Oare să fi avut un vis și salvarea deficitului bugetar să fie „zidirea” învățământului preuniversitar? – Ariana Bucur, deputat PSD, fost inspector școlar general (Op-Ed)

[jp_post_view]
Oana Ariana Bucur / Foto: Agerpres
Creșterea normei didactice, mărirea efectivelor la clasă, acordarea personalității juridice la minimum 500 de elevi (excepții: vocaționale, minorități, zone izolate) respectiv, 250 de preșcolari, reorganizarea rețelei școlare (comasări/arondări), majorarea obligației de predare pentru funcțiile de conducere, îndrumare și control, toate sub umbrela eficientizării bugetului public, vor conduce la „ridicarea” sistemului preuniversitar? Sau la scăderea calității actului educațional, la inechitate educațională urban – rural, din nou la procente mari ale abandonului școlar, și nu în ultimul rând, la demotivarea tinerilor pentru a urma o carieră didactică, poate chiar la exodul dascălilor buni spre alte domenii? 

Vom trage concluziile împreună, dar cu sacrificarea unor generații de copii! 

În condițiile în care debirocratizarea sistemului a rămas doar în formatul oficial al Programului de Guvernare, iar atribuțiile cadrelor didactice sunt în continuare aceleași: administrative (burse, abonamente transport, „corn și lapte”, …), extra-didactice (sprijin, recuperare, integrare, incluziune, performanță, scriere și implementare de proiecte), formare profesională continuă…, măsura majorării normei didactice de predare cu două ore, la clase cu mai mulți elevi, va conduce la o suprasolicitare a cadrelor didactice. 

Ce soluții poate avea un director, cu 10 ore obligație de predare, care constată într-o zi lipsa din motive medicale a doi-trei colegi, care predau discipline cu o oră/săptămână la clasă, iar sălile de clasă au locații în corpuri de clădire diferite? Și, poate suplimentar, școala este „vizitată” de reprezentanți ai diferitelor instituții cu atribuții de monitorizare și verificare sau de părinți cu diverse probleme, la care reprezentantul legal trebuie să aibă disponibilitate… 

Cine va răspunde pozitiv sarcinii suplimentare de a înlocui profesorul lipsă, fiind motivat de o remunerare simbolică la „plata cu ora”? Și dacă pentru una, două clase nu poți acoperi lipsa de la catedră, cine va asigura securitatea și siguranța copiilor la clasă? 

Cine răspunde? Directorul? 

Directorul care va avea arondate structuri (foste școli/grădinițe care și-au pierdut personalitatea juridică) cu locații poate chiar la distanțe considerabile? 

Situațiile statistice, inspecțiile tematice sau de specialitate, petițiile și memoriile părinților nemulțumiți din diferite motive vor fi soluționate (cu deplasări în județ) de către inspectorii școlari care vor avea la rândul lor obligație de predare de jumătate de normă? Cum, când? 

Astfel va crește calitatea educației?

Cum vor reuși dascălii să-și adapteze demersul didactic pentru fiecare oră de curs în clase mai numeroase, astfel încât fiecare copil/ elev să aibă progres școlar? Vă imaginați dascălul care are o oră pe săptămână la clasa respectivă? Pentru o normă de predare trebuie să aibă 20 de clase… 

Oare părintele îi va evalua activitatea din cursul unui an școlar în funcție de implicarea, cunoașterea, îndrumarea propriului copil sau va fi din nou o măsură pur formală, în detrimentul educației?

Salarizarea cadrelor didactice se dorește a fi direct proporțională cu performanța, cu evaluarea părinților/elevilor, cu implicarea în activitățile extra ale școlii, cu formarea continuă… ! Încă o provocare!

