OFICIAL Profesorii care vor să predea în grădinițe vor avea în formarea inițială pentru licență 26 de examene și 17 colocvii, 15% practică pedagogică, adică până la 10 ore pe săptămână în anul al III-lea și doar o oră de pedagogie digitală pe săptămână în penultimul semestru, potrivit planului de învățare

[jp_post_view]
Înscrierea la grădiniță 2025
Foto: Freepik.com
Ordinul cu metodologia privind înființarea și organizarea programului de studii universitare de licență „Educație timpurie” a fost publicat în Monitorul Oficial. Pe lângă disciplinele consacrate, viitorii profesori vor studia materii precum Neuroştiinţa educaţiei, Managementul activităților de învățare prin joc sau Pedagogie digitală. Conform noului plan de învățământ, în cei trei ani de studiu studenții la acest program de licență vor avea 26 de examene, 17 colocvii și practică pedagogică minimum 15% din numărul total al orelor alocate programului.
  • Programul de studii universitare de licență „Educație timpurie” le permite accesul absolvenților la o carieră didactică în învățământul preuniversitar și certifică competențele didactice corespunzătoare funcției didactice de profesor pentru educație timpurie — pentru copii antepreșcolari cu vârste cuprinse între 3 luni și 3 ani și pentru preșcolar — copiilor preșcolari cu vârste între 3 și 6 ani.
  • Potrivit documentului menționat, programul de studii universitare de licență „Educație timpurie” asigură competențele didactice necesare pentru dezvoltarea cognitivă, socială, fizică și emoțională a copiilor care au vârsta până la nivelul învățământului primar.
  • Actualii profesori de educație timpurie cu studii liceale pedagogice trebuie să obțină licența în Pedagogia Educației Timpurii până în anul 2028, conform prevederilor Legii învățământului superior nr. 198/2023, ca să își poată continua cariera. Mai exact, în lege sunt prevederi care îi obligă pe cei din sistem sau care vor să devină profesori, dar au doar liceul pedagogic absolvit, nu și facultate, să facă studii de licență ca să se poată titulariza sau să obțină licențierea (definitivatul).
Programul de licență „Educație timpurie”

Planul de învățământ este structurat pe următoarele domenii, conform metodologiei:

a) Elemente fundamentale de cunoaștere a domeniului educației timpurii;
b) Curriculum, didactici și practică pedagogică în domeniul educației timpurii;
c) Elemente de cercetare în științele educației.

Admiterea la programele de studii universitare de licență de educație timpurie include o varietate de instrumente de evaluare — minimum o probă eliminatorie: Abilități de comunicare și aptitudini, astfel încât să se asigure selecția unor studenți cu potențial și cu motivație ridicată pentru cariera didactică”, este menționat în document.

Practica pedagogică este disciplină obligatorie în planul de învățământ al programului „Educație timpurie” și reprezintă minimum 15% din numărul total al orelor alocate programului și se desfășoară atât în grupe de nivel antepreșcolar, cât și preșcolar, se mai arată în document. Practica pedagogică se realizează pe baza unor acorduri-cadru între instituțiile de învățământ superior și unitățile de învățământ preuniversitar de aplicație care oferă servicii de educație timpurie.

Structura planului de învățământ al programului de studii universitare de licență „Educație timpurie”:

Pe lângă disciplinele consacrate, viitorii profesori pentru educaţie timpurie vor studia: Neuroştiinţa educaţiei; Managementul activităților de învățare prin joc; Dezvoltarea limbajului, a comunicării, a premiselor citirii şi scrierii la copilul mic.

Mai mult, Pedagogia digitală, va fi parte din formarea viitorilor profesori pentru educație timpurie, însă are alocată doar o oră pe săptămână în semestrul I din anul al III-lea.

Lista disciplinelor opționale și tematica recomandată le puteți vedea mai jos:


Examenul de licență constă în susținerea a două probe:

  • un examen scris
  • susținerea unei lucrări de licență de tip cercetare-acțiune în domeniul educației timpurii.

