Edupedu.ro
  • Știri
    • Clasa Pregătitoare
    • Știri Grădiniță
    • Știri Învățământ Primar
    • Știri Gimnaziu
    • Știri Liceu
    • Știri Universitate
    • Analize
    • Statistici
  • Evaluare Națională 2025
  • Bac 2025
  • CartON
  • Educație digitală
  • Nextlab.tech
  • BCR pentru comunitate
Edupedu.ro

Știri la zi despre educație

  • Știri
    • Clasa Pregătitoare
    • Știri Grădiniță
    • Știri Învățământ Primar
    • Știri Gimnaziu
    • Știri Liceu
    • Știri Universitate
    • Analize
    • Statistici
  • Evaluare Națională 2025
  • Bac 2025
  • CartON
  • Educație digitală
  • Nextlab.tech
  • BCR pentru comunitate

EduPedu.ro este o organizație non-profit și depinde de tine

Donează
  • BCR pentru comunitate

Campanie susținută de BCR, prin proiectul Școala de Bani

La ce vârstă le vorbim copiilor despre bani și ce le spunem

Redacția
  • 15 martie 2021
  • 4 minute read
  • No comments
[jp_post_view]
SURSA: www.freepik.com
Total
0
Shares
0
0
0
0
0
0
Discuțiile despre bani sunt foarte importante pentru că pot ajuta adulții de mai târziu să nu aibă probleme în a înțelege rolul, funcțiile și felul în care pot fi gestionați corect banii. Exact așa cum îi spunem copilului că nu trebuie să urce singur în lift, sau că trebuie să meargă pe trotuar, regulile generale despre bani, explicate pe înțelesul lui, sunt esențiale pentru independența financiară de mai târziu.

E destul de clar că românii, în general, nu au o educație financiară pe care să se poată baza. Nivelul de educație financiară este de doar 22%, potrivit unui studiu citat de Asociația Română a Băncilor – asta înseamnă că restul de 78% au cunoștințe vagi sau deloc despre bani, operațiuni, bănci, investiții și multe alte lucruri care le-ar putea schimba viața.

În cadrul cursului pentru părinți, dezvoltat în România de Școala de Bani, sfaturile specialistului arată că ar fi bine să începem de la vârste mici. De exemplu, la 2-3 ani copilului îi pot fi prezentate bancnotele și monedele. În joacă, cel mic poate învăța să le deosebească între ele, să știe care dintre bancnote au o valoare mai mare, de pildă.

Tot aici se pun bazele răspunsurilor la întrebări de tipul „ce facem cu banii?”, „de ce avem bani?”, „de ce ne trebuie bani?”. Și explicațiile pot fi foarte simple, la început: ca să cumpărăm o jucărie, sau un joc, de exemplu.

Apoi, pe măsură ce copilul este implicat în activitățile din casă, după vârsta de 3 ani, face și el propria-i porție de mâncare din ingredientele de supă folosite de părinți sau aranjează în camera lui jucăriile și creioanele, de exemplu, îi puteți explica legăturile dintre bani și lucruri, de ce valoarea unor obiecte diferă de a altora și ușor-ușor, faptul că unele sunt nevoi (cum ar fi alimentele) și altele dorințe (jucăriile).

Și apropo de jucării, ele sunt exemplul perfect prin care le putem spune copiilor că banii nu sunt nelimitați. Le putem arăta că atunci când unei jucării i se termină bateriile, aceasta nu mai funcționează. Atunci când un om nu mai are bani, acesta nu mai poate avea nici cele necesare și cu atât mai puțin lucrurile dorite.

Mici schimburi de tipul trocului îi ajută să înțeleagă că valoarea unui produs diferă de a altuia sau că, în timpul jocului „de-a magazinul” are o atitudine diferită atunci când este vânzător, față de rolul de cumpărător.

