Organziația ActiveWatch, membră a celei mai mari rețele globale care activează pentru libertatea de exprimare, reacționează în cazul de cenzură aplicat de ministrul Educației Daniel David cercetătorilor de la Institutul de Științe ale Educației. „Ar fi grav, specific unor regimuri nedemocratice”, să existe „regulamente sau protocoale de comunicare instituțională sau inter-instituțională care să permită ca rapoarte ale unor entități publice să fie oprite de la ajunge la cunoştința celor interesați (presă, public, alte entităţi interesate)”, a precizat organizația ActiveWatch, pentru Europa Liberă.
„Sperăm că nu există, ar fi grav, specific unor regimuri nedemocratice. Domnul David a menționat existența unui astfel de protocol de guvernanță între MEC și IȘE. Dacă există, ar trebui să fie făcut public”, avertizează ActiveWatch.
Organizația, care militează pentru comunicarea liberă, în interes public, și pentru respectarea drepturilor omului, a apreciat pentru Europa Liberă că „răspunsul aprofundat şi detaliat al IȘE nu a ajuns direct la solicitantul informaţiei, el a fost filtrat de MEC (Ministerul Educației), adică de un decident politic. Iar ministrul David şi-a asumat şi justificat explicit susţinerea pentru acest proces de control politic a informaţiei comunicate („până la urmă IȘE este în subordinea ministerului”, a spus el). Astfel, pare perfect legitim termenul folosit în ultimele două zile în spaţiul public cu privire la acţiunea MEC – cenzură”.
„Nu ştim dacă există regulamente sau protocoale de comunicare instituţională sau inter-instituţională care să permită ca rapoarte ale unor entităţi publice să fie oprite de la ajunge la cunoştinţa celor interesaţi (presă, public, alte entităţi interesate). Sperăm că nu există, ar fi grav, specific unor regimuri nedemocratice. Domnul David a menţionat existenţa unui astfel de protocol de guvernanţă între MEC şi IȘE. Dacă există, ar trebui să fie făcut public”, a atras atenția ActiveWatch.
Reacția ActiveWatch vine după ce Edupedu.ro a relatat pe larg cum ministrul Educației a cenzurat răspunsul Institutului de Științe ale Educației la o solicitare de presă trimisă de Edupedu.ro. Concret, redacția a întrebat ISE, printr-o solicitare uzuală de presă, dacă Guvernul Bolojan sau Administrația Prezidențială a consultat cercetătorii Institutului (singurul Institut de Științele Educației din România) atunci când a decis măsurile de austeritate aplicate educației și culturii prin Legea Bolojan. De asemenea, redacția Edupedu.ro a întrebat în aceeași solicitare de presă care este punctul de vedere ale ISE pe măsurile din educație și cultură aplicate de Legea Bolojan.
Informații de background
La solicitarea de presă trimisă cercetătorilor ISE redacției i s-a întors un răspuns politic de la Ministerul Educației și Cercetării. Ministerul nu doar că a cenzurat răspunsul pe care cercetătorii de la ISE îl formulaseră la întrebările Edupedu.ro, ci a și manipulat răspunsul la cel puțin 2 întrebări, deturnând sensul răspunsului inițial al ISE.
Concret, Ministerul Educației și Cercetării a lăsat de înțeles în răspunsul trimis redacției ca din partea ISE că Institutul de Științe ale Educației ar fi fost implicat indirect în procesul de elaborare a măsurilor din educație decise de Guvernul Bolojan. În condițiile în care IȘE a spus clar, în răspunsul cenzurat de MEC: „Institutul de Științe ale Educației nu a fost implicat în procesul de elaborare a măsurilor”.
A doua întrebare adresată de Edupedu.ro către cercetătorii Institutului de Științe ale Educației care a întors un răspuns manipulat de la Ministerul Educației și Cercetării condus de Daniel David a fost următoarea: „2. A existat, în ultima lună (începând cu perioada imediat următoare alegerilor și până la anunțarea pachetului de măsuri), vreo solicitare oficială către ISE de a furniza date, analize sau puncte de vedere științifice privind impactul acestor decizii?”. Răspunsul IȘE, ascuns de MEC și obținut pe surse de Edupedu.ro, este următorul: „Institutul de Științe ale Educației nu a primit solicitări cu privire la estimarea impactului acestor decizii”. Răspunsul acesta al cercetătorilor pare că nu a trecut peer-review-ul ministrului educației, care a trimis Edupedu.ro în schimb următorul răspuns, ca din partea IȘE: „2. Referitor la această tematică de analiză, Institutul de Științe ale Educației nu a elaborat un raport oficial”.
