„Bacalaureatul Ligia Deca” a închis școlile, pentru copiii care nu susțin examenul. În timp ce 108.000 de absolvenți de clasa a XII-a susțin Bacalaureatul 2025 săptămâna aceasta, pentru colegii lor din clasele IX–XI și pentru elevii din clasele de gimnaziu, V-VIII, și chiar din primar (P-IV) acolo unde învățătorii sunt la supraveghere ori clasele sunt în centre de examen, plus pentru mulți profesori, activitatea școlară devine o improvizație. Oficial, orele continuă. În realitate, în multe școli, „școala” este doar un cuvânt în orar, potrivit mesajelor și relatărilor din circa 100 de școli strânse de Edupedu.ro pe parcursul primelor 3 zile de examen.
Anul acesta, probele scrise la examenul de Bacalaureat au început cel mai devreme din istoria recentă, conform unei analize a Edupedu.ro. Și asta pentru că fosta ministră a Educației Ligia Deca a decis prin ordin de ministru, în 2024, ca Bacalaureatul 2025 să aibă loc în două tranșe:
- probele de competențe să fie la finalul lunii februarie 2025,
- iar probele scrise să înceapă în 10 iunie 2025.
Asta deși cursurile din acest an școlar se încheie pentru toate clasele pe 20 iunie 2025. În consecință, anul acesta este pentru prima dată în cel puțin 15 ani când BAC-ul este organizat înainte să termine elevii cursurile, în timp ce profesorii ar trebui să fie la clase să predea.
Imediat după decizia Ligiei Deca, profesorii de la Colegiul Național Sfântul Sava au avertizat într-o scrisoare publică asupra faptului că școala va fi „un fiasco” pe o asemenea organizare. Niciun argument științific sau pedagogic nu a fost oferit în sprijinul deciziei, ci doar unul meteorologic – ca să nu mai fie caniculă în perioada probelor.
Edupedu.ro a lansat următoarea întrebare, pe paginile de Facebook și Instagram ale publicației: cum a afectat Bacalaureatul cursurile din școala voastră? Cele mai multe răspunsuri au indicat că fie s-au trimis teme fără a fi verificate, fie nu s-a făcut nimic. Unii profesori au fost retrași pentru supraveghere sau corectură, iar elevii au rămas acasă, chiar și în școli care nu erau centre de examen.
„Toți profesorii sunt la supraveghere. La simulări a fost la fel, s-au pierdut prea multe ore”, spune Bianca, elevă în clasa a XI-a.
„Doar câțiva profesori au trimis proiecte. Nu toată lumea mai are Classroom – nu i-a interesat. Oare sunt plătiți pentru aceste ore nefăcute?”, întreabă Mia.
„O săptămână moartă. La anul dau și eu BAC-ul, cred că ar trebui să se organizeze după finalul anului școlar”, spune Ada.
„Mulți nu avem suficiente note. 2-3 teme pe platformă, în rest nimic”, adaugă Elio.
Unii părinți reclamă lipsa de activitate: „Nu se fac ore, manualele deja au fost predate”, spune Ruxandra.
Lucian este revoltat: „Avem o săptămână în online și teme la greu, pentru ce este plătit un profesor, dacă nu își face orele? Eu fac lecțiile cu cei doi fii ai mei și se pare că cineva va lua banii pe munca mea, corect?”
Profesori implicați în organizare spun că nu au timp nici să dea teme, nici să le verifice.
Casiana: „Voi fi trei zile la corectat, apoi navetă, semnături, ore. Când să fiu și asincron, și zen?”
Iuliana: „Am fost la BAC, am făcut online, am trimis activități.”
Daniel: „Nu înțeleg disperarea. În ultimele săptămâni oricum nu se făcea mare lucru.”
Directorii de școli avertizează și ei de luni de zile, dar și acum în timpul examenului, că organizarea Bacalaureatului în timpul cursurilor anului școlar blochează activitatea.
Andreia Bodea, directoare în București: „E o soluție proastă. Nu poți face ore când profesorii sunt în comisii.”
Marian Ursu, director în Oltenița: „Cursurile se suspendă, pentru că tot personalul e implicat în examen.”
Niciun articol sau prevedere din Legea 198/2023 a învățământului preuniversitar nu fundamentează legal decizia Ministerului Educației și Cercetării ca în perioada Bacalaureatului școlile să poată solicita și să li se aprobe desfășurarea cursurilor în online sau în „asincron”, potrivit textelor în vigoare.
Oficial, școala continuă. Neoficial, este suspendat serviciul educațional pentru sute de mii de elevi aflați în centrele de examen sau ai căror profesori sunt implicați în comisiile de Bac, asistenți la supraveghere sau în evaluarea lucrărilor. Dreptul constituțional la educație al elevilor este afectat atâta timp cât profesorii nu-și mai pot face orele.
