Edupedu.ro
  • Știri
    • Clasa Pregătitoare
    • Știri Grădiniță
    • Știri Învățământ Primar
    • Știri Gimnaziu
    • Știri Liceu
    • Știri Universitate
    • Analize
    • Statistici
  • Evaluare Națională 2025
  • Bac 2025
  • CartON
  • Educație digitală
  • Nextlab.tech
  • BCR pentru comunitate
Statistici blog
  • 423.571.910 vizite
Edupedu.ro

Știri la zi despre educație

  • Știri
    • Clasa Pregătitoare
    • Știri Grădiniță
    • Știri Învățământ Primar
    • Știri Gimnaziu
    • Știri Liceu
    • Știri Universitate
    • Analize
    • Statistici
  • Evaluare Națională 2025
  • Bac 2025
  • CartON
  • Educație digitală
  • Nextlab.tech
  • BCR pentru comunitate

EduPedu.ro este o organizație non-profit și depinde de tine

Donează
  • BCR pentru comunitate

Material susținut de BCR

Adrian, elev în clasa a XI-a: Mulți copii învață de la mediul privat, prin observație, cum să facă achiziții, cum să obțină fonduri ca să deschidă o afacere. În școală ar putea fi făcute mai multe lucruri practice / Poveștile a trei dintre câștigătorii Early Innovators Business Plan 2021, sursă de inspirație pentru ediția din acest an

Redacția
  • 30 septembrie 2022
  • 8 minute read
  • No comments
2.703 vizualizări
Foto: colaj Edupedu.ro/fotografii de la elevi
Total
0
Shares
0
0
0
0
0
0
Tinerii au nevoie de sprijin pentru a-și găsi pasiunile și pentru a inova. Prin ideile lor, comunitățile în care se află și societatea din care fac parte se pot dezvolta, dacă reușesc să capteze și să transforme entuziasmul și energia lor în proiecte concrete. Pentru liceeni, competiții ca Early Innovators Business Plan sunt locul perfect în care imaginația, pasiunile și știința înfloresc, în care provocările unei afaceri se îmbină cu puterea de a rezolva eficient problemele unei comunități.

În iulie, trei echipe de liceeni din Slatina, Satu Mare și Timișoara au câștigat finala Early Innovators Business Plan Competition, cea mai mare competiție națională de antreprenoriat, cu premii de peste 4.000 de euro, organizată de Steinbeis Danube Center în parteneriat cu Steinbeis România și rețeaua afiliată, susținută de BCR Școala de Business. Au fost înscrise 233 de planuri de afacere în concurs, iar 23 au ajuns în finala de la București.

Tania, elevă la filologie, a dezvoltat un panou de mușchi de pământ care poate filtra aerul din orașe

Tania Vătășoiu, de la Colegiul Național „Radu Greceanu” din Slatina, județul Olt, a fost în clasa a XI-a anul școlar trecut când s-a înscris la Early Innovators. „Am primit informația despre concurs de la reprezentanții elevilor”, spune aceasta. „Am citit detaliile, am văzut că era a doua ediție a competiției, mi-a plăcut cum s-a desfășurat prima, era un lucru pe care nu îl mai făcusem”.

Foto: Arhiva personală

Așa că a decis să se înscrie cu un proiect prietenos cu mediul: panouri făcute din materiale reciclabile, cu mușchi, care pot filtra aerul, inovație care i-a adus locul I din cele 233 de echipe participante. „Poluarea mediului este una dintre cele mai de actualitate teme, ne afectează, pentru că se vede în calitatea vieții, în fenomenul incendiilor de vegetație, în cazurile de îmbolnăvire cu astm”, susține Tania. Ea explică despre conceptul ei că „panourile se pot instala în exteriorul clădirilor, ele au o putere mare de absorbție a poluării. În Germania există panouri asemănătoare, numai că nu cu designul propus de mine, ci au forme de pereți întregi. Panourile pe care le-am schițat eu sunt făcute și din materiale reciclate”.

Dezvoltarea proiectului, o cercetare multidisciplinară

„Nu m-am așteptat să ajung în finală, dar m-am așteptat să am un feedback bun pe ideea pe care am dezvoltat-o, să am totodată înțelegere de la oameni că sunt conștienți de problemele reale pe care le implică un aer poluat. Voi dezvolta acest proiect, aș vrea să îl produc, să îl pot materializa, însă presupune suport financiar, mai este nevoie și de alți oameni în echipă”, explică eleva de liceu. „Am primit trei oferte din partea unor jurați, cu fonduri și sprijin. Organizatorii competiției au fost foarte deschiși, așa că o să iau în considerare oportunitățile juraților”.

