VIDEO Jean Marie Lehn, laureat al Premiului Nobel pentru Chimie: Educația științifică oferită în școlile, liceele și universitățile noastre, precum și publicului larg, trebuie să fie o prioritate

[jp_post_view]
Foto: UVT
Jean Marie Lehn, laureat al Premiului Nobel pentru Chimie, a declarat că „educația științifică oferită în școlile, liceele și universitățile noastre, precum și publicului larg trebuie să fie o prioritate”. Acesta a primit marți, 11 aprilie, titlul de Doctor Honoris Causa la Universitatea de Vest din Timișoara.

Educația științifică oferită în școlile, liceele și universitățile noastre, precum și publicului larg trebuie să fie o prioritate, astfel încât să formăm cercetătorii și descoperitorii de mâine, să ne eliberăm de temerile și respingerile iraționale, să ne dezvoltăm spiritul științific, pentru a lupta împotriva obscurantismului, a înșelătoriilor și a iraționalului”, a spus Jean Marie Lehn.

Jean Marie Lehn a precizat că „esența chimiei nu este doar a descoperi, ci și a inventa și, mai presus de toate, a crea. Cartea chimiei nu există doar pentru a fi citită, ci și pentru a continua să fie scrisă! Partitura chimiei nu presupune doar a fi cântată, ci și a continua să fie compusă”.

Foto: UVT
Discursul lui Jean-Marie Lehn:

„Doresc să mulțumesc călduros Universității de Vest din Timișoara și rectorului acesteia, domnului profesor Marilen Gabriel Pirtea, pentru marea onoare pe care mi-o face conferindu-mi un doctorat Honoris Causa Scientiarum. Aș dori să subliniez, de la bun început, că am avut o serie de colegi români foarte talentați. Ei au contribuit semnificativ la munca noastră și au fost foarte activi atât în universitatea lor de origine, cât și în întreaga lume.

Prin această diplomă onorifică, Universitatea recunoaște, de asemenea, rolul Științei și, în special, vitalitatea unui anumit domeniu, domeniul meu de activitate, Chimia.

Chimia joacă un rol central în rândul științelor naturii și în cunoaștere, prin importanța sa economică și prin prezența sa permanentă în viața noastră de zi cu zi.

Chimia este știința materiei și a transformărilor sale. Ea joacă un rol primordial în înțelegerea proceselor materiei, sporindu-ne capacitatea de a acționa asupra lor și de a inventa noi moduri de manifestare ale materiei.

Chimia este, în același timp, o știință a transferului, un releu între simplu și complex, între legile de fizicii și regulile vieții, între fundamental și aplicativ.

Prin obiectele sale, molecula și materia, chimia își exprimă creativitatea. Are puterea de a produce molecule și materiale noi, cu proprietăți noi. Noi, într-adevăr, pentru că nu existau înainte de a fi create prin rearanjarea atomilor în combinații și structuri inedite și infinit de variate.

Chimia a evoluat, de-a lungul anilor, către o creștere a complexității și a diversității, atât în ceea ce privește caracteristicile structurale, cât și cele funcționale. Munca depusă în laboratorul nostru a condus la definirea unui nou domeniu al chimiei, chimia supramoleculară, care se află dincolo de moleculă. Este domeniul relațiilor intermoleculare, un fel de sociologie moleculară, în care interacțiunile definesc comportamentul populațiilor de molecule. Chimia supramoleculară se străduiește să obțină un control sporit asupra structurilor și funcțiilor ansamblurilor și materialelor supramoleculare.

Dezvoltarea ulterioară conduce la chimia autoorganizării, bazată pe proiectarea sistemelor „programate”, capabile să asambleze spontan componentele adecvate în arhitecturi supramoleculare funcționale bine definite, dirijate de procesarea supramoleculară a informațiilor moleculare. Astfel, chimia nu este doar știința structurii și a transformării materiei, ci și o știință a informației, a materiei informate, în care informațiile chimice sunt stocate la nivel molecular și prelucrate la nivel supramolecular. Se deschide, astfel, calea spre chimia sistemelor complexe.

