Cât de mare este „urgența socială” a redeschiderii școlilor? Modelul francez văzut cu ochi de englez

[jp_post_view]
Foto: Youtube.com – France24
„Modul cum se întâmplă lucrurile acum inoculează părinților o stare de vină. Dacă îi duc la școală pe copii și aceștia se îmbolnăvesc, părinții se vor simți vinovați. Dacă îi țin acasă și pierd în fața altora care merg la școală, se vor simți vinovați. Când guvernezi, trebuie să iei măsuri clare”, este citat de BBC primarul unei localități din Franța. Ministrul educației din această țară spune, dimpotrivă, că redeschiderea școlilor are un scop total opus. Ce se întâmplă în Franța, care a redeschis școlile acum două săptămâni, este luat drept etalon în alte țări, inclusiv în Marea Britanie, unde premierul Boris Johnson a anunțat ieri că merge mai departe cu planul de a redeschide școlile din 1 iunie.
  • Redeschiderea școlilor este văzută drept un pas-cheie pentru reluarea activităților economice, mai ales în țările cu un calendar școlar ce include activități în bună parte din vară. Discuțiile s-au axat în mare parte, până acum, pe latura sanitar-medicală – cât de sigură sau nu este întoarcerea copiilor la clasă și în ce condiții trebuie să se petreacă – și pe cea utilitară – nevoia ca școlile să înceapă așa încât și părinții să poată munci fără să aibă grija celor mici. Lumea începe, însă, să investigheze și alte mize ce însoțesc acest proces.
  • În România, prin decizia de a nu redeschide anul acesta școlile, confuzia pe moment din acest punct de vedere a fost eliminată, dar rămâne, pentru mulți părinți, problema ce se va întâmpla peste vară.

În Anglia, premierul Boris Johnson a anunțat duminică faptul că va merge mai departe cu planul său de a redeschide școlile treptat, din 1 iunie. Potrivit BBC, redeschiderea va începe – ca și în Franța – cu elevii din clase mici, urmând să se extindă ulterior și pentru cei mai mari.

Dar, în contextul în care multe organizații ale profesorilor și-au exprimat rezervele și îngrijorarea față de condițiile redeschiderii – cum s-a întâmplat, de altfel, și în Franța – premierul Johnson a admis că „se poate să nu fie posibil” pentru toate școlile să se redeschidă din 1 iunie, iar cele care vor întâmpina greutăți vor primi sprijinul guvernului.

În condițiile tensiunilor produse de aceste planuri guvernamentale, BBC a analizat situația din Franța, unde redeschiderea școlilor este descrisă de guvernanți drept o „urgență socială”. În această țară, 40.000 de școli primare s-au redeschis pe 11 mai, urmate la o săptămână de ciclul gimnazial.

În Franța, tot copiii săraci sunt dezavantajați și de redeschiderea școlilor

Așa cum în Anglia autoritățile nu se așteaptă la o redeschidere cu larga participare a populației, și în Franța situația a evoluat lent. Potrivit ministrului Educației, Jean-Michel Blanquer, au revenit la casă aproximamtiv 20% dintre elevii de școală primară.

  • Mai mult, nu cei din clase dezavantajate formează majoritatea, ci elevii din familii mai bogate. Potrivit ministrului, familiile mai sărace au nevoie de mai mult timp pentru a fi convinse. Și aceasta, deși opinia larg răspândită printre experți este că aceste familii sunt cele mai afectate de lipsa de echitate produsă de închiderea școlilor și de școala online.

Primarul citat la începutul acestui articol este cel al localității Sens, în sudul Parisului, unde toate școlile au rămas închise din cauza unor cazuri de posibile infecții cu noul coronavirus, semnalate de profesori. Toate au fost declarate, ulterior, negative.

În acea localitate, primarul care vorbește despre sentimentul de vină inoculat de autorități părinților susține că decizia sa de a nu redeschide a fost foarte populară. Pe de altă parte, BBC arată că, în acea localitate, peste 90% dintre părinți spuseseră că nu intenționau să își trimită copiii la școală.

Iar ministrul Blanquer spune că „cea mai bună metodă de a-i reasigura pe părinți că totul este în siguranță este ca alți părinți să-i ducă pe copii la școală”.

BBC pune față în față și atitudinile celor doi oficiali francezi:

  • Ministrul educației: E imposibil să spui unei familii că sunt obligați să-și trimită copilul la școală, dacă nu vrea acest lucru, în actualul context
  • Primarul care se plânge de sentimentul de vină inoculat părinților: Cred că [redeschiderea școlilor] trebuia să fie ori obligatorie pentru toată lumea, ori să nu existe.