Foto: Arhiva personală / Tania și un reprezentant al echipei de pe locul III

„Fiind la un profil de filologie, a fost o provocare, pentru că nu am mai făcut ore de matematică și de științe ale naturii, așa că am avut de făcut research despre partea tehnică, astfel încât să am un proiect eficient”. În proiectul său, Tania a găsit și a prezentat exemple concrete de orașe și regiuni în care invenția sa ar da roade: „Am făcut, în prezentarea proiectului, și legătură cu realitatea, una esențială, cu ajutorul geografiei: am produs o ierarhie a celor mai poluate orașe din România, ca să aibă aplicabilitate aparatul meu în realitate”.

  • Poate participa la Early Innovators Business Plan orice elev din clasele IX -XII, preferabil cu vârsta cuprinsă între 15-19 ani, de la orice liceu acreditat de Ministerul Educației din România și încadrat în oricare din specializările și profilurile oferite de liceele din România. Elevii pot participa individual sau în echipe de maximum 4 candidați. Numărul de participanți dintr-un liceu sau județ nu este limitat. Nu este necesar ca elevii sau profesorii care compun echipele să fie din același liceu.
Doi elevi pasionați de robotică vor să ajungă în statele din România cu „o școală pe 4 roți”

Adrian Chivari a făcut parte din echipa RobotX, alături de Luca Filimon, ambii elevi la Colegiul Național „Doamna Stanca” din Satu Mare, în clasa a X-a anul școlar trecut. Echipa lor s-a clasat pe locul II cu un proiect care face școala portabilă și o duce în cele mai inaccesibile zone: o rulotă personalizată în care copiii din mediul rural să descopere cele mai noi tehnologii.

Foto: Adrian Chivari / Arhiva personală

„Am auzit de concurs de la clubul privat de robotică unde sunt voluntar și trainer, apoi am vorbit cu doamna profesoară de economie și am decis să ne înscriem. Am văzut, la clubul nostru de robotică, copii dedicați și implicați în acest domeniu. Dar ne-am gândit că nu toți își permit să participe la cursuri private de robotică. Așa că am conceput o rulotă mobilată special”, explică Adrian.

De la premierea concursului care a avut loc în iulie, cei doi băieți au lucrat la programarea roboților și au cumpărat câteva brațe robotice din premiul lor de 1.000 de euro: „Deocamdată, nici eu și nici Luca nu avem 18 ani ca să deținem noi afacerea, dar o pregătim de acum. În perioada asta, am lucrat la proiecte noi și am achiziționat niște brațe robotice. Acum avem de făcut proiecte de inteligență artificială, ca roboții să poată detecta obiecte, să se miște în funcție de comenzi, pentru ca cei mici să vadă cum se întâmplă – la scară mai mică – lucrurile într-o fabrică, în zilele noastre”, spune elevul de liceu.

Foto: Luca Filimon / Arhiva personală
Provocarea: sinteza planului de afaceri într-o prezentare simplă, dar convingătoare

„Trebuie să te gândești ce scrii și ce rezumat folosești, pentru că în prezentare sunt punctele cheie, este esențială prezentarea ca să atragi investitori. Sinteza a fost de la 30 de pagini cât a avut planul de afaceri, la 5 slide-uri în aplicația PowerPoint”. În ceea ce privește deschiderea școlilor către școala lor mobilă, liceanul a mai spus că vor începe să discute cu școli din mediul rural, dar și că „am vorbit cu liceul nostru, li s-a părut interesant și vor să ne ajute”. „Pe parcursul concursului, am vorbit cu Roxana de la Steinbeis care ne-a ajutat la înscriere”, mai spune Adrian.

Dar cât de receptivi sunt copiii la robotică în zilele noastre? Adrian a explicat că, zilele trecute, a participat la o activitate cu roboți într-un centru comercial din Satu Mare unde s-au adunat, de dimineața până seara, mulți copii care au vrut să descopere mecanismele aparatelor, lucru ce l-a încântat foarte mult.

„Sincer, în România nu cred că este destul de dezvoltată partea de educație antreprenorială. Mulți copii învață de la mediul privat, prin observație, cum să facă achiziții, cum să obțină fonduri ca să deschidă o afacere. În școală ar putea fi făcute mai multe lucruri practice, dar în clasa a X-a este o singură oră de educație antreprenorială unde este timp aproape numai de teorie”, consideră Adrian. Despre experiența Early Innovators, echipa din Satu Mare a remarcat puterea tuturor celorlalte idei ale colegilor din țară, prezentate în finală, celelalte proiecte „la care nici oamenii mari nu se gândesc”, a spus elevul de liceu.

Platformă deschisă de cursuri IT pentru copii

Locul III a fost obținut de o echipă de trei elevi din Timișoara, de la Colegiul Național „Grigore Moisil”. Inovația lor a fost o platformă online de cursuri IT pentru copii, spațiu online în care materialele pot fi create chiar de studenți în domeniu”, experiență care îi poate ajuta pe aceștia din urmă la angajare.

