BAC 2025 Competențe Limba Engleză încep pe 3 februarie. Recomandări pentru elevi de la profesoara Cristina Mocanu: Probele nu presupun memorare, ci stimulează gândirea critică

Cristina Mocanu / Foto: Facebook.com/ PISC

Elevii care susțin proba la limba engleză, de certificare a competențelor într-o limbă de circulație internațională – BAC 2025, trebuie să fie atenți la cuvintele-cheie de la proba de înțelegere a textelor scrise. La proba orală este indicat să fie relaxați, dar și respectuoși față de evaluatori, să nu citească răspunsurile scrise pe ciornă și să arate mai degrabă spontaneitate și coerență în gândire.

Recomandările vin de la profesoara Cristina Mocanu de la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași. Edupedu.ro a discutat cu aceasta pentru a veni în sprijinul cititorilor Edupedu.ro, parte dintre ei elevi de liceu care se pregătesc pentru primele probe de Bacalaureat.

Profesoara a explicat structura probei de competențe lingvistice la limba engleză și a oferit și indicații sub formă de ghid pentru candidați. Dintre sfaturile Cristinei Mocanu: pentru proba de ascultare a textului audio (listening), elevii să parcurgă întrebările de două ori pentru a se familiariza cu tema discuției și să asculte cu atenție participanții înregistrați pentru a repera termenii-cheie care să-i ajute în alegerea răspunsurilor.

În ceea ce privește proba de redactare, candidații trebuie să folosească un vocabular cât mai variat, să folosească conectori pentru a-și marca ideile relevante alese pentru dezvoltarea subiectului dat, dar și să utilizeze structuri gramaticale diverse din cele învățate în liceu pentru a-și maximiza șansele către cel mai mare punctaj, scrie profesoara.

Redăm sfaturile profesoarei integral mai jos:

„În fiecare an, emoțiile examenului național de Bacalaureat încep cu probele de evaluare a competențelor digitale și lingvistice. Anul acesta, probele se vor desfășura în perioada 3-5 februarie, conform calendarului examenului de Bacalaureat 2025.

Proba C de evaluare a competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională̆ studiată pe parcursul învățământului liceal are un format asemănător, semnificativ redus, examenelor internaționale de certificare a competențelor lingvistice, prin promovarea cărora proba poate fi, de altfel, echivalată anterior de către absolvenți, prin prezentarea unui certificat valabil, obținut cu un nivel minim B1 (CEFR). 

Proba la limba engleză presupune un test de complexitate medie ce va evalua toate cele patru tipuri de competențe lingvistice (ascultare, citire, scriere și vorbire), oferind absolvenților un calificativ de la A1 la B2 pentru fiecare dintre ele. Proba se desfășoară, de regulă, pe parcursul a două-trei zile, în funcție de numărul de candidați înscriși de la instituția școlară.

Prima etapă a probei presupune evaluarea competențelor de înțelegere a unui text audiat (Listening) și constă în audierea a două înregistrări de nivel A1-A2 și B1-B2 precum și răspunsul la un număr total de 10 întrebări. Timpul de lucru efectiv alocat acestei probe este de 20 de minute, timp în care absolvenții vor asculta cele două înregistrări, de câte două ori și vor transcrie pe foaia de examen răspunsurile.

Primul material audio se prezintă sub forma unei prezentări/descrieri realizate de o singură voce, în vreme ce a doua înregistrare prezintă interacțiunea verbală dintre două persoane, de obicei un interviu.

Rezolvarea cu succes a cerințelor probei de înțelegere a unui text audiat presupune deopotrivă abilitatea de a înțelege conținutul celor două materiale audio, precum și utilizarea unor strategii de comprehensiune și soluționare a sarcinii de lucru. În cadrul probei, este așadar esențial ca absolvenții să țină cont de câteva indicații ce îi vor ajuta să-și eficientizeze competențele:

Proba de înțelegere a unui text scris (Reading) presupune lectura a două texte-suport, de nivel A1-A2, respectiv B1-B2. Sarcinile de lucru asociate celor două texte implică alegere multiplă, de tipul True/False/Doesn’t say și respectiv, patru variante de răspuns la întrebări legate de text.

