Oana Corina Rogojanu, părintele unei eleve în clasa a XII-a de la Colegiul Național „Samuel von Brukenthal” din Sibiu, este în a treia zi de grevă a foamei, în fața sediului Ministerului Educației și Cercetării din București. Aceasta cere o soluție legală și echitabilă pentru Bacalaureatul 2025, astfel încât elevii să nu susțină o probă nelegitimă.
Astazi 1 mai, părintele a transmis Edupedu.ro că va continua greva foamei până când va fi oferită o soluție legală și echitabilă.
„Sunt în continuare în fața Ministerului Educației, unde protestul meu — aprobat de Primăria Capitalei — se desfășoară cu supraveghere medicală zilnică. Astăzi, echipajul medical a constatat o stare de slăbiciune și a decis administrarea unei perfuzii pentru echilibrare hidroelectrolitică, cu adaos de glucoză.
Consum doar apă și vitamine lichide, pentru a-mi menține o stare minimă de energie și funcționare fiziologică. Noaptea trecută a fost relativ bună — am reușit să mă odihnesc câteva ore.
Deoarece Ministerul Educației este închis pe durata vacanței legale, urmează câteva zile de așteptare, răbdare și rezistență. Voi rămâne aici, în fața instituției, chiar dacă dialogul cu autoritățile este momentan suspendat.
Voi continua greva foamei până când va fi oferită o soluție legală și echitabilă la problema semnalată.”
Turnul Sfatului a cerut pe 30 aprilie un punct de vedere oficial în legătură cu această situație atât la conducerea Colegiului Național Brukenthal, cât și la Inspectoratul Școlar Județean, iar răspunsul inspectoratului a fost că nu sunt profesori calificați.
Părintele reacționează față de răspunsul ISJ Sibiu susținând că obligațiile legale sunt clare și nenegociabile, nici Ministerul, nici ISJ Sibiu nu pot invoca lipsa de profesori ca piedică legală. Păstrarea statutului de „unități cu predare integrală în limba germană” fără a respecta standardele legale este un simplu exercițiu birocratic.
Redăm declarația integrală a Oanei Rogojanu:
„Obligațiile legale sunt clare și nenegociabile.
Convenția-cadru pentru protecția minorităților naționale (1995) obligă statul să asigure acces real, nediscriminatoriu, la educație în limba maternă.
Ulterior, ținând cont de această Convenție, Legea educației (2011) — la care noua lege a educației din 2023 nu a adus nicio excepție — prevede fără echivoc că, în învățământul minoritar, toate disciplinele — cu excepția limbii și literaturii române — trebuie predate în limba minorității.
Nici Ministerul, nici ISJ Sibiu nu pot invoca lipsa de profesori ca piedică legală. Dacă nu există profesori suficienți, soluția nu este să se încalce legea, ci să se ajusteze organizarea rețelei școlare la realitatea resurselor calificate. Păstrarea statutului de „unități cu predare integrală în limba germană” fără a respecta standardele legale este un simplu exercițiu birocratic.
Orașe precum Sibiu au câteva școli gimnaziale și licee cu secții germane — cadrele didactice specializate pot fi concentrate în 1–2 colegii cu predare integrală în limba germană. Restul unităților ar funcționa ca școli bilingve sau cu predare intensivă, conform legii, caz în care elevii nu ar fi obligați să susțină proba de Bacalaureat la limba și literatura germană.
Protestez împotriva unui abuz tolerat de autorități: examene la limba maternă pentru elevii care nu au beneficiat de predare integrală în acea limbă.
Menționez că fiica mea — la fel ca majoritatea colegilor ei — a obținut calificativul C1 la examenul DSD (Deutsches Sprachdiplom), o diplomă recunoscută internațional. Nivelul C1, conform Cadrului European Comun de Referință pentru Limbi, atestă o competență avansată în limba germană: capacitatea de a înțelege texte complexe, de a comunica fluent și de a redacta materiale coerente pe teme variate.