Un alt aspect care naște semne de întrebare îl constituie investițiile în educație prin PNRR! Cum vor fi justificate de UAT-uri în condițiile reorganizării rețelei școlare? Școlile în care se implementează programul PNRAS, școli care vor fi reorganizate, ce responsabil legal vor avea? Ce se va întâmpla cu indicatorii asumați prin semnarea contractelor din PNRAS? Vor fi vrafuri de Notificări și Acte Adiționale, dovezi ale debirocratizării?

Toată această reorganizare a rețelei școlare trebuie realizată în 15 zile de la intrarea în vigoare a noii legi privind unele măsuri fiscal-bugetare, publicată în MO din 25 iulie!

Noua lege, parte a pachetului de reforme fiscale și administrative, prevede și limitarea burselor școlare la 15% dintre elevi. Ce criterii de departajare a rezultatelor învățării va elabora Ministerul, astfel încât  să fie respectat procentul de 15%, iar elevii să fie motivați în continuare pentru cunoaștere și învățare? 

Bursele tehnologice vor fi acordate doar elevilor care frecventează învățământul profesional „dacă se încadrează în specializările și condițiile stabilite prin Metodologia-cadru”? Această prevedere oare nu contravine consilierii și orientării elevilor pentru o cariera profesională în funcție de talente, aptitudini, competențe? Sau contează doar „specializările și condițiile” stabilite de MEdC? 

Chiar am apreciat că deciziile în educație se vor lua „pe baza datelor științifice, analizelor și evidenței, nu pe impresii empirice” … „policy making bazat pe dovezi”, „evidence based education”.

Unde se regăsesc analizele economice? Analize ale indicatorilor de eficiență? Ce se va întâmpla cu toate beneficiile înregistrate în implementarea proiectelor cu fonduri europene și nu numai? Aceste rezultate există la Organismele Intermediare Regionale, la Autoritatea de Management! Au constituit oare baza deciziilor menționate? 

Sub umbrela eficientizării bugetului public, în  forma actuală, măsurile propuse riscă să agraveze discrepanțele între elevii vulnerabili și cei privilegiați, între nevoile reale ale școlilor și soluțiile „contabile” ale autorităților centrale!

___

Despre autor

Ariana Bucur este deputat PSD și vicepreședinte al Comisiei pentru învăţământ din Camera Deputaților. A fost secretar de stat în Ministerul Educației, inspector școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Brașov și director al Liceului „Andrei Mureșanu” Braşov.


7 comments
  1. Ce vă mai victimizați! 4 vacanțe pe an, salarii bune, bonuri de masă, vacanță, ținută, manuale, meditații nefiscalizate, implicare spre zero și drept rezultat 50% dintre elevii „păstoriți” de corpul profesoral din România sunt analfabeți funcțional.Uite că dl.Bolojan are curajul să vă pună la muncă! E greu, nu???

  2. Aveți dreptate, Doamnă Deputat, dar fiind deputat PSD, ar trebui să convingeți colegii d-voastră de partid să renunțe la măsurile aberante ale lui Bolojan care deteriorează educația!
    Altfel sunteți părtași (pesediștii) la aceste măsuri distructive!

  3. Aveți perfectă dreptate, d-na deputat. Cuplul Bolojan-David va distruge tot ce a mai rămas bun în sistemul de învățământ. Aruncă școala românească înapoi cu o jumătate de secol. Cei doi vor rămâne în istorie ca fiind „CĂLĂII EDUCAȚIEI”, după ce nu au acordat niciodată procentul din PIB, prevăzut pentru educație în Lege. Să le fie rușine!

  4. DE ce nu ati spus asta inainte de adoptarea legii?NU e cam tarziu?DEGEABA ACUM VORBITI.VOI ATI TRADAT.Sper sa dispareti ca partid.Acum degeaba vorbiti

  5. Vad ca doamna are o mare durere in special fata de directori. Saracutii… Anii trecuti plecau acasa cu doua salarii, asa erau de surmenari. Isi luau ore la greu. Asigurau acces la ore si pilelor lor, profesori sau din afara sistemului.
    Un director nu trebuie sa fie non-stop la dispozitia parintilor. Poate avea un program de audiente.
    Arareori directorii isi fac propriile ore… Asa ca nu fac ei orele profesorilor ce lipsesc motivat!