2 comments
  1. Locuiesc in Franța și știu ce vorbesc. Primarii trebuie să deschidă școlile respectând condițiile sanitare iar Ministrul educației plătește profesorii. Primarii care nu au deschis sunt puțini și nu au vrut să-și asume responsabilitatea in cazul îmbolnăvirilor. O mare cacialma in Franța pentru că s-a făcut pe baza de voluntariat și nici profesorii n-au vrut să se întoarcă. Eu am noroc că fiul meu este la o școală privată în CP. Toate invatatoarele au venit la lucru și clasele au fost împărțite în 2. Adică fiul meu se duce la școală 2 zile din 4. Dacă aș fi fost la școala publică nu eram prioritara. O mare diferență între organizare la școală catolica și cea publică. In România se plânge lumea de educația religioasă iar aici toți boierii își dau copii la școală catolica pt că cea publică nu mai produce valoare, doar socialisti și revendicatori de drepturi fara obligații. Este foarte greu sa intri la o școală privată, se fac listele de când copilul e bebeluș și îți trebuie recomandări. E păcat că în România nu s-au reluat cursurile. Bieții copii de la tara sunt dezavantajați. Și puteau să facă cursurile și în curtea școlii. Nu ministrul francez al educației a decis, ci Macron și primul ministru. Dacă era după Blanquer se menținea proba orală de bac și nu era chiar voluntariat. La școlile publice e dezorganizare totala, învățătoare își face programul: vine, nu vine; copii sunt să amestecați, cei care au prioritate se duc la școală dar nu sunt neapărat cu invatatoarea și colegii lor. Părinții hartuiesc învatatoarea, programul e comunicat de pe o zi pe alta și doar câțiva copii sunt primiți. Exista o obligație că fiecare copil sa se întoarcă măcar o zi la școală. O aberație. Toate școlile puteau să facă o zi din două sau din trei.

  2. Locuiesc in Franța și știu ce vorbesc. Primarii trebuie să deschidă școlile respectând condițiile sanitare iar Ministrul educației plătește profesorii. Primarii care nu au deschis sunt puțini și nu au vrut să-și asume responsabilitatea in cazul îmbolnăvirilor. O mare cacialma in Franța pentru că s-a făcut pe baza de voluntariat și nici profesorii n-au vrut să se întoarcă. Eu am noroc că fiul meu este la o școală privată în CP. Toate invatatoarele au venit la lucru și clasele au fost împărțite în 2. Adică fiul meu se duce la școală 2 zile din 4. Dacă aș fi fost la școala publică nu eram priotara. O mare diferență între organizare la școală catolica și cea publică. In România se plânge lumea de educația religioasă iar aici toți boierii își dau copii la școală catolica pt că cea publică nu mai produce valoare, doar socialsti și revendicatori de drepturi fara obligații. Este foarte greu sa intri la o școală privată, se fac listele de când copilul e bebeluș și îți trebuie recomandări. E păcat că în România nu s-au reluat cursurile. Bieții copii de la tara sunt dezavantajați. Și puteau să facă cursurile și în curtea școlii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO De ce există o criză de sănătate mintală în România. Mircea Miclea, omul reformei în educație: Profesorii trebuie să aibă 1.500 – 1.800 euro salariu net / Cu pedagogie de pe vremea lui Ceaușescu profesorii nu fac față generației digitale

De ce trebuie să fie bine plătiți profesorii? Mircea Miclea a explicat într-un podcast G4Media/InspiRO că educația nu este posibilă fără cadre didactice performante. Iar un salariu mediu net pentru…
Vezi articolul
Titularizare 2025

Document al Comisiei Europene: Munca de profesor în România se confruntă cu provocări semnificative, iar salariile scăzute au redus atractivitatea profesiei / Creșterea calității învățământului presupune să se lucreze în primul rând cu cadrele didactice existente

Salariile scăzute ale profesorilor din România au redus atractivitatea profesiei și reprezintă unul dintre factorii care au dus la provocările semnificative cu care se confruntă meseria de cadru didactic, factori…
Vezi articolul
Daniel David

Daniel David: Îi văd pe miniștri vorbind într-o bucurie extraordinară, că scopul școlii este să te facă fericit. Școala nu a fost creată pentru a te face fericit / Școala ne ajută să nu fim proști

Rectorul Universității „Babeș-Bolyai” (UBB) din Cluj-Napoca, Daniel David, profesor de psihologie clinică și științe cognitive clinice, spune că „școala nu a fost creată pentru a te face fericit”, așa cum…
Vezi articolul
locuri în cămine - Studenția online

Cele mai bune universități din România, în 2020: Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Universitatea din București și Politehnica București sunt top 3 în clasamentul universităților anunțat de Ad Astra

Cele mai bune universități din România anului 2020 sunt Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Universitatea din București și Universitatea Politehnica din București. Clasamentul Universităților din România 2020 publicat în această dimineață…
Vezi articolul

Etica și integritatea – priorități majore pentru școlile doctorale în Europa, arată un nou raport al Asociației Universităților Europene / Calitatea coordonării, Open Science și digitalizarea – în topul priorităților

Calitatea muncii depuse de coordonatorii de doctorate și chestiunile de etică și integritate sunt cele mai importante priorități pentru universitățile europene, în materie de doctorate, potrivit unei analize publicate de…
Vezi articolul