Admiterea la liceu pe baza rezultatelor de la olimpiadele naționale ar trebui să fie eliminată, spune profesoara Iuliana Căplescu: Elevii mai mici sunt presați de părinți / În zona de admitere la facultate vorbim despre altceva

Foto: captură TVR Online

Admiterea la liceu pe baza participării la etapele naționale ale olimpiadelor ar trebui să fie eliminată, a explicat Iuliana Căplescu, profesor de Istorie la Colegiul Național „Matei Basarab” din Capitală la emisiunea InfoEdu. Declarația sa vine în contextul în care elevii de gimnaziu participă la tot mai multe olimpiade din cauza presiunii puse de părinți și profesori asupra lor, ci nu din proprie inițiativă, a motivat ea. În schimb, profesoara susține această practică pentru admiterea la facultate, unde examenele sunt cu adevărat dificile, lucru care nu s-ar aplica atunci când vine vorba de Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a.

„După mine, da [N. red. admiterea la liceu în baza rezultatelor de la olimpiadele naționale ar trebui să fie eliminată], sincer, pentru că, gândiți-vă, vorbim de un examen, nu e un concurs. Olimpiada e un concurs. Examenul de Evaluare Națională este un examen la două materii: Limba Română și Matematică. Sunt ușoare examenele acestea față de o etapă națională de olimpiadă la orice disciplină, mai ales Matematica și Limba Română. Deci nu își au rostul”, a subliniat Iuliana Căplescu.

„În zona de admitere la facultate vorbim despre altceva, pentru că, într-adevăr, examenele de admitere la Facultatea de Drept, la Academia de Poliție, la Medicină sunt dificile. Dar, pentru liceu, pentru copilul care performează la o olimpiadă națională, intrarea la un liceu foarte bun ca urmare a unui medii foarte bune la Evaluarea Națională este la îndemână”, a mai adăugat aceasta.

Profesoara a precizat că, în timpul gimnaziului, mulți copii participă la olimpiade pentru a alimenta orgoliile părinților, care iau aceste decizii pentru copiii lor, și ale profesorilor, ci nu pentru satisfacția personală.

„Vă dau exemplul disciplinei Istorie. Chiar nu înțeleg de ce atâta înghesuială, cu ghilimele de rigoare. Noi nu avem, de exemplu, fază internațională. Cu toate acestea, sunt acolo niște orgolii extraordinare și pentru profesori, și pentru părinți, mai puțin pentru elevi”.

„Vizavi de vârsta elevilor care sunt presați de părinți, e vorba de elevii de la clasele mai mici”. Pentru mine, la Istorie, clasa a VIII-a, clasa a IX-a, de exemplu. La a X-a, a XI-a, a XII-a, se vede că nu se mai duc la mai multe olimpiade. Au luat deja decizia, sunt adolescenți care știu ce vor, dar, în clasele mai mici, părintele este suveran. Nici nu se discută”, a completat ea.

Iuliana Căplescu a identificat unul dintre motivele pentru care părinții procedează în acest fel: „Sunt mulți părinți care vin, ca și mine, din epoca în care nu existau atâtea oportunități. Și atunci, vai, Doamne, n-a ajuns să vadă societatea ce pot și eu, așa că o să vadă prin fiul, prin fiica mea. Este total greșită o astfel de interpretare”.

În plus, profesoara a menționat că nu este de acord cu nemulțumirea părinților în legătură cu suprapunerea multor olimpiade organizate în acest an școlar. Motivul, spune ea, este acela că „olimpiada înseamnă performanță pe un an la o anumită disciplină. Înseamnă pasiune foarte multă și mult mai multe conținuturi, competențe. Nu cred că faci față la toate. Eu cred că să fii olimpic la o singură disciplină ajunge și pentru admiterea la un liceu foarte bun pe care elevul și-l dorește”.

Citește și
Daniel David: Spun a zecea oară, nu am interzis olimpiadele la clasele primare. Doar nu vreau să le organizeze ministerul Educației. La vârste mici trebuie să dezvoltăm abilitățile de bază / Despre olimpiadele suprapuse: Îmi pare rău, n-am cum să evit asta
Exit mobile version