Iată, pe scurt, ce ar trebui să știe copiii despre bani în funcție de vârsta pe care o au:
2-3 ani
  • Să recunoască bancnote și monede;
  • Să înțeleagă că folosim banii pentru activități diferite;
  • Să fie implicați în unele activități ale familiei ca să înțeleagă că e nevoie de bani.
3-5 ani
  • Să înțeleagă că banii nu vin de la bancomat, ci se câștigă prin muncă; 
  • Să fie implicați în deciziile de cumpărare ale familiei ca să înțeleagă mai ușor că o familie obișnuită are multe cheltuieli;
  • Să înțeleagă diferența între o nevoie și o dorință;
  • Să înțeleagă că fiecare familie are o sumă limitată de bani în care trebuie să se încadreze.
5-7 ani
  • Să înceapă să economisească;
  • Să înțeleagă că pentru a-ți împlini dorințele trebuie să pui bani deoparte;
  • Să înceapă să câștige bani pentru activitățile pe care le fac;
  • Să primească mici responsabilități atunci când mergeți cu ei la cumpărături.
7-10 ani
  • Să primească bani de buzunar și să învețe să-i gestioneze;
  • Să înțeleagă că trebuie să gestionăm banii pe care îi avem;
  • Să învețe cum să ia decizii bune legate de banii lor;
  • Să știe ce este acela un obiectiv financiar și cum ne influențează viața obiectivele pe care ni le stabilim și modul în care ne gestionăm banii.
11-14 ani
  • Să învețe să economisească pentru lucrurile importante;
  • Să înțeleagă că e important ca orice familie să aibă un fond de rezervă;
  • Să fie implicați în deciziile familiei legate de bani;
  • Să înțeleagă cum se împart veniturile în familie și care sunt cheltuielile prioritare.
14-18 ani
  • Să fie încurajați să-și stabilească obiective financiare; 
  • Să pună bani deoparte pentru obiective importante și pe termen lung (educație, dezvoltare personală și profesională);
  • Să fie responsabilizați și încurajați să plătească singuri anumite lucruri (telefonul, abonament Netflix).

De pe platforma Școala de bani toți părinții pot descărca diferite fișe de activități, pe categorii de vârstă. Iar în cursul pentru părinți puteți găsi propuneri de jocuri sau activități pe care le puteți încerca acasă alături de copii.

Foto: freepik.com

0
0
0
Share 0
Tweet 0
Share 0

Edupedu.ro este și pe Google News

ABONEAZĂ-TE
Redacția

Redacția EduPedu.ro - Tot ce e important să știi pentru Educația copilului tău. Află în timp real ce decizii iau autoritățile și cum influențează ele viața de zi cu zi a școlii și viața pe termen mediu și lung a românilor.

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
  • BCR pentru comunitate
  • 10 minute read

Campanie susținută de BCR, prin proiectul Școala de Bani

Mihnea, elev de 17 ani din Târgu Jiu, despre experiența Early Innovators Business Plan Competition, la care a câștigat premiul I: Am învățat cum să scriu un plan de afaceri și cum se face o documentare, m-a învățat și cum să țin un discurs în fața unui potențial investitor ca să-l conving

  • Redacția
  • 20 noiembrie 2021
Am deprins cum să scriu un plan de afaceri și cum se face o documentare în cadrul competiției Early Innovators Business Plan, spune Mihnea Neacșu, un elevul în vârstă de…
Vezi articolul
  • BCR pentru comunitate
  • 9 minute read
  • No comments

Material susținut de BCR

E o furtună perfectă care se întâmplă acum și, în toate aceste incertitudini, cred că nu mai merge să dezvolți o afacere la nimereală – Iancu Guda, analist economic, autorul cursului „10 sfaturi pentru start-up-uri de succes”/ Cu cele mai bune 10 practici este aproape imposibil să te blochezi sau să nu duci un business la un nivel suficient de bun

  • Redacția
  • 15 aprilie 2022
O singură companie din 1.000, adică 0,1% dintre start-up-urile românești, în perioada 2000-2010, a ajuns după un deceniu de activitate la un nivel relevant, adică măcar la 1 milion de…
Vezi articolul
  • BCR pentru comunitate
  • Profesori
  • 8 minute read
  • No comments

