Mecanismul de tenure track a fost adăugat pentru a-i ajuta pe profesorii buni să nu mai dea examene peste examene, „să treacă din zona determinată într-o zonă de angajare pe perioadă nedeterminată, dacă își demonstrează valoarea prin activitățile pe care le fac”, a declarat ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, în raportul săptămânal de pe 22 mai. Cu această ocazie, oficialul a explicat ce înseamnă, de fapt, tenure track sau traiectoria pe perioadă nedeterminată, concept introdus în Raportul său de reformă – QX – prezentat luni.
Ministrul Daniel David a propus, în loc de concursul de titularizare, un examen național pentru licențierea în învățământ, iar în urma acestui examen, dacă un profesor obține nota peste 7, intră pe perioadă nedeterminată în sistem. Apoi, nu mai trebuie să repete examenul, este doar evaluat și poate obține un post pe perioadă nedeterminată, după o perioada de timp, dacă postul este viabil.
„Toți candidații care obțin cel puțin nota 7 devin licențiați în cariera didactică, conform legii, și au automat dreptul de a ocupa un post pe durată nedeterminată în sistem. Examenul nu trebuie repetat, admiterea în cariera didactică se face o singură dată”, se precizează in raportul QX.
„Să presupunem că facem această angajare inițial, să spunem, pe 3 ani. Cum funcționează lucrurile?
Ești evaluat în primul an, așa cum suntem cu toții evaluați prin raportare la fișa postului, cât de bine ți-ai făcut activitățile. Ești evaluat în al doilea an, în al treilea an, iar după aceea, foarte important, dacă ai primit calificativele bune și postul respectiv este viabil, ai finanțare pentru el. Nu mai trebuie să dai concurs pentru a trece pe perioadă nedeterminată, ci treci automat pe perioadă nedeterminată. Cred că este un mecanism foarte bun, care protejează atât omul, cât și calitatea”, a susținut Daniel David la raportul săptămânal.
Ce se întâmplă în cazul profesorilor care sunt deja angajați pe o perioada nedeterminată?
„Pentru cei care sunt titulari în toate domeniile, la un interval rezonabil, probabil de 5 ani, trebuie să faci o evaluare sumativă. Nu este vorba de un examen, este vorba de faptul că la 5 ani ne uităm dacă mai îndeplinești standardele minimale, nu de performanță, pe care le vom stabili împreună cu sindicatele din domeniu, cu actorii implicați în zona respectivă, evident că îți continui activitatea.
Dacă tu nu îndeplinești nici măcar standardele minimale, nu te dă nimeni afară în această fază, dar trebuie să intri într-un program remedial, în care să înveți strategii prin care să-ți corectezi performanța, asta de dragul copiilor, de dragul studenților sau pentru activitatea de cercetare-dezvoltare-inovare, pentru care ești plătit din fonduri publice”, a declarat Daniel David.
Explicațiile ministrului Daniel David despre tenure track
„O întrebare destul de frecventă era una legată de ce înseamnă, de fapt, tenure track. Definiția pentru mine este foarte familiară, obișnuit fiind cu sistemul academic vestic, dar se pare că definiția pe care am dat-o sau explicația n-a fost suficientă pentru toată lumea.
Tenure track înseamnă, de fapt, nu un proces prin care cineva este angajat instant pe perioadă nedeterminată, dar este un mecanism de angajare pe un post cu traiectorie nedeterminată. Altfel spus, este mai mult decât angajarea pe perioadă determinată.
Ce înseamnă lucrul acesta? Înseamnă că la început ești angajat pe perioadă determinată, fie că vorbim de cercetare, învățământ superior, chiar în zona titularizării am gândit acest mecanism ca să-i ajutăm pe profesori. Ești angajat inițial pe perioadă determinată, o perioadă pe care o stabilim în funcție de domenii de cercetare, de învățământ superior, de preuniversitar.
Să presupunem că facem această angajare inițial, să spunem, pe 3 ani. Cum funcționează lucrurile?
Ești evaluat în primul an, așa cum suntem cu toții evaluați prin raportare la fișa postului, cât de bine ți-ai făcut activitățile, ești evaluat în al doilea an, ești evaluat în al treilea an, iar după aceea, foarte important, dacă ai primit calificativele bune și postul respectiv este viabil, ai finanțare pentru el. Nu mai trebuie să dai concurs pentru a trece pe perioadă nedeterminată, ci treci automat pe perioadă nedeterminată. Cred că este un mecanism foarte bun, care protejează atât omul, cât și calitatea.
Pentru cei care sunt titulari în toate domeniile, la un interval rezonabil, probabil de 5 ani, trebuie să faci o evaluare sumativă. Nu este vorba de un examen, este vorba de faptul că la 5 ani ne uităm dacă mai îndeplinești standardele minimale de performanță educațională sau în cercetare.
Cum ne uităm? Cerând feedback de la cei cu care lucrezi, de la cei pentru care lucrezi, de la șefii tăi și dacă sunt atinse standardele minimale, vedeți că nu vorbim de standarde de performanță, vorbim de standarde minimale pe care le vom stabili împreună cu sindicatele din domeniu, cu actorii implicați în zona respectivă, evident că îți continui activitatea.
Dacă tu nu îndeplinești nici măcar standardele minimale, nu te dă nimeni afară în această fază, dar trebuie să intri într-un program remedial, în care să înveți strategii prin care să-ți corectezi performanța. Asta de dragul copiilor, de dragul studenților sau pentru activitatea de cercetare-dezvoltare, inovare, pentru care ești plătit din fonduri publice.