Foto: Arhiva personală

„De competiție am auzit de la doamna profesoară de educație antreprenorială. Noi aveam oricum o temă la clasă în care trebuia să facem un plan de afaceri, în echipe, pe notă. Și aveam un plan de bază, abia făcusem primele ore de educație antreprenorială. Împreună cu Șerban și Marian, am zis să extindem proiectul și să ne înscriem”, povestește Tudor Oprea.

„Elevii de liceu și de gimnaziu care au nevoie de sprijin școlar pot alege, în platformă, un traseu de specializare în funcție de ce îi interesează în domeniul informaticii: front end, back end, graphic design. Iar studenții sunt cei care creează cursurile, cu experiență, cu facultate în domeniu. Studenții fac conținutul cursurilor pliat pe actualitatea din domeniu”, spune Tudor. O facilitate pe care o presupune platforma liceenilor este faptul că „firmele de IT pot studia portofoliul studenților care au contribuit la platformă, pentru a le lua experiența în considerare la o prealabilă angajare”, a mai explicat elevul.

Meditațiile s-au scumpit în ultimii ani, „așa că ne-am gândit să creăm un sistem accesibil”

„Ideea ne-a venit după ce am văzut că meditațiile s-au scumpit în ultimii ani. O platformă de acest tip este mai ieftină, pentru că iată sistemul: copiii pot cumpăra lecțiile pe care vor să le aprofundeze sau un pachet de cursuri de programare și informatică. Din banii aceștia, studenții care au contribuit primesc o parte, pentru ca munca să nu fie pro bono. Firmele plătesc și ele pentru a avea acces la toată baza de date de studenți care au contribuit la platformă, ca să observe cum au abordat cursurile, cum și-au structurat lecțiile online, pe ce domenii se pricep”, mai spune Tudor.

„Copiii interesați ar avea acces la lecțiile pe care le caută, studenții își asigură o bază pentru un interviu, iar companiile au un bazin de colectare a unor viitori angajați care s-au implicat în domeniul educațional”, este definiția echipei de elevi. Aceștia încă nu au dezvoltat platforma, însă de la finala din iulie și până acum, ei au discutat partea de buget cu profesoara de educație antreprenorială. În ceea ce privește bugetul, aceștia au pierdut puncte în evaluarea de la jurați, mai spun liceenii.

„Noi am făcut și club de business în liceu, iar doamna profesoară este foarte dedicată”, spune Tudor despre ce i-a determinat să se înscrie, remarcând că alți elevi de liceu din țară nu beneficiază de astfel de ore practice, precum este la clasa lor. Economia este foarte importantă pentru că învățăm să investim în viitor și să ne gestionăm banii, este de părere acesta. „Pentru finală, ne-am documentat foarte mult, am folosit Google, am comparat și alte planuri de business ale altor afaceri”, a adăugat Tudor.

Despre competiție:

Early Innovators Plans Competition este o competiție organizată de Steinbeis Danube Center (prin Steinbeis România), în parteneriat cu BCR Școala de Business care se adresează liceenilor și își propune să dezvolte mentalitatea antreprenorială în rândul tinerilor, bazându-se pe cele mai bune practici germane aplicate pentru elevii din România. EIPC este un concurs unic în România din perspectiva conceptului, metodologiei și flexibilității cu privire la participare deoarece poate aplica orice elev, de la orice liceu, indiferent de profilul liceului pe care îl frecventează, singura condiție fiind ca elevul să fie coordonat de un profesor, indiferent de specialitate.

0
0
0
Share 0
Tweet 0
Share 0

Similare


Edupedu.ro este și pe Google News

ABONEAZĂ-TE
Redacția

Redacția EduPedu.ro - Tot ce e important să știi pentru Educația copilului tău. Află în timp real ce decizii iau autoritățile și cum influențează ele viața de zi cu zi a școlii și viața pe termen mediu și lung a românilor.

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
  • BCR pentru comunitate
  • Știri
  • 8 minute read
  • 10 comments

Învățarea adaptată la nevoile din viață, în contextul PISA 2022: Vorbim de o infrastructură de educație destul de proastă și nu va funcționa niciun fel de reformă treptată a educației. Diferența dintre tehnologie și ceea ce încă se predă în școală crește exponențial, spune Ionuț Stanimir, BCR 

  • Redacția
  • 15 decembrie 2023
„Avem un sistem de educație care se află în criză”, iar strategia de tipul merge și așa nu este una câștigătoare”, a spus Ionuț Stanimir, de formație sociolog, director de…
Vezi articolul
  • Analize
  • BCR pentru comunitate
  • 8 minute read
  • 2 comments