Material susținut de BCR

Eveniment pentru profesori, la Ploiești, pe 5 martie: trei școli vor prezenta felul în care au aplicat materialele educaționale transdisciplinare disponibile gratuit pe platforma life-lab.ro / Înscrierile sunt deschise

  • Redacția
  • 28 februarie 2025
Pe 5 martie 2025, la Zbor Hub Ploiești, trei dintre școlile participante în programul LifeLab, din județul Prahova, Liceul Tehnologic „Profesor Ilie Gavrilă”, Cioranii de Jos, Liceul Teoretic „Aurel Vlaicu”…
Vezi articolul
  • BCR pentru comunitate
  • 7 minute read
  • No comments

Material susținut de BCR

“Înainte să participe, avea senzația că banii pică din cer, acum de când a fost la FLiPiada e mult mai atent, a zis că e greu să fii adult“ – Andreea Cioică, mama lui Albert, elev de clasa a III-a, aflat printre câștigătorii concursului de anul trecut / FLiPiada 2022 a început, înscrierile sunt deschise și premiile de 70.000 lei așteaptă

  • Redacția
  • 22 martie 2022
Albert are acum 9 ani și a învățat cel puțin două lucruri, spune el, prin participarea la FLiPiada – să fie mult mai atent cu banii și să aprecieze oamenii…
Vezi articolul
  • BCR pentru comunitate
  • 4 minute read
  • 3 comments

Profesorii din două școli vor include în fiecare disciplină elemente practice de educație financiară pentru elevi, după ce mai întâi vor fi formați pe trei componente: comunicare, competențe financiare și creare de resurse educaționale. LifeLab by BCR – program pilot unic în țară (P)

  • Advertorial
  • 22 septembrie 2022
BCR și Școala de Bani, alături de FabLab și Asociația Edupedu pentru Educație, au lansat LifeLab, un program prin care profesorii de diverse specializări sunt sprijiniți să devină „profesori de…
Vezi articolul
  • BCR pentru comunitate
  • Nextlab.tech
  • 3 minute read
  • One comment

Înscrieri deschise până pe 28 aprilie 2024: viitorii robocampioni se pregătesc pentru ed­iția de anul acesta a concursului de robotică școlară Nextlab.Tech, înscris în calendarul Ministerului Educației (P)

  • Advertorial
  • 23 aprilie 2024
Se apropie termenul limită pentru înscrierile la ediția 2024 a prestigiosului concurs de robotică școlară Nextlab.Tech, care este 28 aprilie 2024. Acest concurs major, recunoscut ca cea mai amplă competiție…
Vezi articolul
COPYRIGHT

Pentru că scrieți despre educație, sau cu atât mai mult datorită acestui lucru, ar fi util să citați cu link, atunci când preluați un articol, părți dintr-un articol sau o idee care v-a inspirat. Noi, la EduPedu.ro ne-am asumat această conduită etică și sperăm că și publicațiile cu mult mai multă experiență vor face la fel. Ne bucurăm că găsiți subiecte interesante pe Edupedu.ro și suntem siguri că înțelegeți rugămintea noastră de a cita sursa (cu link), ca o declarație reciprocă de respect și profesionalism. Vă mulțumim!

DESPRE NOI

EduPedu.ro este o publicație online care găzduiește exclusiv articole din domeniul educației și cercetării. Urmărim constant cum sunt educați copiii noștri, cine și cum face politicile din educație și cercetare, cine și cum îi formează pe profesori, cât de adecvate la lumea în care trăim sunt sistemele de educație și cercetare.

CONTACT REDACȚIE

Adrese e-mail
raluca.pantazi@edupedu.ro
mihai.peticila@edupedu.ro
costin.ionescu@edupedu.ro
alexa.stanescu@edupedu.ro
diana.ghimisi@edupedu.ro
stefan.lefter@edupedu.ro
ramona.florea@edupedu.ro

Notă de informare cu privire la prelucrarea de date personale prin intermediul site-ului

Politica de cookie

Modifică setarile cookie-urilor

Publicitate și parteneriate

Adresă de e-mail
comunicare@edupedu.ro

Total
0
Share
0
0
0
0
0
0