Polonia investește peste 200 de milioane de euro într-un program multianual de încurajare a lecturii. Sprijin considerabil pentru biblioteci, în special pentru cele școlare

[jp_post_view]
Foto: Wavebreakmedia Ltd | Dreamstime.com
Peste 200 milioane de euro vor fi alocați, în Polonia, într-un program de patru ani destinat promovării obiceiurilor de lectură la nivel național. Banii – cea mai mare alocare de acest fel, potrivit autorităților poloneze – vor fi cheltuiți în bună măsură pe resursele bibliotecilor, cele școlare având un rol central, potrivit unei informări făcute de autoritățile poloneze prin platforma Eurydice a Comisiei Europene.

Proiectul, intitulat Programul Național de Dezvoltare a Lecturii (NPRCz) 2.0 pentru 2021-2025, include între altele:

  • o subvenție pentru activarea comunităților noi și / sau locale;
  • o campanie națională de promovare a obiectivelor programului;
  • conectarea a aproximativ 500 de biblioteci la o platformă națională;
  • noi conținuturi disponibile prin Biblioteca Națională;
  • acțiuni pentru o mai bună înțelegere a nevoilor cititorilor și așteptărilor bibliotecarului și îmbunătățirea competențelor acestuia.

NPRCz 2.0 este o extensie a programului anterior, implementat în perioada 2016-2020 și este cea mai mare și una dintre cele mai importante – în ceea ce privește amploarea, impactul căutat și bugetul – dintre programele naționale multianuale.

Potrivit prezentării Eurydice, programul NPRCz 2.0 își propune să creeze condiții pentru dezvoltarea și creșterea cititorilor în Polonia prin modelarea și promovarea atitudinilor pro-lectură și consolidarea rolului publicului, precum și bibliotecile pedagogice și școlare (ca centre locale ale vieții sociale) care constituie un centru de acces la cultură și cunoaștere.

Cu un buget total de 1,08 miliarde zloți, programul este finanțat în proporție de 59% din fonduri publice – reprezentând o creștere de aproape 40% a subvențiilor de stat în raport cu programul anterior. Restul de 41% provin din investiții private.

NPRCz 2.0 include patru domenii prioritare de sprijin:

  • Prioritatea 1 – Îmbunătățirea ofertei de biblioteci publice
  • Prioritatea 2 – Investiții în infrastructura bibliotecilor publice
  • Prioritatea 3 – Achiziționarea de noi publicații pentru bibliotecile preșcolare, școlare și pedagogice
  • Prioritatea 4 – Program de subvenționare pentru biblioteci, promovarea lecturii.

Ministerul Culturii, Patrimoniului Național și Sportului este responsabil de coordonarea priorităților 1, 2 și 4, implementate de instituțiile sale subordonate: Biblioteca Națională (Prioritatea 1), Institutul Cărții (Prioritatea 2) și Centrul Național al Culturii (Prioritatea 4) , acționând în același timp cu Unitatea de Evaluare și Monitorizare a Programului. Coordonarea lucrărilor cu privire la Prioritatea 3 se încadrează în competențele Ministerului Educației și Științei.

Impactul estimat este că, rezultat din achiziționarea de cărți noi – în cadrul priorităților 1 și 3 – și NPRCz 2.0, peste 500 de milioane zloți vor ajunge pe piața editorială (inclusiv fonduri publice și private).

Foto: Wavebreakmedia Ltd | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


1 comment
  1. E un proiect interesant și necesar cum am putea afla mai multe detalii pentru a participa și care sunt condițiile de participare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Titularizare 2024. Probele practice și inspecțiile speciale la clasă încep miercuri, 29 mai, și țin până pe 28 iunie. Acestea sunt evaluate cu note de la 10 la 1 și sunt aduse la cunoștință candidaților în ziua susținerii probei

În perioada 29 mai-28 iunie 2024 au loc probele practice/orale și inspecțiile speciale la clasă, precum şi soluţionarea contestaţiilor la aceste probe, conform calendarului oficial pentru Titularizare 2024. Acestea sunt…
Vezi articolul

Comisii din inspectori școlari, profesori metodiști pentru Matematică și Română, activarea psihologilor din școli pentru “stimularea motivației pentru învățare”, printre măsurile “imediate” anunțate de ISJ Neamț după simularea Evaluării Naționale 2024

Inspectoratul Școlar Județean Neamț a anunțat că au fost luate măsuri de remediere a rezultatelor de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024, potrivit unui comunicat de presă. Una dintre măsuri…
Vezi articolul

Judecătorul Cristi Dănileț: Ce ne lipseşte din școli nu sunt legile, sunt practicile interne, sunt regulamentele interne. Să găsim trei, patru, cinci şcoli bune în România şi apoi profesorii din acele şcoli să promoveze practicile restaurative, că dacă vin eu autoritate şi impun, sunt refuzat

Judecătorul Cristi Danileţ este de părere că profesorii ar trebui instruiţi să accepte că „discuţiile sunt mai importante decât disciplinarea şi pedepsirea”, și a vorbit de formarea unor reţele de…
Vezi articolul