Material susținut de BCR

STUDIU Bărbații asociază bogăția cu mașina, iar femeile, cu ideea de putere. Peste jumătate din populație nu poate acoperi din fonduri proprii o cheltuială urgentă de 5.000 de lei, iar 40% nu ar rezista măcar o lună cu economiile făcute / Trei sferturi dintre români se declară puțin sau deloc informați financiar

  • Redacția
  • 1 noiembrie 2023
Aproximativ un sfert din populația activă din mediul urban, segment de populație cu un nivel de educație peste mediu, spune că nu poate cheltui 1.000 de lei într-o situație de…
Vezi articolul
  • BCR pentru comunitate
  • Învățământ Primar
  • Profesori
  • 6 minute read
  • No comments

Material susținut de BCR

VIDEO Aplicație practică transdisciplinară pentru clasa pregătitoare la Școala Gimnazială Bucșoaia – copii la cumpărături cu părinții, jetoane colorate, alegeri corecte, identificarea nevoilor în viața reală / Directorul Simona Covrig: Dacă le expunem astfel de situații, încet-încet vor deveni mai conștienți de alegerile lor viitoare

  • Redacția
  • 3 februarie 2025
Elevii clasei pregătitoare de la Școala Gimnazială Bucșoaia din orașul Frasin, județul Suceava, au avut parte de o lecție interactivă de educație financiară, axată pe diferențierea dintre nevoi și dorințe.…
Vezi articolul
  • BCR pentru comunitate
  • 6 minute read
  • No comments

Material susținut de BCR

VIDEO Claudia Oprescu, inițiator al programului de educație financiară LifeLab by BCR: Cu ajutorul profesorilor putem ajunge la milioane de români

  • Redacția
  • 29 martie 2023
Un program util de formare pentru profesori, pentru ca aceștia să poată crea resurse și să lucreze cu elevii la clasă pe teme de viață care implică și educație financiară…
Vezi articolul
  • BCR pentru comunitate
  • 5 minute read
  • 4 comments

Material susținut de BCR

VIDEO Profesorii au nevoie mai mult ca oricând de cursuri de comunicare, spune inspectorul școlar Mihaela Zugravu: Degeaba ne încărcăm cu teorii, n-avem ce face cu ele, dar trebuie să avem competențe de viață. Educație financiară putem face la fiecare disciplină

  • Redacția
  • 30 decembrie 2022
„Profesorii din ziua de astăzi au nevoie mai mult ca oricând de cursuri de comunicare, pentru că ei sunt provocați în primul rând să comunice și dacă nu avem o…
Vezi articolul
  • BCR pentru comunitate
  • Educație
  • 5 minute read
  • No comments

Un raft cu cărți lângă o pușculiță: un elev de clasa a II-a și-a desenat visul în cadrul concursului de educație financiară „Școala banilor bine-crescuți”. Școala Gimnazială nr. 30 din Timișoara este câștigătoarea ediției din acest an

  • Redacția
  • 21 decembrie 2022
Școala Gimnazială nr. 30 din Timișoara a câștigat anul acesta concursul de desene dedicat claselor P-IV, „Școala banilor bine-crescuți”, organizat de BCR – Școala de Bani. Elevii care au desenat…
Vezi articolul
COPYRIGHT

Pentru că scrieți despre educație, sau cu atât mai mult datorită acestui lucru, ar fi util să citați cu link, atunci când preluați un articol, părți dintr-un articol sau o idee care v-a inspirat. Noi, la EduPedu.ro ne-am asumat această conduită etică și sperăm că și publicațiile cu mult mai multă experiență vor face la fel. Ne bucurăm că găsiți subiecte interesante pe Edupedu.ro și suntem siguri că înțelegeți rugămintea noastră de a cita sursa (cu link), ca o declarație reciprocă de respect și profesionalism. Vă mulțumim!

DESPRE NOI

EduPedu.ro este o publicație online care găzduiește exclusiv articole din domeniul educației și cercetării. Urmărim constant cum sunt educați copiii noștri, cine și cum face politicile din educație și cercetare, cine și cum îi formează pe profesori, cât de adecvate la lumea în care trăim sunt sistemele de educație și cercetare.

CONTACT REDACȚIE

Adrese e-mail
raluca.pantazi@edupedu.ro
mihai.peticila@edupedu.ro
costin.ionescu@edupedu.ro
alexa.stanescu@edupedu.ro
diana.ghimisi@edupedu.ro
stefan.lefter@edupedu.ro
ramona.florea@edupedu.ro

Notă de informare cu privire la prelucrarea de date personale prin intermediul site-ului

Politica de cookie

Modifică setarile cookie-urilor

Publicitate și parteneriate

Adresă de e-mail
comunicare@edupedu.ro

Statistici edupedu.ro
  • 423.571.910 vizite
Total
0
Share
0
0
0
0
0
0