Cătălin Ciupală, profesor de matematică: Practica ne spune că elevii, în general, aleg disciplinele în funcție de notele pe care le primesc / „Noi nu suntem obișnuiți să ne creștem copiii de mici în spiritul de a alege corect ceea ce li se potrivește”, spune profesoara Maria Manea

Foto:Adrian Cuba/Agerpres /captură Digi24 / colaj Edupedu.ro

„Practica ne spune că elevii, în general, aleg disciplinele în funcție de notele pe care le primesc”, spune Cătălin Ciupală, profesor de Matematică la Colegiul Național „Andrei Șaguna” din Brașov, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info. Maria Manea, fost secretar de stat în Ministerul Educației și profesoară de Limba și literatura română la Colegiul Național „Mihai Viteazul” din București, a declarat că „noi nu suntem obișnuiți să ne creștem copiii de mici în spiritul de a alege corect ceea ce li se potrivește”.

Maria Manea a adus în atenție ce s-ar fi întâmplat dacă s-ar fi început cu planurile-cadru pentru învățământ primar: „Dar ce ar fi fost dacă am fi început cu planurile-cadru pentru învățământul primar? Cum ar fi fost să creștem copiii, din clasa pregătitoare până la liceu, în spiritul ideii că, uite, vei afla cu fiecare an de școlarizare ce-ți place să faci, ce-ți place să studiezi? Vei ajunge în punctul în care nu va mai conta atât de tare că un profesor este sever și un altul este mai indulgent în notare sau în relația pe care o are cu tine la clasă, ci vei înțelege că îți vei alege un traseu de învățare corect și potrivit nevoilor pe care le ai, ceea ce nu se întâmplă la acest moment.”

Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației, a spus că Ministerul are „toată încrederea în colegii profesori și manageri că pot alege strategia potrivită în funcție de resurse ca să propună discipline care să atragă elevii”.

Redăm discuția de la emisiunea InfoEdu:

Moderatoare: Nu intervine acum abilitatea fiecărui profesor în parte de a-și face disciplina atât de interesantă, atractivă, de a-și schimba metodele de predare, în așa fel încât să fie ales?

Cătălin Ciupală: Teoretic, da. Practica ne spune că elevii, în general, aleg disciplinele în funcție de notele pe care le primesc. Ia imaginați-vă că un elev își alege cinci opționale, minimul necesar, da, și cu niște profesori care sunt foarte buni, apreciați, dar totuși sunt severi. Va fi ales opționalul respectiv? Pentru că acel copil va dori o bursă. Nu. Va alege …

Moderatoare: Dar dacă opționalul respectiv îi asigură pregătirea pentru bacalaureat, facultate, în țară, în străinătate, de ce să nu-l aleagă?

Maria Manea: Noi nu suntem obișnuiți să ne creștem copiii de mici în spiritul de a alege corect ceea ce li se potrivește. Și ajungem la discuția că noi venim acum în dezbatere cu planuri-cadru pentru învățământul liceal, în timp ce am fi putut începe – știu, ele au stat de foarte mulți ani în această așteptare, dar ce ar fi fost dacă am fi început cu planurile-cadru pentru învățământul primar? Cum ar fi fost să creștem copiii, din clasa pregătitoare până la liceu, în spiritul ideii că, uite, vei afla cu fiecare an de școlarizare ce-ți place să faci, ce-ți place să studiezi? Vei ajunge în punctul în care nu va mai conta atât de tare că un profesor este sever și un altul este mai indulgent în notare sau în relația pe care o are cu tine la clasă, ci vei înțelege că îți vei alege un traseu de învățare corect și potrivit nevoilor pe care le ai, ceea ce nu se întâmplă la acest moment.

