Într-o criză putem găsi și oportunități. După atâtea tensiuni și emoții, se vede și orizontul unor schimbări bune în educație. Dacă cineva mi-ar fi spus acum 5 ani sau chiar acum 2 ani, când organizam dezbateri și protestam referitor la legile educației, că în 2025 vom avea un program de guvernare pe educație care să cuprindă: școala de la 8 la 17, masă caldă generalizată implementată corect și cât mai rapid, precum și o pilotare a descentralizării deciziilor, probabil i-aș fi spus că e desprins de realitate sau un visător.
Avem o ocazie rară de a acționa, acum că aceste idei bune se regăsesc între prioritățile noului Guvern. Toate asta după ce, alături de colegii din USR, am făcut eforturi să le includem în Programul de Guvernare.
O veste bună este și că, pe partea mai tehnică, am găsit deschidere maximă în discuțiile cu ministrul Daniel David pentru a implementa toate aceste măsuri moderne și care sunt normalitate în țările performante, țările pe care mereu le dăm ca exemplu: de la reducerea abandonului școlar, până la implicarea practică a elevilor în timpul orelor și până la pregătirea pentru testele PISA.
O nouă abordare care salvează elevii de la abandon
Să luăm doar școala de la 8 la 17. Nu e o simplă „măsură”, pe care să o pui la „și altele”, ci o schimbare de concepție despre școală, elevi și părinți. E o schimbare în ton cu societatea.
În primul rând este vorba de o oportunitate, de o facilitate, nu despre o obligație de a sta mai mult timp la școală. O face cine vrea – dar vă promit, o vor vrea TOȚI! Numărul de ore obligatorii rămâne la fel. Școala de la 8 la 17 este însă despre un timp după-ore pe care școala îl pune la dispoziție elevilor pentru alte activități.
Evident, nu este despre a face ore în plus, ci despre a face altceva, de a primi ajutor pentru teme, chiar o masă caldă și supraveghere atunci când părinții pur și simplu nu vor să-și lase copilul pe stradă, la voia întâmplării. Deci o șansă în plus. Pentru copiii din medii vulnerabile, pentru cei pentru care abandonul a devenit o regulă, din păcate, poate fi acea măsură care le salvează viitorul.
Acest timp, după ore, poate deveni crucial în a schimba destinul unor copii și tineri. Școlile pot deveni spații de învățare alternativă, de consiliere, de dezvoltare personală. Sau pur și simplu un loc unde, după ore, elevii pot primi ajutor în a-și fac temele și a învăța mai bine, iar atunci când merg acasă să poată să se joace și să socializeze sau să petreacă timp cu familia. Important de menționat: elevii școlilor de la 8 la 17 nu au teme pentru acasă. Școala și pregătirea se termină la școală.
O șansă și pentru învățământ personalizat, pentru părinți și profesori
Această nouă structură – cu ore dimineața, clasic, și apoi timp extra pentru dezvoltare personală – oferă și profesorilor șansa de a cunoaște mai bine elevii, de a adapta metodele de predare și de a construi o relație autentică. Școala devine un mediu în care copilul învață, crește și explorează.
Să ne uităm cum funcționează la alții, cu școala într-un singur schimb și cum îi ajută. În Germania, școlile de zi întreagă („Ganztagsschulen”) combină lecțiile clasice cu activități extracurriculare, sprijin educațional și consiliere, într-un program extins. Franța oferă elevilor un program echilibrat între orele de curs și timp pentru sport, artă și lectură, într-un program axat pe un singur schimb. În Austria, Suedia și Danemarca, programele prelungite sunt parte integrantă a sistemului de educație publică. Aceste sisteme reprezintă un angajament clar pentru echitate, sănătate emoțională și formare completă a copilului. Se construiește o experiență educațională integrată, centrată pe nevoile reale ale elevilor și adaptată familiilor.
Pentru copii, ea înseamnă, deci, mai multe șanse să își petreacă timpul liber într-un spațiu sigur, să fie sprijiniți la teme și să se poată dezvolta armonios. Înseamnă, de fapt, mai putini copii lăsați în urmă.
Pentru părinți, înseamnă mai puțini bani cheltuiți pentru meditații. Înseamnă mai mulți părinți care pot merge liniștiți la muncă, fără grija unui program haotic. Înseamnă mai puține mame care renunță la locul de munca pentru a se adapta programului școlii.
Se poate face în România, cu răbdare și construcție atentă
Da, știm, în România școala are altă structură, istoric vorbind, și trebuie să facem lucrurile pe rând. Știm ca sunt școli în care se predă în 2-3 schimburi și tocmai de aceea vorbim de o pilotare, despre a testa și de a începe treptat tranziția. Dar să începem. Schimbarea nu poate fi făcută de pe o zi pe alta, tocmai de aceea căutăm cadrul cel mai potrivit pentru a implementa acest program.
Înțelegem că implementarea acestui model presupune investiții – mai multe spații de clasă, laboratoare, săli de sport, cantine și zone de relaxare. Să nu uităm de spațiile penteu profesori. Și ei au nevoie de un spațiu unde să poată pregăti ore, corecta teste, vorbi cu elevii în discuții private.
Aceste investiții sunt posibile, prin fonduri PNRR, europene și printr-o alocare bugetară responsabilă și constantă. Ca în orice strategie sănătoasă. Școala trebuie să devină o prioritate națională,
La fel de important, știm că profesorii au nevoie de sprijin, nu de sarcini în plus.
Dar nu mai putem sta pe loc. România anului 2025 încă funcționează pe baza unui sistem educațional împărțit în două schimburi, cu un orar care fragmentează zilele elevilor și îngreunează viața familiilor. Peste 1.400 de unități școlare “se bucură” de această nefericită realitate. Doar dedicarea profesorilor și curiozitatea elevilor reprezintă forțele vii care încearcă să mai echilibreze un sistem educațional rămas ancorat într-un model depășit – unul care nu răspunde nevoilor reale ale elevilor și se îndepărtează de profilul profesorului modern.
Cei mici nu au suficient timp pentru odihnă, activități extracurriculare sau sprijin personalizat, profesorii resimt stagnare profesională, iar părinții jonglează cu programul de muncă pentru a asigura supravegherea după ore. În acest haos organizat, pierdem din vedere esențialul: copilul.
Acum, însă, suntem într-un punct bun. S-a aliniat, dintr-o criză, voința mai multor partide de a face schimbări reale.
Guvernul are sprijinul să pornească și să facă cu adevărat schimbări fundamentale în educație. Voi și vom oferi tot ajutorul uman și politic care este posibil, alături de USR, atât din Parlament, cât și din Guvern, pentru ca aceste reforme necesare să devină realitate.
____________
Despre autor: Ștefan Pălărie este liderul de grup al senatorilor USR.
Nota redacției: Ideile și opiniile exprimate în acest articol nu sunt neapărat și cele ale redacției.