Aud tot mai mulți colegi care se plâng că elevii nu mai pot să se concentreze 50 de minute la lecție, spune profesorul Flavian Georgescu: Profesorii trebuie să conștientizeze că nu mai lucrează cu elevii de acum 4-5 generații

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com

Profesorul de matematică Flavian Georgescu a spus că aude tot mai mulți colegi care se plâng că elevii „nu mai pot să se concentreze 50 de minute la lecție”. Aceasta a precizat că „elevii de azi nu mai sunt elevii de acum 10, 20, 30 de ani. Elevii de azi cresc într-un alt mediu, în altă conjunctură, au alte viziuni și, în primul rând, au parte de o altă educație de acasă”. Declarațiile au fost făcute în emisiunea „Sfatul Profesorului” de la Național FM, în colaborare cu educatieprivată.ro.

„Un fenomen îngrijorător ce se petrece în ultimii ani este legat de deficitul de atenție al multor elevi în cadrul orelor de curs. Aud tot mai mult dascăli care se plâng că efectiv copiii nu mai sunt conectați la ore, nu mai pot să se concentreze 50 de minute la lecție și să fie prezenți trup și suflet în clasă. Acest fenomen se întâmplă tot mai des. Oare de ce?”, a mărturisit profesorul.

Flavian Georgescu a adus în atenție faptul că elevii de astăzi nu mai sunt ca cei de acum 10-20-30 de ani. Cadrul didactic a afirmat că device-urile afectează „masiv” generațiile actuale de copii:

„Dragii mei, da, elevii de azi nu mai sunt elevii de acum 10, 20, 30 de ani. Elevii de azi cresc într-un alt mediu, în altă conjunctură, au alte viziuni și, în primul rând, au parte de o altă educație de acasă, dar nu aceasta e marea problemă sau nu e singura problemă. Din punctul meu de vedere, bazându-mă pe propria-mi experiență, studiind statisticile și cercetările ultimilor ani, consider că un factor extrem de important care afectează masiv generațiile actuale de copii reprezintă device-urile: telefoanele mobile, tabletele, calculatoarele, statul ore întregi pe jocuri, pe TikTok.”

Cadrul didactic a spus că profesorii trebuie să ajungă la elevi prin metode moderne, aplicate și eficiente:

„Dascălii trebuie să conștientizeze că nu mai lucrează cu elevii de acum 4-5 generații. Nu mai putem avea aceleași așteptări de la copiii din ziua de azi. E nevoie ca și noi să ne adaptăm la materialul pe care îl avem la dispoziție și să îl modelăm, astfel încât, la final, rezultatul să fie cel dorit de noi, dar la care poate trebuie să ajungem prin alte metode mai moderne, mai aplicate, mai eficiente.”

Informații de context

În premieră, România este pe primul loc în 44 de țări în privința consumului problematic de social media. Concret, 22% dintre copiii și adolescenții de 11-15 ani din România au dificultăți în a se opri din verificatul telefonului, nu mai au timp să-și facă temele, nu mai vor să iasă afară, stau cu telefoanele în cameră pe parcursul nopții, au insomnii și sentimente de inutilitate sau de tristețe profundă. Datele au fost publicate de Organizația Mondială a Sănătății și sunt cuprinse în raportul „Health Behaviour in School-aged Children (HBSC)”.

„Prima linie de intervenție sunt părinții, cu siguranță. Părinții, în primul rând, trebuie să aibă un nivel minim de alfabetizare digitală ca să conștientizeze sau ca să poată începe să pună bazele alfabetizării digitale la copiii și adolescenții lor. Pentru că părinții sunt primii care pun telefonul în mâna copilului. Părintele trebuie să poată face cu copilul o analiză critică a conținutului pe care acesta îl urmărește. Adolescentul trebuie să poată discerne și ca să poată discerne trebuie să fie învățat să discearnă știrile false, manipularea informațiilor, modul de marketing, modul în care funcționează algoritmii. Să înțeleagă de ce îi apare această reclamă, de ce îi apare acest tip de filmuleț, care sunt filmulețe alternative?”, a declarat pentru Edupedu.ro cercetătoarea Diana Tăut.

Mai bine de jumătate dintre elevii de liceu din România spun că au puțini profesori sau chiar niciun profesor care să le trezească dorința de a învăța, iar mulți exprimă frustrare că față de relevanța unor materii școlare pentru viața lor, dar și în legătură cu volumul de informații predate la clasă, potrivit unui studiu recent publicat de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație.

Nu doar acțiunile unor elevi de distragere a atenției îi afectează pe colegii lor, ci și lipsa de atenție la oră, chiar și în cele mai simple forme, arată un studiu publicat de American Psychological Association, citat de Edutopia.org. Cu precizarea că este vorba despre cercetări care trebuie aprofundate, acesta a încercat să verifice în ce măsură atenția sau lipsa de atenție la ore se transmit între participant. Constatarea: doar lipsa atenției e contagioasă, chiar și în cele mai simple forme.

Momentele de început ale unei ore de curs de la școală sunt la fel ca primele rânduri ale unui roman – cele mai importante, scrie Edutopia. Platforma de sfaturi pentru pentru profesori și împărtășire a strategiilor de predare-învățare-evaluare arată, prin cumularea mai multor declarații ale unor profesori din SUA că felul în care aceștia își încep orele reprezintă „cheia pentru a trezi – sau stinge – interesul și învățarea elevilor”.

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Jumătate dintre liceeni spun că prea puțini dintre profesori le trezesc dorința de a învăța / O problemă-cheie semnalată de elevi: „relevanța scăzută a învățării pentru viața de zi cu zi și pentru viitorul lor profesional” – Studiu despre „calitatea vieții liceenilor” din România
ianuarie 2025 – Lipsa de atenție la clasă este contagioasă chiar și în formele sale simple precum atitudinea plictisită sau eșecul de a lua notițe – studiu
ianuarie 2024 – Primele momente ale unei ore sunt esențiale, spun profesorii. Strategii de implicare a elevilor de la început
Exit mobile version