Absolvenților care finalizează programul de studii universitare de licență „Educație
timpurie” li se consideră îndeplinită condiția de studiu pentru ocuparea funcției didactice de profesor pentru educație timpurie.

Programul ar putea fi organizat din anul universitar 2025-2026

Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior (ARACIS) are obligația de a adapta standardele specifice de calitate pentru evaluarea programelor de Educație Timpurie în termen de 60 de zile de la publicarea ordinului cu metodologia.

După elaborarea acestor standarde, universitățile vor trebui să parcurgă procesul de autorizare și acreditare. Dacă aceste proceduri se desfășoară cu rapiditate, programele de licență în Educație Timpurie ar putea începe din anul universitar 2025-2026.

„Instituțiile de învățământ superior care au în structură autorizat/acreditat și organizează programul Pedagogia învățământului preșcolar pot organiza începând cu anul universitar 2025-2026 programul Pedagogia Educație timpurie cu păstrarea statutului (de autorizat/acreditat), a capacității maxime de școlarizare, cu obligația depunerii la Autoritatea Națională pentru Calificări a documentației privind recunoașterea/validarea calificării și cu solicitarea de evaluare periodică/monitorizare la Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior (A.R.A.C.I.S.) pe noile programe, până la momentul expirării termenului de acreditare/autorizare deținut de fiecare universitate la data publicării prezentului ordin”, este menționat în document.

Ordinul integral pentru aprobarea Metodologiei privind înființarea și organizarea programelor de studii universitare de licență „Educație timpurie” îl puteți consulta mai jos:


5 comments
  1. Niciodată o astfel de facultate nu va reuși să pregătească educatoare la nivelul celor care termină liceul pedagogic.

  2. Dar dacă deja m am titularizat și anul acesta am definitvatul, mă mai pot obliga sa fac facultatea? Ca și educatoare?

  3. ok,in toți anii de studii …asta e, toți învață,toți au examene…daca nu distrugeau liceele pedagogice era și mai bine ….acu culegem ce am semănat …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministrul Educației susține că încurajează inițiativele care aduc educația financiară în mediul rural și consideră „esențială pregătirea continuă a profesorilor” în acest domeniu

Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat că, în zonele defavorizate, „oferta curriculară opțională din școli nu este pe atât de amplă pe cât ne-am dori”. Aceasta consideră „esențială pregătirea continuă…
Vezi articolul

Precizări importante: Guvernul anunță că documentul care circulă pe internet privind intenția de a restricționa circulația persoanelor NU a fost înaintat spre aprobare: „Este un document de lucru analizat la nivelul Grupului de suport tehnico-științific”

Autoritățile resping existența vreunei hotărâri privind limitarea deplasării oamenilor, precizând că documentul care circulă în mediul online este un draft analizat la nivelul Grupului de suport tehnico-științific și „că sunt…
Vezi articolul
CIVIS Open Lab

Universitatea din București își prezintă poziția în dezbaterea privind viitorul învățământului superior european: alianțele sunt cheia, dar au nevoie de sprijin inclusiv financiar din partea Comisiei și a statelor / Identitatea universităților să fie protejată

Alianțele universitare europene devin cei mai importanți promotori ai schimbării în învățământul superior, dar universitățile au nevoie de sprijin atât din partea Comisiei Europene, cât și din partea statelor, consideră…
Vezi articolul

Apelul unei mame singure, după închiderea grădinițelor: Nu am cu cine lăsa copilul. Ca să pot beneficia de acei 75%, eu ce fac? Declarația celuilalt părinte – imposibil de obținut, pentru că nu știu unde se află

Familiile monoparentale sunt omise în ordonanța de urgență 147, care stabilește că unul dintre părinți poate beneficia de zile libere plătite cu 75% din salariu în perioada în care grădinițele…
Vezi articolul