În rezolvarea cerințelor, la fel ca și în cazul probei anterioare, este esențial ca elevii să țină cont de câteva recomandări:

Proba de evaluare a competențelor de scriere în limba engleză (Writing) presupune redactarea a două texte, unul funcțional (de tipul e-mail sau scrisoare), de nivel A1-A2 și altul nonliterar (de tip eseu), de nivel B1-B2. Pentru maximizarea punctajului, în elaborarea și redactarea ambelor texte, candidații trebuie să țină cont de câteva sugestii:

Proba de evaluare a competențelor de producere a mesajelor orale (Speaking) este structurată pornind de la trei întrebări deschise, două de nivel A1-A2 și una de nivel B1-B2, ce presupun enumerarea unor idei cu privire la o temă dată, descrierea unor evenimente/persoane și argumentarea opiniei asupra unui enunț dat. La fel ca și în cazul probelor anterioare, absolvenții pot obține punctajul maxim, în măsura în care au în vedere următoarele recomandări:

În ansamblul ei, Proba C de evaluare a competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională studiată pe parcursul învățământului liceal are un nivel de dificultate mediu și oferă absolvenților oportunități variate de a-și pune în valoare abilitățile lingvistice, în încercarea de a obține punctajul maxim, aferent nivelului B2.

Proba de evaluare, ca și studiul unei limbi străine în general, nu presupune memorare, dimpotrivă, stimulează gândirea critică și încurajează exprimarea opiniilor personale, ceea ce o face probabil una dintre cele mai eficiente din cadrul examenului de Bacalaureat, reliefând măsura în care tinerii adulți sunt pregătiți pentru interacțiuni multiculturale în contexte locale și globale”.

DOCUMENTE AUDIO Model de subiect – competențe în limba engleză BAC 2025 (sursa):

https://www.edupedu.ro/wp-content/uploads/2024/11/C_engleza_audio_2025_var_model.mp3

Subiect – audio:

Barem – audio:

Subiect – scris:

Barem – scris:

Subiect – oral:

Barem – oral:

Despre profesoara Cristina Mocanu:

Cristina Mocanu este mentor, formator și profesor de limba engleză la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași. Absolventă a Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași, deține un masterat în Studii Americane și un doctorat în domeniul studiilor culturale, având o experiență didactică de peste 15 ani, pe parcursul căreia a conceput și coordonat numeroase proiecte de inovație educațională, cu o tematică ce variază de la performanța academică, responsabilitate socială, la digitalizare și educație media, în colaborare cu numeroase instituții și organizații non-guvernamentale, potrivit descrierii furnizate de aceasta.

Conform aceleiași descrieri, alumna a programului Fulbright Teaching Excellence and Achievement, profesoara are o experiență internațională relevantă, implementând proiecte educaționale sau beneficiind de stagii de pregătire și cercetare în Uniunea Europeană, Asia și Statele Unite ale Americii.

Calendarul examenului național de bacalaureat – Sesiunea iunie-iulie 2025:
Calendarul examenului național de bacalaureat – Sesiunea august 2025:
Citește și:
DESCARCĂ Modele de subiecte pentru competențele lingvistice – oral, scris, citit, audio la limbile străine pentru Bacalaureat 2025, publicate de Ministerul Educației: engleză, franceză, germană, spaniolă, italiană, portugheză, japoneză, chineză, ebraică, rusă
BAC 2025 Modele de subiecte pentru proba orală la limba română, română pentru candidații maghiari, secțiile germane și alte limbi ale minorităților naționale, publicate de Ministerul Educației – DESCARCĂ Bilete competențe lingvistice
Modele de subiecte BAC 2025 la Limba română pentru minoritatea maghiară, publicate de Ministerul Educației. Elevii susțin proba în premieră cu subiecte diferențiate, inclusiv pentru tehnologic: itemi lacunari, eseuri pe texte la prima vedere – printre cerințe
ULTIMA ORĂ Modele de subiecte Bacalaureat 2025, publicate de Ministerul Educației – descarcă teste la Română, Matematică, Istorie, Română pentru candidații maghiari, Anatomie, Biologie, Chimie, Fizică, Geografie, Informatică, Socio-umane
Exit mobile version