Cu siguranță, norma didactică a profesorilor va crește, anunță ministrul Daniel David: Orice creștere a normei profesorilor trebuie să se încadreze în limite europene

Foto: Radu Tuta / Agerpres Foto

„Orice creștere a normei în preuniversitar și universitar trebuie să se încadreze în limite europene”, a spus Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, în cadrul unei conferințe de presă. Acesta a afirmat că „avem o scădere a numărului de copii în zona educației, în ultimii mulți ani, dar numărul de norme a crescut”. „Este clar că avem de lucru”, a completat ministrul.

În legătură cu creșterea normei didactice și cu bursele elevilor, Daniel David a spus că „aceste două schimbări se vor face”:

„Cele două probleme majore sunt: 1 – norma: în programul de guvernare este ideea că în zona preuniversitară trebuie să creștem norma; 2 – bursele atât în zona preuniversitară, cât și în zona universitară. Care vor fi deciziile finale? Nu știm încă. Adevărul este că încă discutăm. Astăzi discutăm, mâine discutăm, dar, cu siguranță, aceste două schimbări se vor face. Nu vă pot spune încă cum, în ce formă exact, dar vă pot spune principiile după care eu lucrez în aceste discuții, inclusiv cu colegii mei din guvern, cu ministrul de finanțe, cu premierul.”

Ministrul Educației și Cercetării a precizat că orice creștere a normei în preuniversitar și universitar trebuie să se încadreze în limite europene. Acesta a mai spus că „noi avem o scădere a numărului de copii în zona educației, în ultimii mulți ani, dar numărul de norme a crescut”:

„Iar aceste principii sunt următoarele: 1 – dacă vorbim despre creșterea normei în preuniversitar, etic este să vorbim și de creșterea normei în zona universitară. Și trebuie să avem un echilibru între cele două.

2 – orice creștere a normei în preuniversitar și universitar trebuie să se încadreze în limite europene. Eu le văd în zona unei medii europene, fiindcă o medie europeană o poți apăra. Noi știm că, în anumite zone, în anumite niveluri de educație, noi nu suntem la nivelul mediei europene. Dacă acceptăm aceste creșteri, le țintim în zona mediei europene. Dacă cumva se va pune problema unor creșteri dincolo de medie, cred că ar trebui să le gândim într-o variantă temporară, până la ieșirea din situația de criză. Vom vedea care vor fi deciziile finale.

Adevărul este aceasta: oricum te uiți la aceste informații, noi avem o scădere a numărului de copii în zona educației, în ultimii mulți ani, dar numărul de norme a crescut. Deci, este clar că avem de lucru, hai să stabilim noi modul în care se modifică norma didactică, nu să fie stabilită (norma – n.red) de oameni care nu vin din zona educației, care o fac și ei cu bună credință, doar că poate nu înțeleg nuanțele pe care noi le avem în funcție de ciclul de educație: primar, gimnazial, liceal. La nivel de universitate, iarăși norma are cu totul altă filosofie, că vorbim de ore convenționale. Deci, lucrurile sunt foarte diferite și acestea sunt principiile după care voi purta aceste discuții, ca să ajungem la o variantă finală.”

Săptămâna aceasta, Daniel David a anunțat, printr-un mesaj transmis cu ocazia preluării unui nou mandat de ministru al Educației și Cercetării, că va propunere ca norma didactică să poată să fie crescută cu maximum 2 ore:

Despre majorarea normei didactice

Amintim că majorarea normei didactice a profesorilor (normă didactică de 18 ore pe săptămână în prezent) a fost discutată de liderii partidelor care negociază formarea viitoarei coaliții guvernamentale, ca măsură pentru scăderea deficitului bugetar scăpat de sub control, a relatat G4Media. Luni, 16 iunie, preşedintele Nicuşor Dan i-a primit la Cotroceni pe reprezentanții sindicatelor.

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, la Europa FM, că intenția de a obliga profesorii să stea 8 ore pe zi la școală și intenția de majorare a normei didactice de predare „sunt măsuri care nu pot fi acceptate sub nicio formă”. Declarațiile au fost făcute marți, 17 iunie, după întâlnirea cu ministrul Daniel David.

Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a explicat, pentru Edupedu.ro, ce ar însemna pentru profesori creșterea normei didactice cu două ore: „Dispar 16.000 de posturi. (…) Sunt oameni care sunt chiar pe muchie. Deci, dacă le-ai mărit cu 2 ore, automat intră în restrângere. N-ai ce să le faci”. Acesta a afirmat că „ar fi revoltător ca în învățământ să apară deja șomajul”.

Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I. L. Caragiale din București, a precizat, pentru TVR Info, ce ar însemna creșterea normei didactice pentru profesorii care predau în școlile din mediul rural. „Dacă le-ai mărit numărul de ore de predare, îi împrăștii și mai mult și s-ar putea să înceapă să plece și puținii care mai sunt”, a precizat profesoara.