FOTO Primul răspuns IȘE care nu a trecut de cenzura Ministerului Educației și Cercetării:
FOTO Răspunsul oficial trimis de Ministerul Educației și Cercetării către Edupedu.ro ca și cum ar fi fost de la IȘE și care înlocuiește răspunsul de mai sus conceput de cercetători:
FOTO Al doilea răspuns IȘE care nu a trecut de cenzura Ministerului Educației și Cercetării:
FOTO Răspunsul oficial trimis de Ministerul Educației și Cercetării către Edupedu.ro ca și cum ar fi fost de la IȘE și care înlocuiește răspunsul de mai sus conceput de cercetători:
Din răspunsul inițial realizat de cercetătorii de la Institutul de Științe ale Educației la solicitarea de presă trimisă de Edupedu.ro, MEC a șters cu totul următorul paragraf: „Conform Eurydice (2021), valoarea medie a normei didactice în Europa este de 18-19 ore/săptămână, cu un minimum de 14 ore în țări precum Croația, Polonia, Finlanda și maximum de 26 de ore în Ungaria. Majorarea normei didactice cu 2 ore plasează România peste media înregistrată la nivel european”.
Ministerul Educației și Cercetării a mai șters din răspunsul conceput de IȘE la solicitarea de presă și următoarele exemple de politici aplicate de state europene pentru plata orelor suplimentare:
„Se pot însă identifica următoarele tipuri de politici și exemple:
– sume fixe pe oră, actualizate periodic – în Germania, sistemul de plată cu ora este fix (tarif pe oră) și reglementat la nivel federal, și variază între 23,47 și 40,39 euro, în funcție de grupa de salarizare în care este încadrat profesorul (Ministerium für Schule und Bildung des Landes Nordrhein-Westfalen, 2025);
– tarif procentual din salariu lunar/anual – în Franța, orele suplimentare ale profesorilor din învățământul secundar sunt reglementate prin sistemul HSA (heures supplémentaires année) și HSE (heures supplémentaires effectives). Pentru a asigura acoperirea orarului școlar, o parte din sistemul HSA poate fi obligatoriu pentru fiecare cadru didactic al școlii și este plătit cu 20% peste tariful de bază (aproximativ 1.462 euro/an); altă parte din norma HSA este contractată prin voluntariat remunerat (1.219 euro/an). HSE-urile au valori de aproximativ 40 euro/oră. Potrivit celei mai recente note statistice DEPP (Baradji, 2025), în anul școlar 2023-2024, 88% dintre profesori au cel puțin o normă HSA”.
Vezi aici integral Răspunsul conceput de cercetătorii Institutului de Științe ale Educației (ISE) la solicitarea de presă înaintată de Edupedu.ro, răspuns cenzurat de Ministerul Educației și Cercetării și obținut din sursele noastre.
Solicitat ulterior să explice de ce a aplicat cenzura asupra răspunsului cercetătorilor ISE, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a afirmat într-o poziție trimisă Edupedu.ro că „solicitarea externă către IȘE pentru diverse analize, în general sau asupra ministerului în subordinea căruia se află, nu reprezintă o practică aliniată protocolului de guvernanță în care se află IȘE și MEC”.
Ministerul Educației și Cercetării (MEC) nu a făcut public nici până astăzi „protocolul de guvernanță” despre care ministrul susține că ar exista între MEC și IȘE și că ar putea justifica cenzurarea unui răspuns conceput de cercetători ai unui Institut de Cercetare.