Asemenea unui artist, chimistul gravează în materie produsele imaginației creatoare. Esența chimiei nu este doar a descoperi, ci și a inventa și, mai presus de toate, a crea. Cartea chimiei nu există doar pentru a fi citită, ci și pentru a continua să fie scrisă! Partitura chimiei nu presupune doar a fi cântată, ci și a continua să fie compusă!

Chimia este, așadar, știință și artă în aceeași măsură. Este, de asemenea, o industrie: fiecare component științific al ei are omologul său industrial. Din acest motiv, chimia are o influență covârșitoare asupra vieții noastre economice și sociale.

Dincolo de progresul general al cunoașterii și de evoluția tehnologică, impactul cel mai profund al științei asupra societății este spiritul pe care îl implică, abordarea sa științifică și rațională a lumii, a vieții și a societății.

Educația științifică oferită în școlile, liceele și universitățile noastre, precum și publicului larg trebuie să fie o prioritate, astfel încât să formăm cercetătorii și descoperitorii de mâine, să ne eliberăm de temerile și respingerile iraționale, să ne dezvoltăm spiritul științific, pentru a lupta împotriva obscurantismului, a înșelătoriilor și a iraționalului.

Viitorul științei, viitorul nostru a fost deja exprimat în termenii cei mai potriviți de către artistul, omul de știință și inginerul Leonardo da Vinci, care a scris astfel:

„Atunci când natura încetează să-și producă propriile specii, intervine omul, care se folosește de elementele ei pentru a crea, în armonie cu ea însăși, o infinitate de specii.”

Dezvoltarea științei este un proces ireversibil. Nu-l putem întoarce înapoi. Cunoașterea nu poate fi ștearsă. Trebuie să înaintăm pe drumul care duce de la căutarea cunoașterii la controlul destinului nostru.

Jean-Marie Lehn


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Planificarea cercurilor pedagogice pentru luna noiembrie, publicată de Inspectoratul Școlar Județean Bihor / Ligia Deca a transmis că profesorii trebuie să insiste pe „zonele” unde elevii nu reușesc să rezolve anumite subiecte de la examenele naționale

Inspectoratul Școlar Județean Bihor a publicat planificarea cercurilor pedagogice pentru luna noiembrie. Potrivit ministrului Educației, profesorii trebuie să insiste pe „zonele” unde elevii nu reușesc să rezolve anumite subiecte de…
Vezi articolul

Iohannis, despre România educată: Am văzut în ultimele luni o firească dezbatere, mă aștept să continue în Parlament / Premierul spunea recent că parcursul de aprobare nu va fi foarte lung pentru că trebuie să producă efecte

Președintele Klaus Iohannis a declarat luni, la deschiderea anului școlar, că se așteaptă ca dezbaterile pe marginea proiectelor de legi ale educației să continue în Parlament, notează G4Media.ro. Amintim că,…
Vezi articolul

44 de dezbateri pe proiectele legilor Educației ar fi avut loc în 28 de zile de când sunt puse în consultare publică, susține ministrul Educației / Numărul dezbaterilor crește fulminant, însă multe, dacă există, nu pot fi contorizate pentru că nu sunt făcute publice

Dacă la început, când a lansat în dezbatere publică legile Educației, ministrul vorbea de 10 dezbateri în 10 zile, adică o dezbatere pe zi, frecvența lor, pe baza cifrelor declarate,…
Vezi articolul

Concurs între școli, cu proiecte din Școala Altfel, lansat de Ministerul Educației în plină grevă generală a celor din Învățământ. Profesorii trebuie să facă un dosar și inspectoratele să aleagă și să trimită la minister câștigătorii – DOCUMENT

Școlile din țară se pot înscrie la un concurs de activități pe care profesorii le-au ținut cu elevii în programul „Școala altfel”, organizat de Ministerul Educației, potrivit unei informări transmise…
Vezi articolul