    1. Nu este asa. Se vede ca nu aveti treaba cu scoala. Profesoarele cu concedii maternale doi ani, cu interventii chirurgicale si in concedii medicale 2-4 saptamani, ori cu concedii de 30 zile pt ingrijire parinte varstnic, lor trebuie sa le tina cineva orele. Multi scriu ca se afle in treaba.

      1. Doamne, dar câtă grijă la doamna deputat PSD! Nu cumva și PSD a votat în Parlament adoptarea Legii Bolojan?? Dacă voiați să protejați profesorii, respingeați măcar aceste măsuri din lege. Și așa, nu se câștigă nici 1% din PIB, iar consecințele pentru educație sunt dezastruoase. Băi, sunteți cu toții de rahat. Hoți & pr@sti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mircea Miclea, despre greva profesorilor: Susțin clar mărirea substanțială a salariilor profesorilor, dar salarizarea să fie diferențiată în funcție de prestația didactică, iar angajarea profesorilor să fie la nivelul școlii / Ipocrizia crasă a președintelui și ministrului Educației o poate vedea acum toată lumea

„Susțin clar mărirea substanțială a salariilor, dar trebuie adăugate încă alte două condiții, dacă vrem să crească calitatea predării în educație”, atrage atenția fostul ministru al Educației Mircea Miclea, într-un…
Vezi articolul
Principalii indicatori pentru Educația din România

Elevii din țară ar avea nevoie, în medie, de peste doi ani de școlarizare suplimentară pentru a elimina decalajul de învățare față de București-Ilfov – raport Banca Mondială / Situația din educație și migrația – cauze pentru deficiențele majore în domeniul competențelor cerute pe piața muncii

Educația este prezentată, într-un raport actualizat al Băncii Mondiale, ca sursă a inegalităților considerabile din societatea românească și pentru deficitul de lucrători calificați în numeroase domenii – probleme descrise drept…
Vezi articolul

INTERVIU „Ceaușescu și-a conturat imaginea de șmecheraș care poate să-i fraierească pe străini. E un avatar cotidian pe care îl întâlnim la tot pasul” – profesoara de Istorie Andreea Laura Martinescu, despre lecțiile comunismului. Ceea ce nu trebuie să repetăm niciodată este „forțarea ingineriilor sociale, în special egalitatea prost înțeleasă”

Ce au uitat românii în cei 32 de ani de la căderea comunismului? Și mai important, cum facem să ținem minte răul care ne-a ținut prizonieri aproape 50 de ani…
Vezi articolul
începerea școlii, predare bilingvă

Numărul orelor alocate pentru discipline în proiectul de planuri-cadru de liceu nu ține cont de „Școala Altfel” și „Săptămâna Verde”, perioade „degrevate de cursuri” / În trunchiul comun, principala țintă a criticilor privind eliminarea sau restrângerea unor materii, 120 de ore prevăzute în proiect nu vor exista, de fapt

Alocarea orelor pentru disciplinele din trunchiul comun (TC), la care se raportează și celelalte segmente ale planurilor-cadru pentru liceu, ia în calcul și intervalele ocupate de Școala Altfel și Săptămâna…
Vezi articolul

Cercetătoarea Thea Ionescu: S-au scos tezele, din păcate. Dacă eu nu mai fac niciodată până la examen ceea ce am făcut în modulul 1, de unde să mai știe copilul? Lucrurile trebuie repetate în contexte variate destul de mult, pentru a se fixa

Eliminarea tezelor școlare obligatorii în gimnaziu și liceu privează elevii de repetarea în contexte variate, „destul de mult”, a informațiilor care le sunt predate, avertizează cercetătoarea specializată în cogniţie ancorată…
Vezi articolul