Iar „BAC-ul Ligia Deca” ridică și o problemă de eficiență a cheltuirii banului public: practic, pentru toate serviciile prestate în legătură cu Bacul, toți cei implicați sunt plătiți suplimentar, cu sume infime, dar sunt plătiți. În același timp, școlile plătesc salariile neafectate de stoparea la ordinul indirect al ministerului a activităților curente. În cazul profesorilor care își fac și orele în mod corect (online sau trimițând teme de lucru elevilor care sunt acasă și corectând temele lor) și activitatea din comisiile de Bac, stresul și încărcarea pe care le resimt sunt uriașe, probabil.
Redăm și alte avertismente publice sau declarații ale profesorilor pe această temă, ignorate total de către decidenții din Ministerul Educației și Cercetării:
Marius Lobază, profesor la Colegiul Naţional Bănăţean Timişoara, a declarat la TVR Timișoara că, după examenul național de BAC 2025, „mai avem o săptămână de școală când trebuie încheiate toate situațiile școlare la celelalte clase”. Acesta este de părere că „va fi o perioadă extrem de grea pentru școli”, deoarece orele de curs pentru elevii de clasele Pregătitoare – a XI-a coincid cu activitatea comisiilor de BAC 2025.
Maria Lidia Șorop, directoarea Colegiului Național Matei Basarab din București, Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I.L Caragiale din București și Raluca Diana Răducanu, directoarea adjunctă a Liceului Jean Monnet din București au afirmat și ele că soluția propusă de ministerul Educației, cursurile online asincron, nu este eficientă, mai ales în cazul elevilor de clasa pregătitoare, care nu pot rămâne singuri acasă: „Vă dați seama că și toate familiile vor fi date peste cap, apropo de copilașii mici, care nu pot fi lăsați singuri, trebuie supravegheați, deci și părinții lor, măcar unul dintre ei, trebuie să își ia liber de la serviciu”.
De asemenea, directoarea Colegiului Național „Constantin Diaconovici Loga” din Timișoara, Violeta Estrella Bontilă, a precizat că examenele implică prezența profesorilor și „nu avem cum să ținem ore și să ne ocupăm și de un examen”: „Probele de bacalaureat se organizează cu profesori care sunt: profesori membri din comisii, profesori asistenți, profesori corectori. Nu avem cum să ținem ore și să ne ocupăm și de un examen. De aceea, cred că nu dă un mesaj de seriozitate acest lucru”.
În luna noiembrie a anului trecut, Florina Rogalski, profesoară de Limba română la Școala Centrală din București, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre organizarea examenului de Bacalaureat 2025 în timpul cursurilor: „Hotărârile se iau fără să fim consultați. Nouă ni se spune ce să facem. Nu suntem parteneri de discuții niciodată cu Ministerul Educației”.
Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I. L. Caragiale din București, a vorbit, pentru Prima Tv, despre efectele pe care ar putea să le aibă organizarea examenului de bacalaureat 2025 în timpul cursurilor: „Va fi un haos generalizat”.
Replica ministrului în funcție, Daniel David, când a fost întrebat pe 2 iunie, la Guvern, cum se vor desfășura orele pentru ceilalți elevi care nu sunt implicați în examene:
- Orele se vor desfășura „așa cum s-au desfășurat în fiecare an. De fiecare dată când începeam un proces național, auzeam că nu va putea funcționa. Bacalaureatul s-a blocat și la începutul anului, evaluările naționale de nu știu câte ori pe parcursul ultimilor ani. Eu am încredere că cei din mediul educațional vor putea să-l organizeze în condiții bune. Vom avea și o comunicare specifică legată de Bacalaureat în următoarele zile, dar mesajul meu pentru copii este să învețe să se pregătească; sub aspect administrativ, noi o să facem ceea ce ține de noi, ca să aibă condițiile cele mai bune, ca lucrurile învățate să se exprime în testele pe care le dau”.
Realitatea primului BAC organizat în timpul cursurilor îl contrazice pe actualul ministru al Educației și Cercetării. Orele la clasele P – a XI-a nu se desfășoară „așa cum s-au desfășurat în fiecare an”, potrivit chiar deciziei ministerului pe care-l conduce, care a aprobat tuturor școlilor care au cerut asta, desfășurarea orelor în regim online asincron. La asta se adaugă mărturiile publice ale profesorilor și directorilor, multe și pe Edupedu.ro. Dimpotrivă: în multe școli, orele sunt anulate pentru o săptămână, elevii fiind trimiși într-o pre-vacanță înainte cu o săptămână de vacanța mare și după ziua liberă de Rusalii, după ziua liberă de Ziua Învățătorului, după Săptămâna Verde, în al doilea an școlar organizat pe structura a 5 module de învățare care au întors tot vacanțe în timpul anului școlar, deși vacanța mare și-a păstrat durata, schimbări care ne mențin în topul statelor cu cele mai puține zile de școală în UE.
Foto: © Boris Djuranovic | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.