Având în vedere acest rezultat, este și mai evidentă discrepanța dintre obligația de susținere a probei E.b. în condiții nelegale și performanța școlară a elevilor.
Solicit o soluție legală și echitabilă pentru Bacalaureatul 2025, astfel încât elevii să nu fie forțați să susțină o probă nelegitimă.
Altfel, se pune întrebarea: este legală o astfel de diplomă?
Educația adevărată începe cu onestitate și respect față de lege. În loc să căutăm scuze organizatorice, trebuie să recunoaștem realitatea și să luăm măsuri corecte care să servească cu adevărat interesul copiilor.”
Informații de context:
Peste 15 mii de oameni au citit pe Edupedu.ro despre Oana Corina Rogojanu, părintele unei eleve în clasa a XII-a de la Colegiul Național „Samuel von Brukenthal” din Sibiu, care de pe 29 aprilie, a intrat în greva foamei în fața sediului Ministerului Educației și Cercetării din București.
Situația sa a atras atenția și celor din minister, care au invitat-o la discuții, fără să îi ofere o soluție la revendicările sale.
S-ar fi pus problema unei posibile modificări a legii învățământului, care prevede obligativitatea pentru școlile cu predare în limba maternă de a preda la toate disciplinele în limba maternă. Asta pentru că școlile, inspectoratele și ministerul nu respectă această lege prin politica actuală, lucru arătat și într-o analiză Edupedu.ro și reliefat în protestul Oanei Rogojanu. „În loc să fie aplicată legea în forma ei actuală, se caută adaptarea ei la o realitate care nu respectă cadrul legal”, a comentat părintele această intenție sugerată în cadrul discuțiilor. „Voi continua greva foamei până la găsirea unei soluții”, a mai precizat aceasta pentru Edupedu.ro pe 30 aprilie, în a doua zi de grevă.
Edupedu.ro a scris pe 17 aprilie despre fenomenul care a cuprins majoritatea școlilor cu predare în limba germană. Acestea nu respectă legea și nici dreptul minorității de a primi integral instruire în limba maternă, dar Ministerul susține că ele își păstrează statutul pentru că „elevii nu pot fi privați de acest drept”.
Gestul extrem vine ca răspuns la refuzul autorităților la care a apelat în ultimele 6 luni, printr-o serie de demersuri, de a rezolva situația privind organizarea probei de Limba Germană Maternă la Bacalaureat, potrivit unui comunicat de presă primit la redacție. Părintele arată că unitatea de învățământ nu respectă condițiile legale pentru a funcționa ca școală cu predare în limba maternă și solicită ca nici elevilor să nu le fie impusă obligativitatea susținerii la examenul de bacalaureat a probei de limba maternă.
Părintele reclamă că, deși școala ar trebui să ofere predare exclusiv în limba germană, în realitate peste jumătate dintre materiile școlare sunt predate în limba română, iar multe cadre didactice nu sunt calificate să predea în limba minorității germane. Astfel, susținerea probei E.b. la Limba Germană Maternă ar reprezenta, în opinia sa, o evaluare incorectă și nealiniată cu pregătirea reală a elevilor, se arată într-o scrisoare înaintată reprezentanților ministerului, primită și ea pe adresa redacției.
Demersurile către Ministerul Educației și Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării, începute încă din noiembrie 2024, nu au adus nicio soluție concretă. În scrisoarea deschisă și în comunicatul de presă, Oana Corina Rogojanu subliniază că fiica sa și colegii ei sunt victimele unui sistem care tolerează încălcarea legii, invocând abuziv prevederi vagi din Convenția-cadru pentru protecția minorităților naționale.
Printre revendicările transmise Ministerului Educației se numără:
- Verificarea respectării condițiilor legale de predare în limba germană la Colegiul „Brukenthal” și în alte unități similare;
- O soluție echitabilă pentru elevii promoției 2025, cum ar fi posibilitatea susținerii probei la limba germană ca limbă modernă sau eliminarea obligativității notei de la proba E.b. de pe diploma de Bacalaureat.