În anul școlar 2024-2025, media la fiecare disciplină poate fi încheiată și cu mai puțin de 3 note peste numărul de ore alocat săptămânal, dar nu mai mic de patru note pe an școlar, conform regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar ROFUIP 2024.
Modalitatea de calcul a mediei pentru fiecare disciplină și cea pentru media generală nu s-a schimbat față de anul școlar trecut, însă în ROFUIP 2024 au fost introduse prevederi noi despre numărul notelor pe care trebuie să îl aibă un elev la fiecare disciplină pentru a i se încheia media.
Câte note trebuie să aibă elevii la o materie pentru a li se încheia media
În anul școlar trecut, un elev avea nevoie de minimum N+3 note la o materie pentru a i se încheia media. Adică profesorul a pus cu cel puțin 3 note mai mult decât numărul de ore pe săptămână la acea materie.
În anul școlar 2024-2025, de regulă, se încheie media cu cel puțin trei note în plus față de numărul de ore alocat săptămânal disciplinei în planul-cadru de învățământ, dar nu mai mic de patru note pe an școlar pentru fiecare disciplină, conform ROFUIP 2024.
De exemplu, dacă un elev are 3 ore de matematică pe săptămână, profesorul trebuie să acorde pe an, de regula, cel puțin 6 note. Pot fi și mai puține, însă nu mai puțin de 4 note.
Astfel, conform articolului 107:
(4) „Numărul de calificative/note acordate anual fiecărui elev, la fiecare disciplină de studiu, este stabilit de cadrul didactic, în funcție de numărul unităților de învățare și de numărul săptămânal de ore prevăzut în planul-cadru.
La fiecare disciplină numărul de calificative/note acordate anual este, de regulă, cu cel puțin trei mai mare decât numărul de ore alocat săptămânal disciplinei în planul-cadru de învățământ, dar nu mai mic de patru note pe an școlar pentru fiecare disciplină.
În cazul disciplinelor de studiu cu mai puțin de o oră/săptămână, numărul minim de note acordate pentru un an școlar este de două.
(5) În cazul curriculumului organizat modular, numărul de note acordate trebuie să fie corelat cu numărul de ore alocate fiecărui modul în planul de învățământ, precum și cu structura modulului, de regulă, o notă la un număr de 25 de ore. Numărul minim de note acordate elevului la un modul este de două.
(6) Elevii aflați în situație de corigență vor avea cu cel puțin un calificativ/o notă în plus față de numărul de calificative/note prevăzut la alin. (4), ultimul calificativ/ultima notă fiind acordat/ă, de regulă, în ultimele trei săptămâni ale anului școlar.
(7) La finalul fiecărui interval de cursuri din structura anului școlar, se acordă câte o notă/un calificativ la purtare, luând în considerare comportamentul elevului”.
Media la o disciplină este calculată la final de an cu toate notele
Modalitatea de calcul a mediei la o materie este aceeași ca în ROFUIP 2022.
De exemplu, „dacă adunăm cele 6 note și obținem un total de 58, atunci media la Matematică va fi, pentru acel elev, rezultatul împărțirii lui 58 la 6, adică 9,66 care se rotunjește la 10”, spune secretarul de stat Sorin Ion. „La fel se procedează la restul de medii școlare pentru fiecare disciplină (la Limba și literatura română, Limba Engleză, Fizică, Geografie, Istorie, Purtare etc.)”, a explicat secretarul de stat Sorin Ion în 2022.
Articolul 109 din ROFUIP 2024:
(1) „La fiecare disciplină de studiu/modul, inclusiv la purtare se încheie anual o singură medie, calculată prin rotunjirea mediei aritmetice a notelor la cel mai apropiat număr întreg. La o diferență de 50 de sutimi, rotunjirea se face în favoarea elevului.”
Cum se calculează media anuală generală
Media anuală generală se calculează ca medie aritmetică, cu două zecimale, prin rotunjire, a mediilor anuale de la toate disciplinele/modulele și de la purtare, potrivit ROFUIP 2024.
Secretarul de stat Sorin Ion a explicat în 2022 și cum se calculează media generală pentru anul școlar, prevăzută în Regulamentul de Organizare al școlilor ROFUIP 2022. Modalitatea de calcul a rămas aceeași și în ROFUIP 2024.
„O medie de 9,46, la final de an, nu se rotunjește la 9,00, cum nici o medie de 9,87 nu se rotunjește la 10,00, așa cum s-a înțeles din câteva titluri din presă”, a precizat oficialul atunci.
“Rotunjirea la care se referă alineatul 4 este rotunjirea unei medii anuale generale de 9,458 la 9,46, adică intră în discuție a treia zecimală. Două zecimale înseamnă că nu facem prin trunchiere, pentru că trunchiere înseamnă că, de la a două zecimală, restul le tai. Rotunjirea înseamnă că, așa cum spuneam, dacă ai media 9,458 va fi media 9,46. (…) Aproximarea este prin adaos sau prin lipsă în funcție de a treia zecimală”, a declarat Sorin Ion.
Cum se calculează media generală la purtare
Media, respectiv calificativul la purtare rezultat la finalul anului școlar ca medie a notelor acordate pentru fiecare interval de învățare, luând în considerare comportamentul elevului, se diminuează în mod corespunzător cu unul sau mai multe puncte, în cazul beneficiarilor primari care au înregistrat un număr de absențe nemotivate, în conformitate cu prevederile prezentului Regulament – cadru, precum și cu prevederile Statutului elevului, conform ROFUIP 2024.
În anul școlar 2024-2025, este pentru prima data cand la fiecare sfârșit de interval de cursuri (modul) se acordă o notă la purtare, prin care se evaluează comportamentul elevului și respectarea regulamentului unității de învățământ.
Astfel ca, la finalul anului școlar, se calculează media acestor note.
Media rezultată se diminuează în mod corespunzător, cu câte un punct pentru fiecare 20 de absențe nemotivate/an școlar.
Profesorul diriginte propune, în cadrul consiliului clasei şi în consiliul profesoral, nota, respectiv media la purtare a fiecărui elev, în conformitate cu reglementările ROFUIP 2024.
Cum sa stabilesc calificativele anuale în învățământul primar
La clasele I-IV se stabilesc calificative anuale la fiecare disciplină de studiu, potrivit articolului 110.
„Calificativul pe disciplină se stabilește astfel: se aleg două calificative cu frecvența cea mai mare, acordate în timpul anului școlar, după care, în perioadele de recapitulare și de consolidare a materiei, în urma aplicării unor probe de evaluare sumativă, cadrul didactic poate opta pentru unul dintre cele două calificative, în baza următoarelor criterii:
a) progresul sau regresul elevului;
b) raportul efort-performanță realizată;
c) creșterea sau descreșterea motivației elevului;
d) realizarea unor sarcini din programul suplimentar de pregătire sau de recuperare, stabilite de cadrul didactic și care au fost aduse la cunoștința părintelui/reprezentantului legal.”
„În învățământul primar, calificativele anuale la fiecare disciplină se consemnează în catalog de către învățătorul/institutorul/profesorul pentru învățământul primar/profesorul de specialitate. Calificativele la purtare se consemnează în catalog de către învățători/institutori/profesorii pentru învățământul primar.
În învățământul gimnazial, liceal, profesional și postliceal, mediile anuale pe disciplină/modul se consemnează în catalog de către cadrul didactic care a predat disciplina/modulul. Mediile la purtare se consemnează în catalog de profesorii diriginți ai claselor”, potrivit art. 111.