Șapte din zece elevi de liceu declară că depun un efort mare și foarte mare pentru a finaliza învățământul liceal. Procentul cel mai ridicat este la elevii de clasa a XII-a, mai arată studiul publicat în decembrie 2024 de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), intitulat „Liceeni din România – Acces și participare”. Același studiu arată că mulți elevi care ajung în clasa a X-a se gândesc să renunțe la școală pentru că nu învață lucruri noi, care să îi ajute în viață.
- Studiul a fost realizat pe un eșantion de 237 de unități, cu un total de 3.375 de elevi ce provin din toate regiunile de dezvoltare. Chestionarul adresat elevilor de liceu a fost aplicat pe un eșantion reprezentativ la nivel național, în perioada aprilie-mai 2023, prin autocompletare, în format online, cu utilizarea instrumentului digital Survey Monkey.
- Pentru datele statistice la nivelul întregului sistem de învățământ liceal au fost utilizate informații de la Institutul Național de Statistică.
Aproape trei sferturi dintre elevii de liceu declară că depun un efort mare și foarte mare pentru a finaliza învățământul liceal, arată studiul „Liceeni din România – Acces și participare”, publicat de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE).
„Peste un sfert dintre elevii chestionați spun că depun un efort foarte mare pentru a finaliza liceul, procentul cel mai ridicat fiind înregistrat la nivelul elevilor din ultimul an de liceu (26,2%).
Mai puțin de 6% dintre respondenți susțin că depun un efort redus sau foarte redus în acest scop, procentul cel mai ridicat înregistrându-se tot la nivelul celor din clasa a XII-a (6,4%)”, mai arată raportul.
Potrivit datelor, 25% dintre elevii de clasa a IX-a spun că depun efort pentru finalizarea liceului, procente similare de câte 24% înregistrându-se și pentru elevii de clasele a X-a și a XI-a. Cel mai ridicat procent al elevilor care depun efort foarte mare pentru a termina liceul se înregistrează în rândul elevilor din ultimul an de liceu, peste 26%.
Investigația s-a focalizat și pe efortul auto-perceput în ceea ce privește procesul de învățare (pe scala 0 = efort foarte redus, 10 = efort foarte mare):
Încrederea elevilor în șansele să termine liceul
Elevii au fost întrebați și cum se raportează ei la șansele pe care le au pentru a termina liceul.
Astfel, elevii respondenți la chestionar au fost invitați să își aprecieze șansele de finalizare a liceului (pe scala 0 = șanse foarte slabe, 10 = șanse extrem de mari).
- 56% dintre elevii respondenți consideră că au șanse extrem de mari (nivelul 10) de a absolvi studiile liceale. Gradul de încredere în reușită crește de la o clasă la alta, odată cu apropierea de momentul finalului de liceu (55% în clasa a IX-a, respectiv 57% în clasa a XII-a).
- De asemenea, alți 30% dintre elevi apreciază că au șanse mari (nivelurile 7-9) să finalizeze studiile liceale.
- Mai puțin de 1% dintre elevi apreciază că au șanse minime de a finaliza liceul, cele mai mari procente înregistrându-se în ciclul inferior al liceului (1% la clasa a IX-a, respectiv 1,2% la clasa a X-a).
- Scorurile în funcție de domiciliul elevilor (mediu urban sau rural) sunt relativ apropiate și nu conduc la diferențe semnificative.
Se observă anumite corelații între gradul de încredere al elevilor în finalizarea liceului și nivelul de satisfacție a acestora față de rezultatele școlare proprii. Astfel, peste 18% dintre elevii care au afirmat că sunt puțin și foarte puțin mulțumiți de rezultatele academice apreciază că au șanse reduse de a absolvi studiile liceale, comparativ cu numai 2,3% dintre cei care au un nivel ridicat de satisfacție față de propriile rezultate.
În același timp, o pondere amplă (50%) dintre elevii cu satisfacție redusă față de rezultatele lor sunt de părere că au șanse foarte mari de a absolvi liceul, comparativ cu ponderi de aproximativ 63% în cazul celor care înregistrează niveluri foarte mari de satisfacție școlară. Astfel, datele evidențiază că există multe situații în proiecțiile pozitive cu privire la finalizarea liceului nu sunt corelate cu rezultatele lor școlare pe parcursul anilor de liceu.
„Corelând cele două aspecte – șansele de finalizare a liceului și efortul personal depus în acest scop – se evidențiază faptul că o parte dintre elevii de liceu au proiecții foarte pozitive cu privire la finalizarea liceului, fără a relaționa întotdeauna această așteptare cu efortul depus în învățare pe parcursul anilor de liceu”, concluzionează studiul.
Context: Studiul publicat de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), intitulat „Liceeni din România – Acces și participare”, mai arată că mulți elevi care ajung în clasa a X-a se gândesc să renunțe la școală pentru că nu învață lucruri noi, care să îi ajute în viață. De asemenea, rata de absolvire la filiera teoretică a fost în scădere în 2021-2022, față de anii anteriori. Studiul face parte dintr-o serie de studii publicate de CNPEE, în ultima zi a anului trecut, fără a fi promovate în vreun fel.
Rata de absolvire a liceelor teoretice a fost în scădere față de anii anteriori. Potrivit studiului, în 2018-2019, rata de absolvire era de 37,4%, iar trei ani mai târziu, în 2021-2022, a fost de 36,5%.
Și la filiera tehnologică, rata de absolvire e în scădere cu un punct procentual de la 28,3% în 2018-2019, la 27,5% în 2021-2022.
Cât privește filiera vocațională, situația este stabilă, chiar în ușoară creștere, de la 6% în 2028-2019, la 6,3% în 2021-2022.
Foto: © Yanlev | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.