Mariana Crașovan, conferențiar în Științele Educației la Universitatea de Vest din Timișoara: Dacă nu îi formăm corespunzător pe profesorii debutanți, vor părăsi sistemul sau nu vor fi suficient de pregătiți / Profesorii trebuie să simtă că sunt văzuți și valorizați ca să nu plece, spune Bogdan Cristescu

[jp_post_view]
Sursa: captură video dezbatere publică – Timișoara
Mariana Crașovan, conferențiar universitar doctor Mariana Crașovan din cadrul departamentului de Științe ale Educației al Universității de Vest din Timișoara, a declarat în cadrul dezbaterii publice pe tema planurilor-cadru, care a avut loc pe 4 martie, la Timișoara, că profesorii debutanți pleacă din sistem sau nu sunt suficient de pregătiți dacă nu se investește în formarea lor. Secretarul de stat Bogdan Cristescu a explicat că, pentru a păstra cadrele didactice în sistemul de învățământ, este nevoie ca aceștia „să simtă că sunt valorizați și sunt văzuți”.

„Cum a rămas cu debutanții și problematica mentoratului de debut profesional, în contextul acesta de deficit de cadre didactice? Dacă nu avem grijă de debutanți să-i formăm, o să plece și aceștia din sistem sau nivelul lor de pregătire nu va fi unul corespunzător. Și aici ne asumăm și noi o parte mică, mare de vină”, a spus Mariana Crașovan.

În răspunsul său, Bogdan Cristescu a subliniat că nu există mai multe provocări atunci când vine vorba de a păstra profesorii în învățământ și că este nevoie ca toți cei implicați în procesul educațional să respecte vocea cadrelor didactice.

„Referitor la debutanții care pleacă din sistem, este perfect adevărat că se întâmplă asta. Și atunci o idee de bază este nu numai să aducem oameni în sistem, ci să și îi păstrăm pe cei pe care îi avem, ceea ce nu e neapărat ușor întotdeauna. Nu mă refer aici numai la provocări de tipul  «toți profesorii de TIC sau de IT au preferat să facă șase luni un training Cisco sau Oracle și să plece într-o zonă mult mai bine plătită și la fel și colegii de matematică»”.

„Asta ne spun toate studiile europene și asta ne spune și toată interacțiunea pe care o avem cu colegii profesori. Dincolo de un salariu mărit, dincolo de o oportunitate de formare pe care ministerul o dă, colegii vor rămâne în sistem în secunda în care ei vor simți că au valoare și că sunt valorizați și că sunt văzuți. Aici trebuie să lucrăm cu toți, pentru că profesorul pleacă în secunda în care nu se simte respectat de copii, în secunda în care nu se simte auzit de director, nu se simte auzit de minister”, a completat acesta.

Informații de context

În Starea învățământului buzoian în anul școlar 2023-2024, întocmit în noiembrie anul trecut, Inspectoratul Școlar Județean Buzău a atras atenția cu privire la două amenințări la adresa sistemului educațional. Este vorba despre pregătirea necorespunzătoare din punct de vedere psihopedagogic a profesorilor debutanți și părăsirea sistemului de către mulți dintre aceștia.

Alte amenințări identificate de ISJ Buzău se referă la faptul că profesorii necalificați și unii debutanți de Informatică și TIC întâmpină dificultăți în înțelegerea și aplicarea programelor școlare, dar și că existe un interes redus în rândul absolvenților facultăților de profil în alegerea carierei didactice.

Ana-Maria Cazan, decana Facultății de Psihologie și Științele Educației de la Universitatea Transilvania din Brașov a precizat într-un interviu pentru Edupedu.ro că „un profesor debutant are nevoie de foarte mult sprijin” și că este nevoie de o mai bună reglementare a mentoratului didactic, „cu sistem care să îi ajute pe cei nou-veniți”.

  • Potrivit ei, „realitatea din școală presupune și cum să faci față unor anumite tipologii de elevi care nu se încadrează în ceea ce am învățat în mod specific în manuale”.

La începutul acestui an, ministrul Educației, Daniel David, a semnalat faptul că majorarea salariilor cadrelor didactice trebuie făcută cât mai curând, în special pentru profesorii debutanți, pentru a face profesia atractivă și a asigura calitatea actului educațional.

  •  „E momentul să înțelegem că educația are nevoie de acest ajutor, pentru că nu mai avem suficient de mulți și de buni profesori în școli”, a subliniat el.

Potrivit unei analize a Edupedu.ro, realizată în iunie anul trecut, salariul unui profesor debutant ar trebui să fie în anul 2025 în valoare de cel puțin 4.400 de lei net, adică la nivelul salariului mediu brut pe economie, după cum se stipulează în ordonanța de urgență 57/2023.

Aceeași promisiune le-a fost făcută profesorilor debutanți și pentru anul 2024, însă aceasta nu a fost respectată. Fosta ministră a Educației, În acest context, fosta ministră a Educației, Ligia Deca, a explicat că „Grilele de salarizare includ un nivel absolut decent pentru profesorii debutanți”.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Lăsați profesorii să fie profesori - campanie Edupedu.ro pentru debirocratizarea muncii cadrului didactic

Profesorii cer ministerelor Educației, Muncii și Familiei, printr-o petiție, ca bursele sociale să fie gestionate de serviciile de asistență socială: În loc să se concentreze pe educarea și sprijinirea elevilor, profesorii sunt nevoiți să se ocupe de formalități birocratice

Peste 3.000 de profesori au semnat o petiție prin care solicită ministerelor Educației, Muncii și Familie ca bursele sociale să fie gestionate de serviciile de asistență socială. „Noi, cadrele didactice…
Vezi articolul

Instituții din România – implicate în 11 din cele aproape 160 de noi proiecte pentru sprijinirea cooperării internaționale în învățământul superior, propuse spre a fi finanțate printr-un apel Erasmus+ în 2023

Un număr de 159 de noi proiecte propuse spre a fi finanțate în cadrul apelului Erasmus+2 2023 pentru sprijinirea cooperării internaționale în învățământul superior au fost selectate, potrivit unui anunț…
Vezi articolul

Ministrul Ligia Deca anunță, după cu o întâlnire cu procurorul-șef al DIICOT, măsuri existente deja în combaterea consumului de droguri și a altor infracțiuni / Ea spune că vor fi parcurși “noi pași”, dar nu precizează care sunt aceștia

“Am stabilit, împreună cu procurorul-șef Alina Albu, să existe o informare reciprocă, la nivel instituțional, atunci când avem cunoștință de infracțiuni comise în perimetrul școlar – de exemplu cazuri de…
Vezi articolul

Șase din zece copii ucraineni participanți la un sondaj Salvații Copiii spun că preferă să fie organizate clase speciale în școlile românești, după programa din Ucraina / Aproape trei sferturi dintre ei au continuat educația la distanță, urmând programa ucraineană, spun mamele lor

Doar 6% dintre copiii ucraineni ai căror mame au participat la un sondaj Salvați Copiii au frecventat școli românești după ce au sosit în România, în timp ce aproape trei…
Vezi articolul