Aceasta este filosofia a ceea ce înseamnă tenure track sau traiectorie pe perioadă nedeterminată.
Repet, este un mecanism mai puternic decât angajarea pe care o avem pe perioadă determinată, cum se întâmplă, de exemplu, în cercetare, în învățământul superior sau în zona învățământului preuniversitar și îți dă șansa, dacă ești bun, îndeplinești standardele de calitate, să ajungi pe perioadă nedeterminată.
Altfel spus, rămân angajările pe perioadă nedeterminată de la început, inclusiv varianta de titularizare în zona preuniversitară, dar adăugăm mecanismul de tenure track pentru a-i ajuta pe cei buni să nu mai dea examene peste examene, ci dacă își demonstrează valoarea prin activitățile pe care le fac, să treacă din zona determinată într-o zonă de angajare pe perioadă nedeterminată.”
Informații de context
Titularizarea este examenul de angajare pe o perioadă nedeterminată într-o școală. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – profesorii trebuie să obțină minimum nota 7 atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului.
Pentru a deveni suplinitor – deci pentru angajarea pe perioadă determinată – candidații trebuie să obțină minimum nota 5 atât la proba scrisă, cât și la inspecție.
- În fiecare an are loc un concurs național de angajare în învățământ ale căror etape încep abia în primăvară, între 5-16 mai 2025, în cazul anului 2025. Aceste posturi vor fi scoase la concurs in 2025 pentru anul școlar 2025-2026 și au fost deblocate prin adoptarea de către Guvern, pe 24 aprilie, a unei Ordonanțe de Urgență, angajările fiind blocate pentru acest an în sistemul public, din cauza OUG 156/2024.
Conform Raportului privind starea învățământului din anul școlar 2022-2023, cel mai recent astfel de document publicat de Ministerul Educației, în acel an erau 212.332 cadre didactice în învățământul preuniversitar care ocupau 218.627,57 norme de predare. Și s-au scos la concursul național de angajare în învățământ în anul respectiv 72.644 de posturi (34,2%).
Despre tenure track în învățământul preuniversitar – raportul QX
„Mecanismul tenure-track înseamnă o poziție pe perioadă determinată se transformă în timp și la niveluri superioare în una pe perioadă nedeterminată prin performanță.
Sistemul propus menține avantajele existente, elimină dezavantajele și aduce elemente suplimentare de calitate și descentralizare decizională cu responsabilizarea unităților școlare. Ideea centrală este că pozițiile pe perioadă determinată, care nu sunt rezervate în condițiile legii, se tratează în logica tenure-track, acestea putând deveni poziții pe perioadă nedeterminată în funcție de viabilitatea lor și de calitatea cadrului didactic (evaluată complex de beneficiarii principali!).
Principiile de bază sunt următoarele (vor fi operaționalizate printr-o procedură detaliată a ministerului, unde lucrurile se mai pot nuanța/adapta):
- În etapa I, ministerul organizează anual un examen național pentru licențierea în învățământ.
- Toți candidații care obțin cel puțin nota 7 devin licențiați în cariera didactică, conform legii, și au automat dreptul de a ocupa un post pe durată nedeterminată în sistem. Examenul nu trebuie repetat, admiterea în cariera didactică se face o singura dată.
- Licențiații pot participa ulterior, în orice moment al carierei, la concursurile pentru posturile disponibile, organizate de unitățile școlare. Concursurile se pot organiza la nivelul unității școlare sau într-un centru de concurs care reunește mai multe unități școlare care nu au resursele necesare organizării concursurilor (ex. infrastructură, resursă umană calificată), după o metodologie-cadru care va fi stabilită de minister.
- Toate posturile disponibile în unitățile școlare, pe perioadă nedeterminată sau pe perioadă determinată, cu normă didactică completă sau cu minimum 50% din norma didactică completă, se anunță public de către minister.
- Posturile libere pe perioadă determinată pot să fie rezervate în condițiile legii sau nerezervate (tenure-track).
- Posturile care nu sunt anunțate ca disponibile la concurs nu se bugetează dacă apar ulterior, decât în situații excepționale (ex. ieșirea legală din sistem, pe perioadă nedeterminată sau determinată).
- Licențiații care obțin post pe perioadă determinată își păstrează postul dacă viabilitatea acestuia este prelungită anual de către unitatea școlară, cu condiția unei evaluări interne pozitive, organizată după o metodologie cadru stabilită de minister.
- Licențiații care obțin post pe perioadă determinată – tenure-track – își păstrează postul pe perioadă nedeterminată, cu acordul unității școlare, în baza unei evaluări interne, organizată după o metodologie cadru stabilită de minister, dacă acesta devine viabil prin prisma criteriilor pentru posturile pe perioadă nedeterminată.
- Cei angajați pe perioadă nedeterminată (titulari) sunt evaluați pe baza unor standarde minimale la fiecare 5 ani. Un calificativ nesatisfăcător pentru cadrul didactic va conduce la parcurgerea unor formări obligatorii gratuite, finalizate cu o evaluare riguroasă – dacă această evaluare nu este trecută în timp de doi ani, contractul nu va mai fi pe perioadă nedeterminată.
- În etapa a II-a, posturile neacoperite în prima etapă de licențiații se scot la concurs și pot participa toți cei care la examenul de licențiere în cariera didactică au luat nota între 5 și 6,99 în ultimii 3 ani, ocupându-le în regim de suplinitori.
- Posturile rămase neacoperite și după etapa a II-a sunt oferite în regim de plata cu ora de fiecare unitate școlară, după o procedură ce va fi stabilită de minister. ”
