Bursele sociale pentru studenți, tarifele reduse pentru transport și susținerea centrelor de consiliere și orientare în carieră, toate prevăzute de lege, nu mai figurează ca măsuri-cheie în Programul Național de Reducere a Abandonului Universitar, adoptat miercuri de guvern

Foto: © Auremar | Dreamstime.com

Trei prevederi din Legea învățământului superior, pentru care se asigură finanțare de la bugetul de stat, nu mai figurează printre măsurile-cheie incluse în Programul Național de Reducere a Abandonului Universitar (PNRAU), introdus printr-o hotărâre adoptată miercuri de guvern, la jumătate de an de la punerea ei în consultare publică. Este vorba despre acordarea de burse sociale pentru studenți, acordarea de tarife reduse pentru transportul acestora și susținerea Centrelor de consiliere și orientare în carieră, menționate în lista de măsuri din proiectul inițial de HG, dar care nu mai apar ca atare în versiunea intrată spre aprobare în ședința de guvern de miercuri.

Proiectul de HG privind organizarea și finanțarea PNRAU, program prevăzut de Legea învățământului superior 199/2023 și care își propune să susțină tinerii în efortul de a finaliza studiile universitare, a fost pus în consultare în octombrie 2024. Documentul a fost adoptat în ședința de astăzi, 16 aprilie 2025.

Hotărârea prevede un set de 13 măsuri cu finanțare europeană sau de la bugetul de stat, măsuri ce prevăd analize pe diverse teme, burse speciale pentru combaterea abandonului universitar, consiliere pentru studenți în risc de abandon, programe de tip „primul student din familie” – lista completă, mai jos. Toate urmează să fie finanțate din două surse – din fonduri externe nerambursabile și de la bugetul de stat.

Dispar, însă, din lista de măsuri 3 puncte ce prevedeau acțiuni finanțate de la bugetul de stat, fără finanțare externă, care apăreau în versiunea inițială a proiectului de HG:

Dintre acestea:

Nota de fundamentare a HG spune că în domeniu este nevoie despre o abordare „integrată” și se referă critic la două dintre cele trei zone de acțiune, cea a centrelor de consiliere și orientare în carieră și cea a burselor sociale. „În ciuda eforturilor existente pentru combaterea acestui fenomen, cum ar fi implementarea centrelor de consiliere și orientare în carieră, precum și acordarea de burse sociale, măsurile adoptate încă nu au reușit să reducă în mod semnificativ acest fenomen, fiind nevoie de o abordare coerentă și concentrată.”

Cele trei tipuri de acțiuni de sprijinire a studenților – bursele sociale, centrele de consiliere și orientare și tarifele reduse pentru transportul studenților – sunt prevăzute în Legea învățământului superior 199/2023.

Mai precis, Legea spune:

Prevederi-cheie ale HG adoptate miercuri:

Hotărârea de guvern definește abandonul universitar drept „ponderea studenților din cadrul unei generații care nu au reușit să absolve studiile în termen de 2 ani peste durata legală a programului de studii urmat.”

Documentul prevede că măsurile incluse în PNRAU sunt finanțate „prin bugetul Ministerului Educației și Cercetării din sume alocate de la bugetul de stat și din fonduri europene nerambursabile, cu respectarea prevederilor și regulilor de eligibilitate stabilite la nivelul programului.”

Potrivit prezentării guvernului, PNRAU „are ca obiectiv reducerea semnificativă a ratei abandonului universitar în instituțiile de învățământ superior din România”. În sumarul publicat după ședința de miercuri, guvernul menționează sprijinirea centrelor de consiliere și orientare în carieră. Între altele, același sumar spune:

HG listează tipurile de acțiuni ce pot fi susținute prin PNRAU:

„a) organizarea unor târguri de cariere pentru studenți și absolvenți, în colaborare cu partenerii instituționali și economici ai instituțiilor de învățământ superior, în vederea facilitării accesului la stagii de practică, internship și locuri de muncă;

b) dezvoltarea de programe de consiliere academică și psihologică, menite să sprijine studenții în dificultate și să le ofere sprijin în vederea îmbunătățirii performanței academice și gestionării stresului;

c) funcționarea în cadrul instituțiilor de învățământ superior a centrelor de consiliere și orientare în carieră (CCOC), și formarea continuă a resursei umane în vederea consilierii studenților aflați în risc de abandon universitar;

d) dezvoltarea sentimentului de apartenență la comunitatea universitară în rândul studenților, inclusiv prin încurajarea acestora să se implice în activități de voluntariat, și sprijinirea și recunoașterea acțiunilor acestora de către universitate;

e) desfășurarea de cursuri remediale diverse și adaptate nevoilor studenților;

f) îmbunătățirea condițiilor în campusurile universitare, inclusiv în sinergie cu obiectivele de investiții din cadrul Planului Naţional de Redresare şi Reziliență, precum și crearea sau dezvoltarea spațiilor comune de învățare, a spațiilor de recreere și a sălilor de lectură;

g) înființarea de centre de cercetare în care studenții să fie implicați în activități specifice pregătirii academice, ce pot aduce venituri;

h) implementarea de programe de mentorat și tutoriat, prin care studenții din ani de studii mai mari și cadrele didactice vor oferi sprijin și îndrumare studenților nou-veniți sau celor care întâmpină dificultăți academice;

i) susținerea studenților netradiționali în vederea integrării optime în mediul universitar, respectiv a reînmatriculării în cadrul unei instituții de învățământ superior se poate realiza prin:

i. Consultarea studenților în vederea stabilirii unor opțiuni flexibile de programare a cursurilor, respectiv de participare în sistem online sau hibrid, raportat la studenții care au responsabilități de muncă sau familiale;

ii. Consiliere academică și profesională particularizată la nevoile acestora, inclusiv prin oferirea de sprijin în vederea gestionării timpului, prioritizarea sarcinilor de lucru și îndeplinirea cerințelor academice, în vederea finalizării studiilor universitare;

iii. Servicii de îngrijire a copiilor în campusurile universitare sau parteneriate cu creșe și grădinițe locale, pentru a sprijini studenții care sunt părinți;

iv. Aplicarea politicilor de recunoaștere a creditelor anterioare și a experienței de muncă relevante pentru programul de studii ales;

v. Realizarea unor grupuri de suport pentru studenții non-tradiționali, facilitând schimbul de experiențe și sprijin reciproc.”

Situația abandonului universitar în România – date recente

Potrivit celui mai recent Raport privind starea învățământului superior:

În 2022, un raport UEFISCDI arăta că 47,96% era rata de abandon la nivel de licență, pentru studenții înmatriculați în 2015, 42% – rata de abandon la nivel de master și 70% la studiile de doctorat

HG privind organizarea PNRAU, în versiunea prezentată înaintea ședinței de guvern, inclusiv cele 13 măsuri-cheie ale Programului:

Nota de fundamentare a HG:

Citește și:
UPDATE PROIECT Studenții care lucrează sau cei care sunt părinți vor putea să participe la cursuri în sistem hibrid sau online. În norma cadrelor didactice apar cursurile remediale, prevede Programul Național de Reducere a Abandonului Universitar

Foto: © Auremar | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version