Anul școlar viitor va avea 33 de săptămâni de cursuri, nu 36 cum scrie în ordinul de ministru – analiză

Calendarul anului școlar 2025-2026

Calendarul anului școlar 2025-2026 avizat de CDS / Foto: Edupedu.ro

Ministerul Educației și Cercetării a publicat recent structura și calendarul anului școlar 2025-2025, an care începe la 1 septembrie 2025 și se încheie la 31 august 2026. În ordinul de ministru care aprobă acest calendar și care este un act normativ terțiar este precizat faptul că viitorul an școlar are 36 de săptămâni de cursuri. Edupedu.ro a analizat structura aprobată și aceasta arată că elevii vor avea de fapt 33 de săptămâni de cursuri, nu 36.

Ordinul de ministru 3.463 din 4 martie 2025 privind structura anului școlar 2025-2026 prevede, la articolul 1, alineatul 1 că „anul școlar 2025-2026 începe la data de 1 septembrie 2025, se încheie la data de 31 august 2026 și are o durată de 36 de săptămâni de cursuri”.

Nu este o noutate acest lucru, această prevedere cu numărul săptămânilor de cursuri este o constantă în aceste ordine de ministru. Cu toate acestea, analiza Edupedu.ro arată că într-un act normativ Ministerul Educației persistă într-o eroare, fiind în contradicție cu propriile metodologii și acte normative și chiar cu calendarul anului școlar.

Am numărat săptămânile de școală pe baza calendarului publicat și a ordinului de ministru în cauză, iar rezultatul a fost că vor fi 33 de săptămâni de cursuri. Asta pentru că în săptămâna 15, prima săptămână din ianuarie, sunt doar 2 zile de cursuri, iar în săptămâna 27 sunt doar trei zile de cursuri – așa că săptămâna 15 și săptămâna 27 fac împreună 5 zile de cursuri, deci o singură săptămână, nu două.

Calendarul oficial prevede la Articolul 4, alineatul 1 că școlile organizează obligatoriu „Școala altfel” și „Săptămâna verde”, iar acestea nu pot avea mai puțin de 5 zile consecutive și nu se pot suprapune, ba chiar trebuie organizate în module diferite: „Programul național „Școala altfel” și Programul „Săptămâna verde” se desfășoară în perioada 8 septembrie 2025-3 aprilie 2026, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare se află la decizia unității de învățământ. Derularea celor două programe se planifică în intervale de cursuri diferite”, prevede actul normativ.

Școala altfel nu este o perioadă de cursuri, ci de activități, după cum scrie foarte în metodologia din 2023, aprobată tot prin ordin de ministru: „Articolul 7 (1) În perioada alocată Programului „Școala altfel“ activitățile se desfășoară în conformitate cu un orar special, în fiecare dintre cele 5 zile”.

În Săptămâna verde nu se organizează cursuri, potrivit articolului 8, alin 1 din metodologia aprobată prin ordin de ministru: „În perioada alocată Programului „Săptămâna verde“ nu se organizează cursuri”.

Așa că din cele 36 de săptămâni de cursuri prevăzute pentru toți elevii în ordinul de ministru cu structura anului școlar 2025-2026, de fapt rămân 33 de săptămâni reale de cursuri (adică cele în care profesorii și elevii pot face predare-învățare-evaluare).

Acest lucru are un impact major în planificările profesorilor și în numărul total de ore pe care fiecare elev le are pentru fiecare disciplină. De exemplu, la disciplinele cu o oră pe săptămână, la gimnaziu și la liceu mai ales, pierderea a 3 ore din cele 36, înseamnă aproape 10% din numărul de ore proiectat și anunțat de minister. În plus, de-a lungul anului următor sunt alte 3 zile libere drept sărbători legale (1 decembrie 2025, 1 mai 2025 și 1 iunie 2026), iar acestea pot și vor scădea și ele din numărul de ore al unor discipline.

În plus, vacanțele dese înseamnă perioade de relaxare și deconectare pentru elevi atât înaintea vacanței cât mai ales după. Profesoara de Limba și literatura română Florina Rogalski semnala faptul că unii părinți își prelungesc uneori vacanța peste termenul de începere a cursurilor, iar elevii nu mai vin la școală înainte de astfel de perioade. Profesorul de Matematică Marius Lobază vorbea recent despre faptul că fragmentarea aceasta nu este benefică pentru elevi: „cu Săptămâna verde, Școala altfel, săptămâna de competențe, simulări peste simulări, practic, anul acesta este distrus total”.

Peste 900 de profesori și directori de școală propuneau renunțarea la unul dintre programele Școala Altfel și Săptămâna Verde sau chiar la ambele, potrivit unui raport al Ministerului Educației publicat în acest an școlar. Programele respective vin cu o încărcătură birocratică foarte mare, iar cercetătoarea Thea Ionescu de la UBB declara într-un interviu pentru Edupedu.ro că „Nu poate același om să se pregătească și pentru clasă, să organizeze și Săptămâna Verde, și Școala Altfel, să fie și diriginte, să gestioneze și integrarea copiilor cu nevoi speciale în clasă, să facă întruna tabele și să predea pasionat”

Toate acestea pot însemna provocări pentru profesori și pot avea efecte negative asupra elevilor, care nu au suficient timp pentru a dezvolta și fixa competențele prevăzute în profilul absolventului pentru fiecare ciclu de învățământ. Lucru care se poate vedea atât la testările interne cât mai ales la cele internaționale.

Publicăm aici calendarul cu numărul de săptămâni făcut de Ministerul Educației și Cercetării, care arată clar situația descrisă în articol:

Exit mobile version