PROIECT Cerințele minime de formare în universitățile de Medicină, Farmacie și Arhitectură – actualizate după 10 ani. Cursuri de e-sănătate și stomatologie digitală, printre noutăți

[jp_post_view]
Foto: Facebook.com/ FSEGA
Cerințele minime de formare la programele de studii universitare din domeniile Medicină, Medicină dentară, Farmacie, Asistență medicală generală, Moașe, Medicină veterinară și Arhitectură. Un proiect de hotărâre de guvern (HG) care va înlocui reglementarea în vigoare din 2015 a fost pus în consultare publică de Ministerul Educației și Cercetării. Documentul transpune ultimele directive europene și aduce schimbări în conținutul și abordarea formării pentru aceste profesii de bază.

În prezent, dar și în proiectul de HG, durata programelor este următoarea: 6 ani – Medicină, Medicină dentară, Medicină veterinară, Arhitectură; „cel puțin” 5 ani – Farmacie; 4 ani – Asistență medicală generală, Moașe.

HG 469/2015, aflată în vigoare, transpune Directiva 2013/55/UE și Legea educației 1/2011, care nu mai este în vigoare din 2023.

Ce aduce nou proiectul aflat în consultare

Noua hotărâre armonizează cerințele cu Legea 199/2023 și transpune Directivele (UE) 2024/782 și 2025/1223, venite cu cerințe detaliate pentru integrarea digitalului și modernizarea practicii.

Intrarea în vigoare a prezentului proiect de act normativ nu determină costuri, însă aduce beneficii pentru absolvenții respectivelor programe de studii universitare de licență a căror formare este la același nivel cu cea a absolvenților din celelalte state membre ale Uniunii Europene”, scrie Guvernul în nota de fundamentare (NF).

Documentul include și prevederi pentru o componentă de digitalizare extinsă: sunt introduse explicit discipline precum „tehnologii digitale în medicină și farmacie”, „stomatologie digitală”, „e-sănătate”, „gestionarea datelor digitale”.

La Farmacie, apar farmacia clinică, farmacogenomica, farmacoeconomia, utilizarea tehnologiei informației.

  • De asemenea, curriculumul înscrie în mod clar dezvoltarea abilităților de lucru în echipă interprofesională, colaborare multidisciplinară și leadership.

La Stomatologie, discipline noi sunt gerodontologia, implantologia orală, managementul cabinetului stomatologic, sănătatea publică dentară și îngrijirea colaborativă în stomatologie.

În ceea ce privește Arhitectura, structura este similară – include prevederi despre sustenabilitate, armonizare cu mediul și funcționalitatea spațiilor.

După intrarea în vigoare a prezentului proiect de act normativ, următoarele măsuri vor fi adoptate pentru aplicarea acestuia:

  • Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior (ARACIS) va revizui standardele specifice privind evaluarea externă a calității academice a programelor de studii universitare de licență,
  • instituțiile de învățământ superior de profil vor revizui planurile de învățământ pentru respectivele programe de studii universitare”, mai notează Executivul în NF a HG.
DOCUMENT DESCARCĂ Proiectul de HG:
  • DOCUMENT DESCARCĂ Nota de fundamentare:


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Studenții așteaptă motivele pentru tăierea burselor, spune președintele ANOSR, Sergiu Covaci: Ministrul Educației să ne zică exact cum a fost pusă problema, să vedem dacă a fost o luptă din partea sa pentru a păstra aceste facilități pentru studenți

Președintele Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești (ANOSR), Sergiu Covaci, a declarat la emisiunea Viitor pentru România că așteaptă ca ministrul Daniel David să explice care a fost raționamentul care a…
Vezi articolul

Anul școlar 2023-2024 să înceapă pe 11 septembrie, mai târziu cu o săptămână decât stabilise Cîmpeanu – propunere oficială a ministrului Ligia Deca, ce ar menține România în topul țărilor cu cele mai puține zile de școală / Vor fi cu 7 zile de cursuri în plus față de actualul an școlar

Calendarul anului școlar 2023-2024 a fost lansat în dezbatere de Ministerul Educației vineri, 27 ianuarie. Școala ar începe pe 11 septembrie 2023, iar elevii ar merge la cursuri până pe…
Vezi articolul

VIDEO Un nou algoritm de funcționare a școlilor în care să conteze și proporția persoanelor spitalizate. Ministrul Sănătății: Un algoritm care să fie rațional și să nu repete erorile majore în care școlile au fost închise când aveam 100 sau 200 de cazuri pe zi

Despre menținerea școlilor deschise, Alexandru Rafila a declarat în cadrul unei conferințe că „decizia trebuie să țină cont de modul în care se manifestă această variantă din punct de vedere…
Vezi articolul

Pregătirea universităților din UE pentru viitor: „Astăzi, societatea europeană are nevoie mai mult ca oricând de contribuția universităților și a altor instituții de învățământ superior”

Au fost aprobate două inițiative: o propunere a Comisiei de recomandare a Consiliului Europei privind crearea de punți pentru o cooperare europeană eficace în domeniul învățământului superior – ambele vor…
Vezi articolul