Mircea Bertea: Început de nou an școlar – Educația ca o promisiune

[jp_post_view]
Școala finlandeză
Mircea Bertea / Foto: Arhivă personală
Deși e multă tristețe în educația românească și aceasta nu numai în preajma și după examenele naționale, desi școala românească are ca principal obiectiv reușita copilului/elevului la școală (citiți, vă rog, la examene!) și nu progresul său zilnic, la care să se adauge bucuria reușitei copilului pe drumul cunoașterii și, de aici, plăcerea de a învăța și de a cunoaște și bucuria părintelui la bucuria copilului său, luna septembrie a fiecărui an completează prin entuziasmul copilăresc al începutului de an școlar deficitul de optimism de după examene, dând școlii românești iarăși și iarăși speranțe. Fiind vorba de copii, fenomenul acesta este oarecum explicabil. Oricât ar fi de tristă astăzi, din varii motive, școala românească, am văzut zilele acestea destui copii fericiți la gândul apropierii unui nou început de an școlar, cu deosebire copii din clasele ciclului primar.

După cum spuneam, fericirea aceasta a lor este oarecum explicabilă. Sunt mici, sunt inocenți, sunt dornici să-și revadă colegii și prietenii și chiar pe dna învățătoare. Nu au încă grija examenelor, desi sunt și ei încercați deja de emoțiile testărilor naționale încă din clasa a II-a.

De o anume fericire a începutului de an școlar nu sunt străini nici părinții și bunicii copiilor. Aceasta în ciuda faptului că Guvernul a tăiat din bugetul Educației peste un miliard de lei. Ba mai mult, nici nu a asigurat un ministru titular la portofoliul Educație. Fenomen ce constituie prilej de bucurie pentru unii dascăli, la gândul că măcar nu e cine să îi mai înnebunească cu ”reforme și inovații” în cascadă. Și totuși, în această nepăsare tristă, un candidat la prezidențiale își asumă profetic Educația: ”Doar un colosal efort de educație poate ridica această țară” afirma de curând Theodor Paleologu, autoproiectându-se în viitor ca un președinte învățător: ”un învățător care învață el însuși, care ascultă și pune întrebările cu adevărat importante…” Un președinte învățător este un educator și un inspirator, un continuator și un transmițător, un mediator și un moderator, un ascultător și un îndrumător, spune în continuare intelectualul Theodor Paleologu.

Deși nu campania sa ne interesează, trebuie să recunoaștem că vocația de educatori este la noi o trăsătură națională și că, într-adevăr, în ultimă instanță, toate problemele noastre încep și se termină cu educația.

Luni, 9 septembrie a.c., a început un nou an școlar, inegal și șugubăț prin însăși structura sa, cu două semestre care nu sunt chiar semestre (primul fiind doar de trei luni și jumătate, deci, trimestru!), odată cu începerea noului an școlar redevenind extrem de vizibile marile probleme ale învățământului românesc.

Și totuși, optimismul pedagogic ne îndeamnă să sperăm că cineva dintre cei cu adevărat pricepuți în ale educației și căruia îi pasă se va angaja la nivel guvernamental să rezolve o parte din aceste probleme și, dacă nu le va putea rezolva, măcar să ne asigure că aceste probleme nu vor fi amplificate.

___

Mircea Bertea este Directorul Colegiului Național Pedagogic “Gh. Lazăr” din Cluj-Napoca, profesor asociat la Universitatea “Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, membru al Centrului Internațional de Cercetări și Studii Transdisciplinare Paris, expert al Uniunii Europene pentru Educație și Cultură.

 

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Op Ed / Profesoara Iuliana Șerban: Priorități de fațadă. Nu va mai lua nimeni ore suplimentare în condițiile prăbușirii costului la plata cu ora. Creșterea normei didactice va duce la oboseală și demotivare. În acest moment, sistemul de educație este în comă

Nici nu mai țin minte de cât de (oricum foarte) mulți ani, diversele guverne care se tot perindă declară cu emfază cum educația e pentru ele o prioritate. Și, fiind…
Vezi articolul

OFICIAL Noile reguli de omologare a mijloacelor de învățământ, aprobate de Ministerul Educației, stabilesc în premieră obligația ca acestea să fie conforme cu programa școlară, să încurajeze gândirea creativă și spiritul critic / Criterii separate pentru instrumente de învățare folosite și în învățământul special

Documentul care reglementează omologarea mijloacelor de învățământ, actualizat după 7 ani, a fost publicat în Monitorul Oficial. Ordinul de ministru privind metodologia de omologare stabilește pentru prima oară criterii clare…
Vezi articolul

GRAFIC Aproape 220 de mii de tineri cu vârste între 18 și 24 de ani terminaseră cel mult 8 clase în 2020. Procentul celor care au abandonat școala timpuriu a început să crească din nou, în primul an al pandemiei / România urmează să acorde granturi pentru 2.500 de școli, de anul viitor, pentru reducerea fenomenului

Aproape 220 de mii de tineri cu vârste între 18 și 24 de ani terminaseră cel mult 8 clase în 2020, potrivit unei analize Edupedu.ro pe baza datelor de la…
Vezi articolul

ULTIMA ORĂ Salariile personalului din școli vor fi stabilite printr-o ordonanță de urgență separată, spune Simion Hăncescu, FSLI: Aveam o problemă cu funcțiile de conducere, nu se puteau repara acele inechități / Va fi o medie de 20%, dar nu discutăm de procent deocamdată. Încă se lucrează

Salarizarea profesorilor și a personalului din școli pentru anul 2024 va fi decisă printr-o ordonanță de urgență separată de ordonanța „trenuleț”. Asta au declarat la ieșirea de la Palatul Victoria…
Vezi articolul
Robert Negoita si Sorin Cimpeanu / Foto: Ilona Andrei - Inquam Photos

Reacție uluitoare a ministrului Educației și primarului Robert Negoiță la o inscripție trivială cu mesajul ”Puie Monta” în interiorul unei grădinițe noi. Cei doi demnitari au râs: ”Un lego foarte inspirat!”

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, și primarul Sectorului 3 din Capitală, Robert Negoiță, s-au amuzat copios luni la vederea unui mesaj trivial afișat în interiorul unei grădinițe pe care au inaugurat-o.…
Vezi articolul