Creșterea normei didactice a profesorilor ar adânci problemele educației și ar lovi exact calitatea actului didactic la care expunem copiii, atrage atenția profesorul Mircea Miclea. Concret, majorarea normei didactice ar generaliza criza prin care trec astăzi profesorii de fizică și chimie și ar conduce la o situație în care și profesori de limba română și de matematică vor alerga prin 2-3 școli pentru a-și atinge norma – a declarat pentru Edupedu.ro fostul ministru Mircea Miclea.

Sindicatele din Învățământ au solicitat grupul de lucru de la Palatul Cotroceni să renunțe la propunerea de la majora norma didactică a profesorilor, potrivit unui comunicat de presă. Este vorba despre Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“.

Edupedu.ro a scris pe 5 februarie că printre discuțiile neoficiale la nivelul coaliției de guvernare se află și creșterea normei didactice pentru profesori, așa cum semnala un sindicat din Educație.

Despre norma didactică

Norma didactică de predare în România este, în general, de 18 ore pe săptămână pentru profesori, 24 de ore pentru instruire practică, cu posibilitatea reducerii la 16 ore în funcție de vechime și grad didactic, conform cadrului legal actual. Nu toate aceste prevederi sunt însă aplicate în prezent, unele fiind prorogate de Guvernul Ciolacu. În vigoare, potrivit Ministerului Educației și Cercetării, este însă o reducere de normă didactică din legea precedentă și anume de la 18 la 16 ore pentru profesorii cu peste 25 de ani vechime și gradul didactic I. De asemenea, există o serie de „degrevări de normă” pentru directori, inspectori, lideri sindicali.

Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 stabilește că activitatea profesorului se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână.

Articolul 207 – „(1) Activitatea personalului didactic de predare se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână, și cuprinde:

a) activități didactice de predare-învățare-evaluare și de instruire practică și examene de final de ciclu de studii, conform planurilor-cadru de învățământ, de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și de învățare remedială;

b) activități de pregătire metodico-științifică, activități de dezvoltare a curriculumului la decizia elevului din oferta școlii, în acord cu nevoile elevilor;

c) activități de educație, mentorat și alte activități complementare procesului de învățământ;

d) activități de management al clasei;

e) activități specifice elaborării, implementării și evaluării proiectelor educaționale;

f) activități de sprijin pentru persoanele care ocupă funcția didactică de profesor itinerant și sprijin în cadrul CJRAE/CMBRAE.”

Articolul 207 – „(4) Norma didactică de predare-învățare-evaluare, de instruire practică și de evaluare curentă a antepreșcolarilor/ preșcolarilor și a elevilor în clasă, în care pot fi incluse și activități de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și cele de învățare remedială, reprezintă numărul de ore corespunzător activităților prevăzute la alin. (1) lit. a) și se stabilește după cum urmează:

a) un post de educator sau de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program normal, respectiv două posturi de educator sau de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program prelungit constituită în educația timpurie;

b) un post de educator/educatoare ori de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program normal, respectiv două posturi de educator/educatoare ori de profesor pentru învățământul preșcolar pentru fiecare grupă cu program prelungit constituită în educația timpurie;

c) un post de învățător/învățătoare ori de profesor pentru învățământul primar pentru fiecare clasă din învățământul primar sau pentru clase simultane din cadrul acestuia, unde nu se pot constitui clase separate;

d) 18 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul gimnazial, liceal și postliceal, pentru profesorii din unitățile și clasele cu program integrat și suplimentar de artă și sportiv, precum și din unitățile de educație extrașcolară, care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;

e) 14 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul preuniversitar care au dobândit gradul didactic I sau titlul de profesor emerit și care desfășoară activitate de mentorat;f) 24 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;

g) 20 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin gradul didactic I și care desfășoară activitate de mentorat;

h) pentru personalul didactic de predare din învățământul special, norma didactică se stabilește astfel: învățători, profesori la predare, profesori care efectuează terapiile specifice – 16 ore pe săptămână; învățător-educator, institutor-educator, profesor-educator, profesor preparator (nevăzător), maistru-instructor și profesor pentru instruire practică – 20 de ore pe săptămână;

i) un post pentru personalul didactic de predare din învățământul special integrat, pentru personalul didactic itinerant și de sprijin, pentru personalul didactic din învățământul special preșcolar, kinetoterapie, educația psihomotrică, terapii specifice și altele, în funcție de tipul și nivelul de severitate al dizabilității, conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației;

j) un post de profesor documentarist pentru digitalizare, în centrele de documentare și informare.”

Citește și:
Astăzi avem colegi care își completează o normă didactică în 4 sau 5 unități de învățământ, spune un lider de sindicat: Dacă crește norma didactică, profesorii vor fi pe post de turiști, adică să facă naveta între 4, 5, 6, 7 unități de învățământ, astfel încât să-și acopere o catedră didactică
Exit mobile version