EXCLUSIV Guvernul Orban vrea să aloce colegiilor centenare majoritatea fondurilor pentru Educație din Planul Național de Relansare și Reziliență, deși spune că „nu se constată nicio îmbunătățire a rezultatelor școlare, în special în rândul copiilor din zonele rurale și din zonele defavorizate economic”

[jp_post_view]
Foto: Facebook.com/Raluca Turcan si Marcel Bolos
Guvernul României propune alocarea a 500 de milioane de euro către colegiile centenare, din fondul de 1,05 miliarde de euro propus pentru finanțarea Educației în Planul Național de Relansare și Reziliență. Documentul pe care România îl pregătește pentru atragerea celor 30,4 miliarde de euro pe care țara noastră le-a negociat cu Comisia Europeană din planul NextGeneration EU este în stadiul de draft și a fost consultat de Edupedu.ro. Propunerea de alocare pentru domeniul Educației este de 1,05 miliarde de euro, dar pentru învățământul preuniversitar sunt prevăzute 850 de milioane de euro.

În descrierea situației actuale a Educației din România, Guvernul citează diferite rapoarte ale Comisiei Europene, date Eurostat sau alte studii internaționale care arată că cele mai mari probleme pe care acest domeniu sunt în mediile devaforizate, în zonele rurale și la capitolul formare profesională și intrastructură.

În primul rând PNRR remarcă faptul că „prin recomandările specifice de țară (RST) privind Programul național de reformă al României pentru 2020, Consiliul Uniunii Europene a subliniat, pe de o parte, că echitatea, incluziunea, calitatea educației, dar și capitalul uman rămân provocări importante, fiind necesare reforme strategice în acest domeniu, iar pe de altă parte că nu se constată nicio îmbunătățire a rezultatelor școlare, în special în rândul copiilor din zonele rurale și din zonele defavorizate din punct de vedere economic”.

„România dispune de o infrastructură educațională și de formare profesională învechită, nesigură, ineficientă din punct de vedere energetic și cu un nivel scăzut al accesibilității persoanelor cu dizabilități” se arată în document. Apoi autorii PNRR susțin că problema cea mai mare legată de infrastructură ar fi de fapt la colegiile centenare: „Conform Planurilor de Analiză și Acoperire a Riscurilor (PAAR), un procent important de unități și instituții de învățământ de stat, în special colegii naționale de educație centenare, funcționează în clădiri încadrate ca având risc seismic sau niveluri ridicate de risc la incendiu.”

Așa că propunerea de alocare pentru majoritatea banilor, adică 500 de milioane de euro, din cele 850 de milioane de euro prevăzute pentru învățământul preuniversitar merge spre 60 de colegii cu 30.000 de elevi.

La acestea se adaugă propunerea de a investi 350 milioane de euro în 18 campusuri școlare în care ar fi 18.000 de elevi din învățământul profesional și tehnic.

Documentul Planul Național de Relansare și Reziliență este elaborat de Ministerul Fondurilor Europene și ar trebui prezentat de Guvern sau de către Președintele Iohannis în curând. Săptămâna trecută la Cotroceni a fost o ședință în care au fost decise câteva modificări. Acest proiect a fost analizat de Edupedu.ro înainte de acea ședință.

Pe 28 iulie ministrul Marcel Boloș apărea alături de vicepremierul Raluca Turcan în vizită la Colegiul A.T. Laurian din Botoșani, colegiu centenar pe care vicepremierul Turcan l-a absolvit. În postare, aceasta scria că „împreună cu ministrul fondurilor europene, cu primarul municipiului am identificat soluții pentru reabilitarea corpului principal al școlii, dar și pentru dotarea cu echipamentele necesare a laboratoarelor și spațiilor școlii”.

Cele mai cunoscute colegii centenare din România sunt următoarele:

  1. Colegiul Național Unirea, Focșani
  2. Colegiul Național Unirea, Brașov
  3. Colegiul National Militar Tudor Vladimirescu
  4. Colegiul Național Traian
  5. Colegiul Național Ștefan cel Mare
  6. Colegiul Dobrogean Spiru Haret
  7. Colegiul Național Spiru Haret
  8. Colegiul Național Silvania
  9. Colegiul Național Sfântul Sava
  10. Colegiul Național Roman Vodă
  11. Colegiul Național Radu Greceanu
  12. Colegiul Național Petru Rareş
  13. Colegiul Național Nicu Gane
  14. Școala Superioară Comercială Nicolae Kretzulescu
  15. Colegiul Național Nicolae Bălcescu
  16. Colegiul Național Moise Nicoară
  17. Colegiul Național Mircea cel Bătrân
  18. Liceul Teoretic Mihail Kogălniceanu
  19. Colegiul Național Mihai Viteazul
  20. Colegiul Național Mihai Viteazul
  21. Colegiul Național Mihai Eminescu
  22. Colegiul Național Mihai Eminescu
  23. Colegiul Național Matei Basarab
  24. Colegiul Național Iulia Hasdeu
  25. Colegiul Național Ion Maiorescu
  26. Colegiul Național Ion Luca Caragiale
  27. Colegiul Național Ion C. Bratianu
  28. Colegiul Național Iasi
  29. Colegiul Național I.L. Caragiale
  30. Colegiul Național Gheorghe Şincai
  31. Colegiul Național Gheorghe Şincai
  32. Colegiul Național Gheorghe Lazăr
  33. Colegiul Tehnic Gheorghe Asachi
  34. Colegiul Național Gh. M. Murgoci
  35. Liceul Teoretic Garabet Ibraileanu
  36. Colegiul Național Fraţii Buzeşti
  37. Colegiul Național Ferdinand I
  38. Colegiul Național Eudoxiu Hurmuzachi
  39. Colegiul Național Elena Cuza
  40. Colegiul Național Dragoș Vodă
  41. Colegiul Național Dr. Ioan Meșotă
  42. Colegiul Național Dinicu Golescu
  43. Colegiul National Militar Dimitrie Cantemir
  44. Colegiul Național Decebal
  45. Colegiul Național Costache Negruzzi
  46. Colegiul Național Carol I
  47. Colegiul Național Pedagogic Carol I
  48. Colegiul Național Cantemir Vodă
  49. Colegiul Național Calistrat Hogaş
  50. Colegiul Național C.D. Loga
  51. Colegiul Național Barbu Ştirbei
  52. Colegiul Național B.P. Haşdeu
  53. Colegiul Național Andrei Șaguna
  54. Colegiul Național Al. Papiu Ilarian
  55. Colegiul Național Al. Ioan Cuza
  56. Colegiul Național A. T. Laurian
  57. ….(lista se actualizează)

