Sorin Borodi: E mai multă materie, dar nimic spectaculos în noua programă de Matematică pentru Evaluarea Națională 2021

[jp_post_view]
Sursă foto: Sorin Borodi / School vector created by freepik – www.freepik.com
„E mai multă materie” în noua programă de Matematică pentru Evaluarea Națională 2021, publicată deja în Monitorul Oficial, spune într-o analiză pentru Edupedu.ro profesorul de Matematică Sorin Borodi.

Redăm analiza lui Sorin Borodi asupra modificărilor apărute:

„Concluzia de bază ce se poate desprinde analizând noua programă pentru Evaluarea Naţionala la matematică din anul 2021 este aceea că aceasta nu conţine schimbări esenţiale în comparaţie cu programa actuală. E mai multă materie, este adevărat, dar ceea ce s-a adăugat nu aduce nimic spectaculos.

Este important de reţinut că nimic din materia prevăzută de programa claselor V-VIII nu este exclus din programa pentru Evaluarea Naţională 2021.

Spre deosebire de vechea programă, de data aceasta s-a preferat organizarea conţinuturilor pe domenii şi subdomenii (în vechea programă, era o grupare pe clase a acestor conţinuturi). Au fost păstrate competenţele generale şi competenţele specifice.

În consecinţă, modificările care au apărut sunt cele ce survin în urma introducerii noilor programe începând cu anul şcolar 2017-2018.

Comparând cu vechea programă, concret, pe clase, avem următoarele conţinuturi care au fost introduse:

Clasa a V-a

Scrierea numerelor naturale în baza 2

Metode aritmetice de rezolvare a problemelor: metoda reducerii la unitate, metoda comparaţiei, metoda figurativă, metoda mersului invers, metoda falsei ipoteze

Criterii de divizibilitate cu 10ⁿ

Probleme de organizare a datelor; frecvenţă; date statistice organizate în tabele, grafice cu bare şi/sau cu linii; media unui set de date statistice. 

Clasa a VI-a

Reprezentarea datelor cu ajutorul unor softuri matematice 

Clasa a VII-a

Poligonul frecvenţelor

Raportul ariilor a două triunghiuri asemenea 

Clasa a VIII-a

Operaţii cu intervale (reuniune, intersecţie)

-Nu mai este în programă formula (a+b+c)²

Funcţii definite pe intervale

Elemente de statistică: indicatorii tendinţei centrale (frecvenţă, medie, mediană, mod şi amplitudine a unui set de date)

Trunchiul de piramidă cu baza hexagon regulat

Încă nu se cunoaşte structura subiectului. Va fi modificată? Actuala structură se menţine neschimbată din anul 2010. Aşadar, aşteptăm un model de subiect”, scrie profesorul Sorin Borodi.

DOCUMENT Vezi noua programă la Matematică, valabilă pentru Evaluarea Națională 2021:

__________________________________________

Sorin Borodi este profesor de matematică la Liceul Teoretic ”Al. Papiu Ilarian” din Dej, județul Cluj, și este cunoscut pentru analizele comparative pe care le face în ceea ce privește dificultatea subiectelor de la examenul de Matematică de la finalul clasei a VIII-a, din anii 1933 și până în prezent.

FOTO: Sorin Borodi/School vector created by freepik – www.freepik.com

Citește și:


1 comment
  1. Sper sa ridice gradul de dificultate al problemelor, pentru o departajare claraintre cei buni si cei mai putin buni, sa nu primeasca subiecte derizorii ca pana acum

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Admiterea separată la liceu poate fi organizată pentru cel mult 60% din locuri, potrivit proiectului legii învățământului preuniversitar. Prima generație care ar da acest examen de admitere este cea care intră în clasa a V-a în anul școlar 2023-2024 – Ligia Deca

Admiterea la liceu poate fi organizată pentru cel mult 60% din locuri, dacă liceul optează pentru această posibilitate, potrivit proiectului Legii învățământului preuniversitar. Prima generație care ar urma să dea…
Vezi articolul

DOCUMENT Sesiune de fotografiere în toate școlile din România, declanșată la cererea Ministerului Educației. Directorii au obligația să facă și să trimită o poză cu un afiș de proiect european lângă numele școlii

Școlile care au beneficiat de măști de la Ministerul Educației, în perioada pandemiei, trebuie să afișeze un poster al proiectului și să trimită inspectoratelor școlare poze în care să fie…
Vezi articolul
meditații în perioada în care școlile au fost închise

Ministrul Educației neagă că elevii ar face meditații, pentru admiterea separată în clasa a IX-a, cu profesorii din liceul la care vor să intre: Eu cred că, atâta vreme cât subiectele sunt elaborate din programa de gimnaziu, nu putem vorbi despre meditații cu profesorii de liceu

Ministrul Educației, Ligia Deca, neagă faptul că elevii care ar putea să susțină admiterea separată la liceu ar face meditații cu profesorii din acele unități de învățământ: „Din punct de…
Vezi articolul