Ministerul Educației din Republica Moldova contestă în instanță avizul Consiliului pentru Egalitate privind denumirea disciplinei „Istoria Românilor” / După 150 de ani de rusificare trebuie să învățăm în instituțiile noastre de învățământ în continuare «Istoria românilor» , spune ministrul Dan Perciun

[jp_post_view]
Dan Perciun / Foto: Facebook.com/Dan Perciun
Ministerul Educației și Cercetării din Republica Moldova contestă în instanță avizul și recomandarea făcută de Consiliul pentru Egalitate, anunță ministerul pe pagina sa de Facebook. Consiliul a cerut în data de 5 mai ca disciplina „Istoria Românilor” să își schimbe numele într-o denumire mai „neutră” pentru a nu discrimina alte grupuri etnice din țară. Vineri, 6 iunie, într-un raport săptămânal pe pagina de Facebook, ministrul Educației din Republica Moldova, Dan Perciun a spus că nu se va schimba numele disciplinei. Decizia Consiliului poate fi consultată la finalul articolului.

„Ministerul Educației și Cercetării (MEC) anunță că a luat act de avizul emis de Consiliul pentru Egalitate privind denumirea disciplinei «Istoria Românilor» și îl va contesta în instanță, considerând necesară clarificarea situației prin intermediul unei proceduri judiciare.

MEC reiterează angajamentul său față de promovarea unei educații de calitate, bazată pe valori democratice, respect pentru diversitate și adevăr istoric, în conformitate cu standardele curriculare în vigoare și cu realitățile statului Republica Moldova”, precizează ministerul într-un anunț pe Facebook.

Reacția ministerului vine după ce, în data de 15 mai, Consiliul pentru Egalitate a dat un aviz prin care susținea că „denumirea disciplinei școlare «Istoria Românilor» reprezintă discriminare directă în raport cu alte grupuri etnice” și recomanda revizuirea denumirii disciplinei „Istoria Românilor”, în scopul adoptării unei denumiri neutre din punct de vedere etnic.

„Consiliul citează și datele din recensământul național organizat în anul 2014: din numărul total de populație de 2 804 801 persoane, circa 75,3% s-au autoidentificat ca moldoveni; 6,7% s-au autoidentificat ca români; 6,8% s-au autoidentificat ca ucraineni; 4,1% s-au autoidentificat ca ruși; 4,4% s-au autoidentificat ca găgăuzi; 1,9 s-au autoidentificat ca bulgari; 0,3% s-au autoidentificat ca romi; 0,5% celelalte grupuri etnice.

Conform datelor preliminare ale recensământului național 2024, din totalul populației care a
declarat etnia, ca moldoveni s-au declarat 77,2%, români 7,9%, ucraineni 4,9%, găgăuzi 4,2%, ruși 3,2%, bulgari 1,6%, romi 0,4% și alte etnii 0,5%.

Astfel, analiza datelor statistice denotă că grupul majoritar etnic în Republica Moldova sunt moldovenii, fiind urmați de români, ucraineni, găgăuzi, ruși, bulgari, romi și alte etnii.
Consiliul constată că populația Republicii Moldova este formată din mai multe grupuri etnice”, arată avizul Consiliului.

Din punctul de vedere al ministerului Educației, după 150 de ani de rusificare cred că putem învăța și trebuie să învățăm în instituțiile noastre de învățământ în continuare «Istoria românilor». Deci, nu se vor produce anumite schimbări în acest sens”, a spus ministrul Educației din Republica Moldova, Dan Perciun pe 6 iunie.

Ce prevede decizia Consiliului pentru Egalitate

Din decizia Consiliului de Egalitate din data de 5 mai 2025:

  • „Consiliul reține că denumirea unei discipline școlare are rolul de a reflecta sintetic conținutul acesteia și este primul element cu care elevii se întâlnesc. Încă din titlul său, disciplina școlară „Istoria Românilor” subliniază doar un singur grup etnic din Republica Moldova, fapt care poate diminua simțului demnității și, astfel, afecta dezvoltarea personalității elevilor ce aparțin altor grupuri etnice (non-români). Această circumstanță este contrară obiectivelor asumate de Republica Moldova prin aderarea și acceptarea standardelor internaționale în materie de drepturile omului și egalitate”.
  • „Consiliul conchide că denumirea disciplinei școlare „Istoria Românilor” reprezintă discriminare directă în raport cu alte grupuri etnice.
  • Consiliul atrage atenția că în cauza D.H. și alții contra Cehiei, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a reiterat că nicio diferență de tratament bazată exclusiv sau într-o măsură decisivă pe originea etnică nu poate fi justificată obiectiv într-o societate democratică contemporană construită pe principiile pluralismului și respectului pentru diferite culturi. Drept urmare, tratamentul diferențiat constatat având la bază originea etnică nu poate fi justificat obiectiv și rezonabil.
  • Consiliul recomandă Ministerului Educației și Cercetării revizuirea denumirii disciplinei „Istoria Românilor”, în scopul adoptării unei denumiri neutre din punct de vedere etnic și să contribuie la consolidarea unei societăți incluzive, bazate pe recunoașterea și valorificarea diversității”.
Informații de context

Nu doar denumirea disciplinei Istoria Românilor este dezbătută în Republica Moldova. Miercuri, 11 iunie a avut loc o dezbatere la Biblioteca Națională, la care a fost așteptată și Asociația Istoricilor din Republica Moldova „Alexandru Moșanu”, pentru a discuta despre noul „manual „Istoria Românilor și Universală” pentru clasa XII”.

În 13 martie 2025, ministrul Educației, Dan Perciun spunea în Parlament:

„Acest manual conține mult mai multe informații despre aceste crime decât manualul precedent și eu v-am spus că, după ce vine avizul, în special de la Yad Vashem (n. red Muzeul de Istorie din Ierusalim), pentru că aceasta este pentru noi o autoritate. Așteptăm această părere, după care avem toată deschiderea, spuneam, să edităm poate un capitol suplimentar la toate manualele despre deportări, despre Holocaust, despre foamete și să oferim suficientă informație despre toate aceste tragedii umane care s-au petrecut pe teritoriul Basarabiei la indicația diverselor regimuri, atât a regimului Antonescu, cât și a regimului comunist, precum și a altor regimuri care au călcat peste vieți omenești.”

DESCARCĂ Avizul Consiliului pentru egalitate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Șase din zece copii ucraineni participanți la un sondaj Salvații Copiii spun că preferă să fie organizate clase speciale în școlile românești, după programa din Ucraina / Aproape trei sferturi dintre ei au continuat educația la distanță, urmând programa ucraineană, spun mamele lor

Doar 6% dintre copiii ucraineni ai căror mame au participat la un sondaj Salvați Copiii au frecventat școli românești după ce au sosit în România, în timp ce aproape trei…
Vezi articolul

Rezultatele de la simularea la matematică sunt în strânsă legătură cu lipsa profesorilor calificați. Este o tragedie națională iar în 10 ani va fi un dezastru, spune profesorul Cătălin Ciupală

„Lipsa profesorilor de matematică calificați este în strânsă legătură cu rezultatele slabe înregistrate de elevii de clasa a VIII-a la simularea de la Evaluarea Națională”, a spus profesorul de matematică…
Vezi articolul