ANALIZĂ Jumătate dintre elevii care au lipsit la Evaluarea Națională 2025 provin din 13 județe / Alexandru F. Ghiță, analist de date: Cu cât locuiești într-o localitate mai mare, cu atât ai șanse mai bune să iei note mari

Foto: adunate.alexghita.eu

La Evaluarea Națională 2025, 6.994 de elevi au fost înscriși la probe, dar nu s-au prezentat. Absența lor poate părea, statistic, „în grafic” scrie într-o analiză publicată pe blogul său consultantul Alexandru F. Ghiță, analist de date specializat în politici publice, guvernare și dezvoltare teritorială, dar la o privire mai atentă cifrele arată că aproape jumătate provin din doar 13 județe. În Olt, peste 11% dintre elevii înscriși nu au venit la examen, iar în Teleorman și Satu Mare absenteismul a depășit 9%. Capitala, în schimb, a avut o rată de absență de doar 1,25%.

Fenomenul absenteismului de la examen este cu precădere rural: în județe precum Teleorman și Argeș, peste 80% dintre absenți provin din mediul rural, iar în Hunedoara și Constanța apare o raritate – urbanul are mai mulți absenți decât ruralul.

O altă problemă pe care specialistul o semnalează este discrepanța între notele din școală și rezultatele la examen. După ce a agregat la rezultatele de la Evaluarea Națională 2025 și pe cele de la școală, publicate în ierarhia județeană, datele arată că mii de elevi cu medii generale de peste 8 în clasele V–VIII au luat sub 5 la Evaluarea Națională. Diferențele sunt de până la 3 puncte în județe precum Mehedinți, Satu Mare sau Caraș-Severin. Asta ridică semne de întrebare privind obiectivitatea notării în gimnaziu și pregătirea reală a elevilor, scrie analistul.

Acesta tratează separat rezultatele pe medii de proveniență a școlilor și pe disciplinele de examen – Limba și literatura română și Matematică. Notele sunt la poli opuți în rural față de urban.

Alexandru F. Ghiță arată că „harta mediilor la evaluarea națională seamănă cu orice hartă socio-economică a României: locurile mai răsărite economic și urbane apar în verde și albastru (note mai mari), în timp ce roșul și portocaliul caracterizează zonele rurale, urbanul mic și zonele mai puțin dezvoltate în general”.

Ce date scoate în evidență analistul:

Harta notelor sub 5 din fiecare localitate e„ cea mai dură radiografie a Evaluării Naționale”, scrie acesta, „aici nu mai vorbim de medii de 7 sau 8, ci de proporția elevilor care n-au reușit să ia măcar nota 5. Știm că nota 5 nu reprezintă un prag în acest caz, dar pentru noi toți, trecuți prin școală, are o valoare simbolică”.

Foto: adunate.alexghita.eu

„Ce ne spun datele?

Analiza integrală pe Din date adunate

Exit mobile version