Ministrul Educației, Daniel David, spune că în luna mai, după ce va prezenta o analiză asupra sistemul de învățământ va veni și cu politici educaționale. „Dacă cineva îşi va asuma politicile educaţionale, voi mai fi ministru, dacă nu, nu”, a spus Daniel David miercuri, 5 februarie, la lansarea raportului național de alfabetizare matematică din România. De remarcat, este a doua oară în ultimele 2 săptămâni când ministrul spune că „analfabetismul funcțional devine o problemă de securitate națională„.
Daniel David a spus că va prezenta în raportul din luna mai privind sistemul de învățământ, și politici educaționale. „Dacă cineva îşi va asuma politicile educaţionale, voi mai fi ministru, dacă nu, nu”, a mai spus ministrul Educației și Cercetării.
Referitor la situația din mediul rural, Daniel David a spus că „în zona rurală ne trebuie o schimbare completă. Deci ce avem acum nu mai poate continua. Nu mai e ca pe vremea lui Spiru Haret, când erau concentrați și când făceai o clasă, aveai 30-40 de copii din toate comunele. Acum ai școli cu 7-8 copii, cu 10, cu 4. Ai profesori care țin simultan lecții la niveluri diferite. N-ai cum să asiguri calitate. Nu se poate”, a spus ministrul.
Redăm răspunsul integral al ministrului Educației
Moderator: Cum pot fi susținuți profesorii din mediul rural?
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: Cred că asta este o problemă pe care trebuie să o discutăm dacă eu o să mai fiu ministru, în a doua jumătate a lunii. Pentru că voi prezenta în luna mai un raport foarte obiectiv despre starea sistemului românesc de educație și cercetare și după acel raport eu voi spune ce va trebui făcut pentru că problema asta devine o problemă de securitate națională. Când tu scoți aproape jumătate din absolvenții de liceu, în zona de analfabetism funcțional, nu mai este o problemă în care corectăm ceva, cândva, e o problemă de securitate națională și de aceea spun: dacă după ce voi spune aceste lucruri și voi prezenta acele politici educaționale, cineva și le va asuma, o să mai fiu ministru. Dacă nu, n-am să fiu ministru. Dar cred că în zona rurală ne trebuie o schimbare completă. Deci ce avem acum nu mai poate continua. Toată lumea spune hai să ducem școli, microbuze, după mine asta este o greșeală.
Noi încă avem mulți copii în mediul rural, mulți, dar nu mai e ca pe vremea lui Spiru Haret, când erau concentrați și când făceai o clasă, aveai 30-40 de copii din toate comunele. Acum ai școli cu 7-8 copii, cu 10, cu 4. Ai profesori care țin simultan lecții la niveluri diferite. N-ai cum să asiguri calitate. Nu se poate. Ce se pilotează în acest moment la nivelul ministerului, n-a fost ideea mea, dar îmi place, o întăresc și dau bani în direcția respectivă, este ideea campusul unor campusuri în mediul rural, adică: pe o arie și hotărâm, nu știu, pe o rază de 50-70-100 km să îi aduci pe toți copiii într-un campus în care nu mai sunt 10, sunt 50 sau sunt 70 în care poți să duci profesori de calitate pe care să-i plătești bine, în care poți asigura masă sănătoasă, în care, dacă e nevoie, le oferi și cazare, nu îți mai trebuie 5000 de microbuze care să meargă de la un sat la altul. Trebuie mai puține microbuze care să și funcționeze, să nu se strice pe drum. Deci noi dacă nu schimbăm filosofia educației în mediul rural, 40 și ceva la 100 cred că dintre copii se află acolo, vom avea situații multe de genul celor pe care le vedem aici. Poate aveți o altă idee, eu n-am o altă idee. Cred că campusul rural poate fi o idee bună, dar sunt deschis și la alte sugestii, numai că nu mai suntem cum spuneam, pe vremea lui Spiru Haret, când aveam copiii concentrați și reforma lui într-o generație a emancipat o țară. În mediul rural, nu mai putem face asta.
Moderator: În momentul acesta, ca măsuri imediate: poate programul masa caldă, poate programul școala de după școală, pentru că acolo unde ne dorim să-i ajutăm pe acești copii, e nevoie de o învățare personalizată, e nevoie de intervenții punctuale. Avem resurse să facem lucrul asta?
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării: Pentru toți copiii cum sunt împrăștiați în mediul rural, adevărul este că nu ai suficiente resurse să duci profesor de calitate în acele zone, acesta este adevărul. Noi încercăm să facem școală, să le oferim această posibilitate cu ce avem și ca resurse financiare și ca resurse de personal. Dar ideea că mai putem funcționa așa în mediul rural eu cred că este o greșeală, nu avem, uitați-vă când apare câte o criză de genul ăsta economico-financiară și vine guvernul și spune nu mai sunt bani să dăm pentru naveta profesorilor, efectiv nu mai sunt, că dacă mai facem asta și mai dăm și acolo și mai dăm și acolo și mai dăm și acolo, se blochează țara. Autoritățile locale care plăteau până acum naveta profesorilor, invocă, deși nu era un blocaj prin ordonanță, invocă acest lucru și acum ne trezim că profesorii care făceau naveta la aceste școli în mediul rural nu își mai pot acoperi cheltuielile. Ce o să facă? (…) Repet, devine o problemă de securitate națională. Poate e o sintagmă, așa, dură. Ăsta este adevărul. Când te uiți la ratele de analfabetism funcțional în PISA, procentele de aici, ce adulți vreți să avem?”