Reamintim că Edupedu.ro a scris în exclusivitate despre PNRR și despre faptul că autoritățile publică în acest document oficial faptul că numărul copiilor care nu au avut acces la educație în ultimele luni, din cauza închiderii școlilor, este de aproape un milion.

Foto: Facebook.com/Raluca Turcan si Marcel Bolos


4 comments
  1. Cum altfel, vorba românească, ” ban la ban și….”
    Apoi o să fie mare mirare: investim bani în învățământ și tot analfabeți funcțional sunt copiii! Cine e de vină, oare? Evident, profesorii, niște leneși și incompetenți, călăii națiunii!

  2. SRI probabil doarme sau nu ii interesează…cine e omul lor din Laurian? Domnul profesor de istorie care nu a făcut nimic în afara de a se plimba prin Europa? Clădirea aceea e nefolosita de mai bine de 10 ani, cu siguranță Turcan unge niste prietenii mai vechi dar repet….nu interesează pe nimeni. Daca s-ar face public ce gogomani și ce gogomănii se petrec în sistem ar înțelege toată lumea că votam degeaba, pardon, nu degeaba, ci pentru ca alții să o ducă bine și să ne dea lecții din tronul politic. Apropo ….cică s-a început testare covid la Penitenciar și s-a oprit brusc, ieșeau prea multe cazuri și nu dă bine? Zvonuri, zvonuri…

  3. Parerea mea este ca se face iarasi vopsirea gardului, leopardul analfabetismului functional fiind caracristic scolilor ”dezavantajate”, nu colegiilor de renume, unde majoritatea copiilor sunt deja beneficiari ai unor conditii decente, ai unor profesori pregatiti, ai sustinerii familiilor si comunitatilor locale.
    Daca s-ar dori intradevar ca educatia romaneasca sa aduca plusvaloare la nivelul intregii societati ar trebui investiti multi bani, in toate scolile si in principal in scolile defavorizate, profesorii ar trebui sa beneficieze de formari reale, in centre universitare sau prin CCD-uri, dar cu profesori universitari de renume! In paralel scolile ar trebui sa beneficieze de conditiile decente unui invatamant modern si de toate dotarile necesare unui proces educational modern!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministerul contradicțiilor: Admiterea la clasa a V-a cu examen este permisă în noul regulament de organizare a școlilor, care lasă colegiilor scrierea subiectelor și corectarea lucrărilor, fără nicio interdicție pentru profesori să facă meditații cu viitorii candidați / Ministerul Educației argumenta acum 2 ani că specialiștii nu recomandă niciun fel de selecție sub vârsta de 12 ani

Ministerul Educației pasează școlilor responsabilitatea totală a conceperii subiectelor și a corectării lucrărilor elevilor în examenul de admitere la clasa a V-a, un examen despre care conducerea aceluiași Minister spunea…
Vezi articolul

Școlile mai pot cere bani pentru programul Săptămâna Verde până la finalul anului 2025 / Fondul de 100 de milioane de lei alocat de Administrația Fondului de Mediu nu a fost cheltuit, spune ministra Mediului, Diana Buzoianu

Fondul de 100 de milioane de lei alocat de Administrația Fondului de Mediu (AFM) pentru desfășurarea programului Săptămâna Verde în 2024 și 2025 nu a fost cheltuit, spune ministra Mediului,…
Vezi articolul

Dispute la Universitatea Valahia, înaintea alegerilor pentru rector: Reclamații la Ministerul Educației că mai mulți cercetători nu au drept de vot și că sunt probleme în Carta universitară / Surse: Ministerul indică drept responsabil biroul electoral, spune că a dat aviz de legalitate pentru cartă

Alegerile pentru funcția de rector în cadrul Universității Valahia din Târgoviște, programate să aibă loc luni, 11 martie, sunt prefațate de o serie de dispute, însoțite de plângeri la Ministerul…
Vezi articolul

Hotărârile pentru funcționarea Ministerului Educației și a Ministerului Cercetării și Digitalizării au apărut în Monitorul Oficial, după trei luni de la înființare / „România educată”, direcție nouă în ministerul lui Sorin Cîmpeanu, care păstrează și UEFISCDI

Baza legală de funcționare a Ministerului Educației și a Ministerului Cercetării, Inovației și Digitalizării (MCID) a fost adoptată de guvern luni seară, iar după încă 3 zile a fost publicată,…
Vezi articolul