Noi mergem în sens invers și, la un moment dat, vom schimba în planurile-cadru, poate aducem acolo, pentru învățământul primar, ideea de științe, de exemplu, ceea ce nu se regăsește acum, și de interdisciplinaritate, că vorbim despre transdisciplinaritate, de fapt, la acest moment, cu planurile-cadru. Poate ducem acolo în discuție ideea de științe, ideea de TIC, ideea de limbi străine care se studiază o oră pe săptămână la nivel primar, la acest moment, foarte puțin. Dacă tot luăm de aici, de la liceu, de la a doua limbă străină, putem să punem aici, la nivelul primar. Ideea aceasta de impredictibilitate deranjează cel mai mult, la acest moment, profesorii. Nu știu la ce să se aștepte.

Ce înseamnă Curriculumul la decizia elevului din oferta școli

Iată ce prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023:

Art. 86 – „(3) Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, denumit în continuare CDEOȘ, se constituie din disciplinele/domeniile de studiu, este propus pentru toți elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, și este elaborat la nivel național, regional, local sau la nivelul unității de învățământ. Elevul are posibilitatea de a alege disciplinele/domeniile de studiu, din oferta școlii, în funcție de propriile nevoi și interese de cunoaștere.”

În proiectul planurilor-cadru sunt aduse următoarele explicații în privința CDEOȘ:

Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii reprezintă segmentul curriculumului național care permite dezvoltarea de către fiecare unitate de învățământ a propriului proiect curricular.

pentru învățământul liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, constituie o ofertă educațională propusă la nivel național/regional/local/al unității de învățământ și care promovează trasee particulare de învățare, pentru susținerea nevoilor și intereselor specifice de învățare ale elevilor, unor performanțe diferențiate și nevoilor comunității locale.

pentru învățământul liceal tehnologic, este elaborat de unitatea de învățământ, în parteneriat cu operatorii economici/autoritățile administrației publice locale, pentru adaptarea formării profesionale a elevilor la nevoile locale ale pieței muncii și se implementează pe durata stagiilor de pregătire practică, în funcție de numărul de ore alocat prin planurile-cadru;”

Principalele categorii de opționale din CDEOȘ sunt:

opțional de aprofundare – are ca scop realizarea unui parcurs suplimentar pentru dezvoltarea competențelor specifice prevăzute de programa școlară a unei discipline obligatorii, prin noi activități de învățare; acesta nu necesită programă școlară nouă;

opțional ca disciplină nouă/domeniu nou de studiu – opțional care introduce o disciplină nouă față de cele incluse în trunchiul comun/în curriculum de specialitate sau introduce noi domenii/teme corespunzătoare unei discipline din trunchiul comun/curriculum de specialitate sau le dezvoltă pe cele existente; acesta necesită programă școlară nouă;

opțional integrat – opțional structurat din perspectiva domeniilor de cunoaștere, în jurul unei teme integratoare pentru o anumită arie curriculară sau pentru mai multe arii curriculare; acesta necesită programă școlară nouă.”

Citește și:
Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării despre curriculum la decizia elevului din oferta școlii: Noi avem toată încrederea în profesori și manageri că pot alege strategia potrivită în funcție de resurse ca să propună discipline care să atragă elevii
Profesorul de Istorie Andrei Avram, despre noile planuri-cadru propuse de minister: Introducem istoria românilor în clasele a IX-a și a X-a, însă nu putem să studiem trunchiat, trebuie integrată în istoria universală
Fără Matematică obligatorie la clasele cu profil pedagogic, în ultimii 2 ani de liceu, potrivit proiectului de planuri-cadru 2025 / Profesorul Cătălin Ciupală: Dacă ai o viitoare învățătoare care nu face deloc matematică în clasele a XI-a, a XII-a și nici la facultate, ce să poți preda, cum să poți preda, ce le poți explica copiilor?
Profesorul Cătălin Ciupală, despre planurile-cadru 2025: Am remarcat și eu că elevii vor avea un cuvânt mai mare de spus. De multe ori, elevii au nevoi de a fi mai ușor totul. Ei merg, de multe ori, nu pe ideea de a învăța, ori a învăța înseamnă efort individual chiar foarte mare
Profesoara de Limba și literatura română, Maria Manea, despre noile planuri-cadru: Predau la un colegiu național, unde nu există profil umanist. În cazul disciplinei mele se adaugă ore, dar, pentru situația mea, se pierd ore la profilul real
Exit mobile version