Tema examenelor de admitere pe care liceele românești urmează să le organizeze din anii următori a fost atinsă de directorul Directoratului pentru Educație al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), Andreas Schleicher, într-o conferință desfășurată marți la București. Întrebat de Edupedu.ro în legătură cu această temă, el a arătat că, „dacă școlile fac judecăți independente, riscul este de creștere a inegalităților”.
- Declarațiile lui vin în condițiile în care ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, s-a declarat de acord cu aceste examene de admitere la liceu, pe lângă Evaluarea Națională, examene prevăzute în Legea învățământului preuniversitar din 2023.
Andreas Schleicher a făcut comentariile într-o conferință de presă ce a însoțit conferința de prezentare a Raportului OCDE privind Educația și Competențele în România, eveniment desfășurat marți, la București.
El a arătat că școlile „școlile pot să aibă propriile judecăți, însă acestea trebuie să fie corecte și comparabile. Din această perspectivă, cred că și acele examene ar trebui să fie standardizate în mare măsură. Dacă școlile fac judecăți independente, riscul este de creștere a inegalităților”.
Potrivit reprezentantului OCDE; unele țări pot avea succes cu astfel de măsuri, „dar cred că, de fapt, acest lucru devine tot mai dificil de realizat”.
Declarațiile lui Andreas Schleicher, detaliat:
Edupedu.ro: Legea prevede, din 2027, un nou examen, pe lângă Evaluarea Națională de clasa a VIII-a: liceele vor putea organiza propriile examene pentru a selecta elevi. Se justifică o astfel de măsură, într-un sistem marcat deja de inechitate? Care ar fi impactul selecției academice timpurii asupra elevilor vulnerabili, potrivit datelor OCDE?
Andreas Schleicher: Școlile pot să aibă propriile judecăți, însă acestea trebuie să fie corecte și comparabile. Din această perspectivă, cred că și acele examene ar trebui să fie standardizate în mare măsură. Dacă școlile fac judecăți independente, riscul este de creștere a inegalităților. Cred că a avea o imagine clară a faptului că oriunde te naști, de oriunde provii, trebuie să ai aceeași șansă la succes este un obiectiv foarte important în educație. Unele țări chiar realizează acest lucru acordând un rol școlilor, iar validitatea judecăților luate în școală poate fi un compliment. Dar cred că, de fapt, acest lucru devine tot mai dificil de realizat. La urma urmei, corectitudinea unui sistem determină și calitatea sistemului. Un sistem care nu asigură separarea contextului social de șansa la succes nu va avea rezultate bune în general. Iar egalitatea și echitatea sunt două fețe ale aceleiași monede în sistem.
Citește și:
Andreas Schleicher, directorul pentru Educație al OCDE: O provocare a educației din România este cea a relevanței, să predai mai puține lucruri, dar mai în profunzime / Să gândești ca un om de știință este mai important decât ceea ce știi la Biologie sau Chimie
Andreas Schleicher, fondatorul PISA: Calitatea educației nu o poate depăși niciodată pe cea a profesorilor / Într-un sistem educațional performant, fiecare profesor ar trebui să aibă un mentor și să fie mentor pentru altcineva
DOCUMENT Noul raport OCDE de evaluare privind Educația și Competențele în România cere un nou model de finanțare pentru educație, în care educația timpurie să fie prioritară, reforme mai rapide, un cuvânt mai puternic de spus școlilor, măsuri urgente pentru comunitățile sărace
Foto: © Arrowsmith2 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.