorul Mircea Cărtărescu, la o lună după ce procedurile pentru o eventuală primire a lui în Academia Română s-au blocat într-o fază inițială.

Potrivit lui Mircea Cărtărescu, “a nu fi academician (sau orice altceva în afară de ceea ce sunt cu adevărat: un om care scrie) mi se pare un strop de libertate în plus, pe care știu să îl prețuiesc.”

El face precizările în condițiile în care, în urmă cu o lună, membrii Secției de Filologie și Literatură ai Academiei Române au votat, într-un prim pas al procedurilor de admitere, două noi propuneri pentru intrarea în Academie, dar Cărtărescu, deși propus, nu s-a numărat printre acestea, după cum a relatat Edupedu.ro la începutul lui februarie

  • A fost votată, în schimb, ca propunere “pe locul scriitorilor și criticilor”, o altă personalitate culturală, Gabriela Adameșteanu. Nu ar fi, însă, o respingere definitivă: “în timp, le vine rândul tuturor celor propuși”, după cum spunea un membru al secției menționate pentru Edupedu.ro, în acel moment.

Acum, scriitorul notează că “Am primit inițial începerea demersurilor respective doar pentru că am fost propus de trei oameni pentru care am un mare respect și cărora nu am avut curajul să le spun nu: Ion Pop, Ana Blandiana și Mircea Martin.”

Dar, scrie el, “când am aflat din presă că la o votare inițială din cadrul secției filologice nu am întrunit suficiente adeziuni, m-am simțit foarte ușurat și am înțeles că așa trebuia să fie.”

Mesajul lui Mircea Cărtărescu, integral:

https://www.facebook.com/cartarescu.mircea/posts/pfbid07csdF6dMYj7kHZA9BUfEfTanoPWmEboYDax8hJ1YUfDVdm5cKbZGy9uqumnkHct6l

La începutul lunii, situația a readus în atenția publicului un comentariu publicat de scriitorul Mircea Cărtărescu în urmă cu aproape 7 ani, când el critica instituția prin prisma absenței unor personalități pe care le numește “patriarhii României culturale” din rândul academicienilor. El scria, în 2016, pe Facebook:

  • “Aflu că patriarhii României culturale, Neagu Djuvara și Mihai Șora, nu sunt academicieni. Cum nu sunt nici Gabriel Liiceanu și Andrei Pleșu. Atunci cine, Doamne iartă-mă, e în Academie? Cine-a făcut primirile în ultimii 25 de ani, și pe ce criterii? Nu cumva cineva a lăsat să intre în acest for toată intelighenția pesedistă, naționalistă și anti-occidentală? Mă-ntreb și eu așa. Până la urmă, cine controlează Academia română?”
Citește și:
Mircea Cărtărescu în Academia Română? Nu a trecut de votul inițial, pentru moment, spun reprezentanți ai instituției. Șeful secției academice unde s-au făcut ultimele propuneri de admitere a unui membru scriitor: “E un fals” / “Nu înseamnă că domnul Cărtărescu nu va primi voturi mai târziu”
Criticul literar Mircea Martin şi lingvistul Gheorghe Chivu, noi membri titulari ai Academiei Române

3 comments
  1. Pe langa Liiceanu, Djuvara și Pleșu sa mai atraga inca vreo 4-5 intelectuali la fel de populari si pot sa puna de-o ,,acamdemie altfel”. Una in care sa nu fie PeeeSeeeDeee, ca, Doamne iarta-ma, n-au cum sa fie la un asa nivel inalt de cultura. Sau poate ca ar putea incerca anii ce vin pe nisa ,,criticilor literari” asa ca n-ar strica sa se reinventeze.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Diana Stănculeanu, expert sănătate mentală: Bullyingul este un comportament de violență strategică, nu este spontan, nu este impulsiv. Este foarte diferit de doi copii care se lovesc în curtea școlii într-o pauză și apoi se joacă împreună

Diana Stănculeanu, psihoterapeut și expert în sănătate mentală, spune că „bullyingul nu este un comportament spontan”, ci unul strategic și sistematic. „În bullying avem repetitivitate. Este foarte diferit de doi…
Vezi articolul
elaborarea curriculumului de liceu

Alocarea de fonduri „iresponsabil de mici” educației, școală din ce în ce mai neatractivă pentru copii și nevoia regândirii programelor școlare – Federația sindicatelor libere din învățământ face aceleași constatări ca în 2017, într-o rezoluție către Minister, Guvern și Parlament

Politica de „subfinanțare cronică a sistemului de învățământ”, salariile nemotivante și impredictibilitatea în educație sunt câteva dintre constatările dintr-o rezoluție anunțată de Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și postată…
Vezi articolul

Cred că în evaluarea periodică a unui profesor trebuie să intervină atât elevul, cât și părintele, spune directoarea Adriana Iancu: Un feedback, cel puțin periodic, ar putea să ofere și de acesta ar trebui să se țină cont

Adriana Iancu, profesoară de Limba română și directoare a Școlii Gimnaziale nr. 206 din București, este de părere că „în evaluarea periodică a unui profesor trebuie să intervină atât elevul,…
Vezi articolul