Eu nu pot să ofer tot ce aș putea, pentru că sunt mult prea multe cazuri cu care să lucrez. Nu există timpul fizic, spune coniliera școlară Diana Ioaneș, de la Colegiul Național „George Coșbuc” din București, despre suprasolicitarea din școli și numărul mare de elevi care au nevoied e asistență psihologică sau orientare în carieră. Ea a evidențiat, într-o emisiune la Euronews România, că numărul ideal de elevi alocat unui consilier școlar ar trebui să fie 250, adică 10 clase.
Cererea de consiliere este foarte mare, spune consiliera școlară. „Problematica s-a schimbat foarte mult din anii 2000. Dacă bullyingul era o noțiune pe care nu o cunoșteam, nu o aveam în vocabular, acum cred că e una din cele mai folosite expresii. Nici nu știm cum să o folosim: «a face bullying», «a da bullying», le adaptăm și noi din engleză”.
„Anchetele pe care ajungi să le faci într-o școală, documentele pe care trebuie să le elaborezi – mult din timpul nostru se duce în aceste două direcții. Facem activități anti-bullying la clasa a VII-a cu asociații specializate. Și, cu toate acestea, e un număr copleșitor de elevi care sunt la noi în școală, 1.101 au fost anul trecut, iar eu sunt singurul consilier școlar”, a subliniat Ioaneș.
„Poate se aude. Legea spune un consilier la 500 de copii, se aplică unul la 600, deci dacă nu ai 1.200 de elevi, nu-l poți primi pe al doilea. Eu nu pot să ofer tot ce aș putea și aș ști să ofer pentru că unt mult prea multe cazuri cu care consilierul să lucreze. Nu există timpul fizic: e o frustrare majoră și pentru noi, o presiune, o suprasolicitare, că nu putem oferi ceea ce ar trebui să oferim de fapt”, a mai spus consiliera școlară.
Iar Diana Ioaneș a punctat: „Un consilier la 250 de elevi ar fi un consilier la 10 clase, situația ideală. Când ai un consilier la 1.101 elevi la câte solicitări sunt astăzi. E foarte greu să fii adolescent, e foarte greu să fii elev astăzi”.
Informații de context
Din anul școlar 2024-2025, toți elevii care termină clasa a VIII-a sau învățământul liceal obligatoriu au dreptul de a beneficia de o recomandare consultativă de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior, potrivit noului Statut al Elevului, document publicat în Monitorul Oficial.
Recomandarea pentru elevi este emisă de profesorul consilier școlar și de profesorul diriginte, având caracter de orientare școlară gratuită pentru fiecare elev, conform documentului.
Statutul elevului prevede că elevii au dreptul să le fie asigurată cel puțin o oră de consiliere psihopedagogică pe an.
Art. 7. — „Elevii beneficiază de următoarele drepturi în sistemul educațional:
h) dreptul de a beneficia gratuit de servicii de informare și consiliere școlară, profesională și psihologică, conexe activității de învățământ, puse la dispoziție de unitatea de învățământ preuniversitar, fiindu-le asigurată cel puțin o oră de consiliere psihopedagogică pe an”.
