Anton Hadăr, lider sindical: Președintele ar trebui să-și asume rolul de mediator. A fost olimpic la matematică, știe ce înseamnă problemele din Educație. Unde să venim, dacă nu la domnia sa?

Anton Hadăr / Foto: George Călin / Inquam Photos

Liderul Federației Naționale Sindicale Alma Mater, Anton Hadăr, a spus că președintele Nicușor Dan trebuie să își asume rolul de mediator în situația creată în urma măsurilor fiscale din Educație, asumate de Guvern. Liderul Anton Hadăr a făcut această declarație vineri dimineață în fața Palatului Cotroceni unde a mers împreună cu reprezentanții altor două federații din Educație pentru a depune un memoriu prin care îi cer președintelui să retrimită Parlamentului legea Bolojan și să solicite eliminarea articolelor care „vor afecta grav sistemul educațional pe termen lung”.

UPDATE Președintele Nicușor Dan a promulgat Legea Bolojan, cu toate modificările și implicațiile în Educație decise de Guvern: Am semnat ieri sau alaltăieri, cred că e deja în Monitorul Oficial

Liderul sindicatului Alma Mater, din mediul universitar, Anton Hadăr, a precizat că președintele Nicușor Dan ar trebui să își asume rolul de mediator. Hadăr a subliniat că Nicușor Dan „a fost olimpic la matematică, și ar trebui să știe problemele din Educație. Unde să venim dacă nu la domnia sa?”, a mai spus Hadăr.

O delegație a celor trei federații din Educație a mers vineri la Palatul Cotroceni pentru a depune un memoriu pentru a-i cere președintelui Nicușor Dan să nu promulge legea Bolojan care majorează norma didactică cu 2 ore în mediul preuniversitar și în cel universitar, crește numărul de elevi în clasă, taie bursele și din plata cu ora pentru profesori. Documentul punctează efectele pe care măsurile fiscale vor avea în Educație.

Redăm declarația liderului sindical Alma Mater din mediul universitar, Anton Hadăr

Anton Hădăr: Noi credem că domnul președinte ar trebui să-și asume rolul pe care-l are acela de mediator. Se preconizează un conflict de mari dimensiuni și unde să venim dacă nu la domnia sa? A fost olimpic la matematică știe ce înseamnă problemele din educație. N-am primit răspuns favorabil de la domnia sa așa că am venit aici cu observațiile care trebuie luate în seamă. 

Pe lângă problemele legate de creșterea normei din preuniversitar pe care le-au menționat colegii mei la noi în universitar vreau să vă spun că sunt reale probleme și greutăți în privința trecerii din punct de vedere financiar anul acesta 2025 2026 în cel puțin 15-20 de universități. Pentru că fondurile pe care le au alocate de la începutul anului sunt insuficiente. Cei mai mulți bani ajung până în septembrie octombrie ar fi limita până la care se pot descurca. Apoi ce facem, le închidem? 

Dacă le spunem să suplimenteze fondurile răspunsul este invariabil: orice dar fără bani, să nu cereți bani, că n-avem bani și aici vorbim de universități valoroase. 

Da, au rămas fără bani fără suma necesară pentru plata burselor și pentru utilități avem universități din Iași București Timișoara în situație asemănătoare. 

Deci banii nu ajung pentru că la începutul anului, de ani de zile se lucrează cam așa: cu ordonanța trenuleț, 10 la sută se taie din sumele alocate universităților pe motiv că vă veți descurca voi și primiți dacă putem la finalul anului. De cele mai multe ori nu mai sunt bani. 

Avem o situație foarte grea care se poate lăsa cu disponibilizări noi ne plângem că nu avem resurse umane și atunci ce facem? Îi dăm afară pe colegi? Discutați cu universitățile în cauză și veți vedea că toate se străduiesc”.  

Informații de context

O delegație a celor trei federații din Educație a mers vineri la Palatul Cotroceni pentru a depune un memoriu pentru a-i cere președintelui Nicușor Dan să nu promulge legea Bolojan care majorează norma didactică cu 2 ore, crește numărul de elevi în clasă, taie bursele și din plata cu ora pentru profesori. Documentul punctează efectele pe care măsurile fiscale vor avea în Educație.

„Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” și Federația Națională Sindicală „ALMA MATER”, în numele celor peste 250.000 de salariați din învățământ ale căror drepturi și interese le reprezintă, vă solicită sprijinul în vederea soluționării problemelor cu care se confruntă personalul din învățământul preuniversitar și superior, generate de măsurile politice pentru diminuarea deficitului bugetar adoptate de Guverncu consecințe deosebit de grave asupra angajaților din învățământ și a beneficiarilor educației„, scrie în scrisoarea adresată președintelui. Vezi aici scrisoarea integrală.

Amintim, profesorii vor protesta în fața Ministerului Educației, în fiecare zi de miercuri până la începerea cursurilor anului școlar 2025-2026, iar pe 8 septembrie, în prima zi de școală va fi un amplu protest până la Palatul Cotroceni, unde sunt așteptați 30.000 de profesori.

Curtea Constituțională a decis că nu se încalcă Constituția prin creșterea normei didactice de predare de la 18 la 20 de ore pentru profesori. Legea urmează să fie promulgată de președintele Nicușor Dan.

Citește aici forma finală a documentului trimisă spre promulgare.

Citește și:
DOCUMENT Sindicatele din Educație au depus un memoriu la Palatul Cotroceni în care îi cer președintelui Dan să nu promulge legea Bolojan: Sperăm că măcar acum în al doisprezecelea ceas măsurile contra Educației să fie stopate
Norma minimă de predare va crește cu o oră pentru cadrele didactice din Universitatea din București, în anul 2025-2026 – decizie a Senatului UB / Universitatea: Toate informațiile pe care le avem dinspre Minister confirmă că nu vom avea rectificare bugetară
DOCUMENT Toate modificările din legea Bolojan cu efect asupra grădinițelor, școlilor, liceelor, universităților, profesorilor, elevilor, studenților și directorilor: comasări de școli, creșteri de norme, tăieri de burse și clase, plata cu ora și degrevări de normă
Exit mobile version