Ministerului Educației i se solicită menținerea Biologiei în planurile-cadru de învățământ liceal la specializarea „Matematică-Informatică” cu același număr de ore ca în prezent: „câte 2 ore/săptămână la clasele a IX-a și a X-a și câte 1 oră/săptămână la clasele a XI-a și a XII-a, la un număr egal cu cel de la Chimie”. Propunerea vine din partea Asociației Atitudinea Civică Iancu Mariana (AACIM), care a transmis un memoriu oficial în acest sens, obținut de Edupedu.ro.
Reprezentanții asociației susțin că „statutul disciplinei Biologie este afectat, în forma actuală a planurilor-cadru de învățământ la liceu propuse de minister”, iar reducerea numărului de ore ar fi „contrară practicilor internaționale și ale Uniunii Europene în domeniul curriculumului pentru științe, contrară unor nevoi tot mai evidente ale societății românești și ale oricărei societăți moderne bazate pe dezvoltare durabilă”.
Asociația subliniază faptul că „Biologia este disciplină fundamentală la concursul de admitere” pentru Facultatea de Medicină și Farmacie, iar în contextul testărilor PISA, „evaluarea competențelor de biologie corelate interdisciplinar este esențială”. Memoriul atrage atenția asupra reducerii numărului de ore la această disciplină: „planurile-cadru de învățământ aflate în consultare publică au un număr de ore în clasele a IX-a și a X-a la Biologie redus la jumătate față de cel actual în uz, respectiv doar 1 oră pe săptămână TC la specializarea «Matematică-Informatică»”.
În document se arată că, prin comparație cu alte discipline din aceeași arie curriculară, Biologia este defavorizată: „În cadrul acestui plan, la clasele de real, specializarea «Matematică-Informatică», Chimia beneficiază de o alocare orară de două ore pe săptămână pentru clasele a IX-a și a X-a și de o oră pe săptămână pentru clasele a XI-a și a XII-a. În contrast, Biologia are doar o oră pe săptămână în clasele IX-X, TC, o oră pe săptămână în clasa a XI-a, CS, fiind complet absentă din orarul clasei a XII-a”.
- Asociația întreabă: „Ce conferă caracter de superioritate disciplinei Chimie față de Biologie, astfel încât la chimie, numărul total de ore să fie dublu față de cel alocat biologiei? Sau ce conferă caracter de superioritate Sportului și Religiei față de Biologie, care este importanța formării elevilor la Sport, la Religie pentru viitorul profesional al elevilor, pentru admiterea lor în facultăți, pentru educația lor complexă și completă, pentru evaluarea lor prin testele PISA, care plasează România pe un loc în clasamentul pe țări sau pentru participarea lor la olimpiadele internaționale?”.
IX | X | XI | XII | TOTALORE CICLU LICEAL | |||||
TC | CS | TC | CS | TC | CS | TC | CS | ||
Chimie | 1 | 1 | 1 | 1 | – | 1 | – | 1 | 6 |
Biologie | 1 | – | 1 | – | – | 1 | – | – | 3 |
Sport | 1 | – | 1 | – | 1 | – | 1 | – | 4 |
Religie | 1 | – | 1 | – | 1 | – | 1 | – | 4 |
Memoriul mai susține că „Biologia este disciplină fundamentală pentru educația pentru sănătate”, iar România se află pe primul loc în Uniunea Europeană la „decese din cauze prevenibile și tratabile și la finalul clasamentului în ceea ce privește prevenția”. În acest context, asociația consideră că reducerea numărului de ore la Biologie ar fi o greșeală: „Diverse statistici arată poziții fruntașe ale țării noastre în creșterea numărului de cazuri de TBC, cancer, boli cardiovasculare, sarcini nedorite și mai ales la vârste fragede, minore, creșterea alarmantă a consumului de droguri în rândul tinerilor”.
Asociația subliniază și importanța Biologiei în formarea gândirii critice: „Pandemia de COVID-19, diverse alte evenimente sociale recente au oferit o imagine a acestei stări de fapt care vulnerabilizează individul și societatea prin ridicarea la rang de autoritate a opiniilor diverșilor influenceri și vedete în spațiul public în defavoarea informațiilor oferite de specialiști, de oamenii de știință, ale căror sfaturi sunt puse la îndoială”.
„Astfel de influențe pot fi contracarate doar printr-o educație științifică riguroasă realizată în școală, vârsta mai adecvată pentru a fundamenta gândirea critică, atitudinile pro-știință, atitudinile împotriva sfaturilor «după ureche», fără fundament științific, atitudini anti-leacuri de vraci, se pot obține la 17 – 18 ani, adică tocmai în clasele a XI-a și a XII-a, vitregite în noua formă a Planurilor-cadru de obligativitatea studierii Biologiei, pentru a putea fi înțeleasă corespunzător dezvoltarea științelor biologice, revoluția științifică biologică prin ingineria genetică, imunogenetică, biologie moleculară, biotehnologii etc. În mod greșit, se atribuie uneori formarea gândirii critice numai disciplinelor de profil uman, mai ales social”, mai scrie în document.
„Învățarea prin descoperire și învățarea prin problematizare a legilor Biologiei fundamentează formarea gândirii critice și a respectului față de mediul înconjurător, fiind un demers mult mai eficient în formarea competențelor de bază în științe, dar și mult mai mare consumator de timp, ceea ce impune păstrarea numărului de ore de biologie/săptămână din planurile-cadru actuale de învățământ în planurile-cadru finale ale Ministerului Educației și Cercetării”, se continuă în memoriu.
În finalul documentului, A.A.C.I.M. solicită Ministerului Educației să restabilească numărul de ore la Biologie astfel încât să fie cel puțin echivalent cu cel de la Chimie și să alinieze planurile-cadru la „standardele educaționale europene, internaționale, subliniind angajamentul nostru față de o educație științifică echilibrată și profundă”.
Iar asociația pune și o întrebare: „Oare asta v-ați propus, stimate domnule ministru Daniel David, când ați venit la Ministerul Educației și Cercetării? Să dați afară din liceele României profesorii de biologie, superior pregătiți, și să aduceți preoți din biserici care să predea Religia sau antrenori din cluburi să predea Sportul? Preoții trebuie să-și facă datoria în biserică, acolo fiind menirea lor fundamentală, iar antrenorii să formeze campioni, sportivi de performanță!”.
DOCUMENT DESCARCĂ Memoriul AACIM referitor la biologie în planurile-cadru de liceu 2025:
Foto: © Rido | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.