Citește și:
Derapaj grav la Ministerul Educației: în loc de punctul de vedere al Institutului de Științe ale Educației pe măsurile din Legea Bolojan, am primit un răspuns politic de la Minister. Răspunsul MEC reproduce declarații recente ale ministrului Daniel David, nu analiza cercetătorilor IȘE
EXCLUSIV Ministrul Educației Daniel David admite că va verifica dacă răspunsul transmis presei în numele Institutului de Științe ale Educației a fost cenzurat: „Dacă n-a fost asumat de conducerea IȘE, voi verifica cine a intervenit și voi lua măsuri”
EXCLUSIV Daniel David anunță că blochează de acum înainte un institut de cercetare – IȘE – să mai răspundă independent solicitărilor presei. Ministrul Educației și Cercetării confirmă că a cenzurat răspunsul transmis în numele Institutului de Științe ale Educației către Edupedu.ro și nu publică nici acum analiza cercetătorilor asupra măsurilor din Legea Bolojan
EXCLUSIV DOCUMENT Răspunsul interzis la publicare de ministrul Daniel David, conceput de cercetătorii din științele educației: Norma didactică a profesorilor din România NU este sub media Uniunii Europene, în Germania plata cu ora este între 23 și 40 de euro/oră, iar în Franța 88% dintre profesori au cel puțin o normă de ore suplimentare plătite cu 40 euro/oră / Banii de burse trebuia păstrați în educație
Argumentele științifice și evidențele educaționale prezentate de IȘE în răspunsul necenzurat, obținut de Edupedu.ro, îl contraziceau pe ministrul Daniel David și declarațiile sale referitoare la măsurile din Legea Bolojan. Cum a dispărut 80% din răspunsul cercetătorilor pentru presă la „peer review”-ul ministrului – ANALIZĂ
Ce este „Peer-review-ul” și de ce un răspuns la o solicitare de presă nu are nevoie de așa ceva / Cum a fost folosit ca pretext pentru cenzură un concept fundamental din știință și ce nu stă în picioare în explicațiile ministrului Educației și Cercetării Daniel David în cazul IȘE, plus rezumat în limba engleză
Daniel David confundă Legea 544 cu un articol științific: cum încearcă ministrul să explice cenzura aplicată IȘE prin „bune practici europene”
Opriți cenzura și falsificarea datelor de la vârful Educației! Ministrul David trebuie să plece
Reacția ministrului Daniel David în cazul de cenzură masivă asupra analizei cercetătorilor IȘE pe măsurile din Legea Bolojan: Nimeni în știință nu se poate aștepta să scrie ceva, care ulterior să fie asumat direct și necritic instituțional chiar sub antetul ministerului pe care îl analizează / Oficialul nu contestă investigația, ci acuză „practici care trebuie să se schimbe” la IȘE
Sindicatele din Educație îi cer președintelui Nicușor Dan să nu promulge Legea Bolojan, cu argumente din analiza cenzurată a Institutului de Științe ale Educației: Domnule Președinte, nu fiți părtaș la distrugerea învățământului românesc!
Protestul amplu din Educație din 8 septembrie 2025, în prima zi de școală: Sunt așteptați 30.000 de profesori care să plece în marș de la Piața Victoriei spre Palatul Cotroceni / Primăria Capitalei a aprobat acțiunea
Ce este „Peer-review-ul” și de ce un răspuns la o solicitare de presă nu are nevoie de așa ceva / Cum a fost folosit ca pretext pentru cenzură un concept fundamental din știință și ce nu stă în picioare în explicațiile ministrului Educației și Cercetării Daniel David în cazul IȘE, plus rezumat în limba engleză
Creșterea normei didactice poate duce la supraîncărcarea profesorilor și accentuarea crizei de cadre calificate în mediul rural și în disciplinele STEM – analiza IȘE cenzurată de ministrul Educației și Cercetării / Se recomandă un sistem de recunoaștere a „muncii invizibile” și flexibilizarea cerințelor pentru formarea profesională
Daniel David confundă Legea 544 cu un articol științific: cum încearcă ministrul să explice cenzura aplicată IȘE prin „bune practici europene”
Reacție dură a expertului Șerban Iosifescu, la cenzura aplicată de ministrul Educației: Actuala situație, în care ministrul vrea de la cercetare numai confirmarea deciziilor, demonstrează că politicienii nu dau doi bani pe cercetare. Burta din care iau deciziile este cea mai tare!
Sursa foto: ID 169080945 © Pjirawat | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.