Daniel David, despre noile planuri-cadru de liceu: Sunt câteva modificări foarte importante, atât față de planurile-cadru funcționale în acest moment, cât și față de variantele cu care am pornit în luna ianuarie / Dacă un profesor face educație de calitate și dacă convinge școala și elevii că ceea ce face contează, poate avea chiar mai multe ore decât în curriculumul actual

Foto: captură live/ Facebook.com - Ministerul Educației și Cercetării

Noile planuri-cadru vin cu modificări importante față de versiunile existente și față de variantele propuse inițial în luna ianuarie. Potrivit ministrului Daniel David, care a declarat în raportul său online săptămânal, că scopul a fost ca documentele să respecte cu adevărat specializările liceale, astfel încât, spre exemplu, în profilul matematică-informatică, disciplina informatică să fie cu adevărat centrală și să nu fie marginalizată în favoarea altor materii. „Am încercat să dăm cu adevărat conținut specializărilor pe care noi le-am definit”, a spus Daniel David.

O altă noutate importantă o reprezintă reîntoarcerea la studiul aprofundat al culturii naționale, dar cu o abordare clară: nu generic despre istorie sau geografie, ci explicit despre Istoria și Geografia României. Această decizie, afirmă ministrul, a fost luată în consultare cu Academia Română și alte structuri de specialitate, tocmai pentru a reda echilibrul și specificul identitar al liceului românesc.

Deși inițial Ministerul Educației și Cercetării propunea o formă mai radicală de descentralizare curriculară, dezbaterile publice au arătat că sistemul – școlile, profesorii și elevii – nu este pregătit pentru o autonomie atât de extinsă, spune ministrul Daniel David. Soluția propusă a fost „o descentralizare progresivă”, cu transferul unor ore în segmentele de curriculum la decizia elevului (CDEOȘ) și în curriculumul de specialitate flexibil, a mai spus oficialul.

„Faptul că orele nu mai au același număr ca înainte nu înseamnă că s-au tăiat. Ele se găsesc în zona descentralizată”, a explicat David. Astfel, școlile pot construi oferte proprii de opționale, iar elevii își pot personaliza traseul educațional.

În paralel cu planurile-cadru aprobate pentru toți liceenii, Ministerul Educației a lansat în consultare publică o variantă pilot, destinată unităților care doresc un curriculum cu și mai multă autonomie. În această formulă, școlile primesc un buget anual de ore și libertatea de a decide distribuția acestora și structura disciplinelor, cu condiția asumării publice a propunerii și obținerii avizului ministerial: „nu facem altceva decât să spunem că toate disciplinele intră într-un trunchi comun obligatoriu. În rest, fiecare școală care pilotează își construiește propriul plan, adaptat profilului de absolvent și realității locale”, a explicat ministrul.

Redăm fragmentul din declarația ministrului pe tema planurilor-cadru de liceu:

„În formula pe care o avem sunt câteva modificări foarte importante, atât față de planurile-cadru funcționale în acest moment, cât și față de variantele cu care am pornit în luna ianuarie, în sensul că în această formă accentuăm și dăm conținut, adică respectăm specializările pe care le-am definit. Dacă ai specializare matematică-informatică, nu se poate ca disciplina informatică să aibă mai puține ore decât multe alte discipline din planul-cadru. Până atunci, nu înțelegem despre ce discutăm. Am încercat să dăm cu adevărat conținut specializărilor definite la nivelul învățământului liceal. De asemenea, am adus o componentă de cultură națională care nu era bine reprezentată în variantele puse în dezbatere în luna ianuarie. Am spus că da, întoarcem ore care se leagă de cultura națională, dar nu pentru istorie în general, ci pentru Istoria României; nu pentru geografie în general, ci pentru Geografia României.

Am discutat, desigur, cu asociațiile de specialitate, cu Academia Română, iar componenta legată de cultura națională este bine reprezentată în această variantă. Am păstrat și elementul de descentralizare, care este mult mai puternic decât ce avem acum, dar nu la fel de extins ca în varianta inițială din ianuarie. Am învățat pe parcursul dezbaterilor că școala, profesorii și elevii nu sunt încă pregătiți pentru un nivel atât de ridicat de descentralizare. Am progresat, așadar, cu descentralizarea, dar într-o formă acceptabilă pentru sistem, așa cum am promis. Încă unii colegi profesori îmi reproșează și nu înțeleg că faptul că orele nu mai au același număr ca înainte nu înseamnă că s-au tăiat. Ele se regăsesc în zona descentralizată, în curriculumul de specialitate flexibil, în curriculumul care ține de alegerea elevilor din oferta școlii.

Dacă faci educație de calitate și dacă convingi școala și elevii că ceea ce faci contează, poți avea chiar mai multe ore decât în curriculumul actual. Cred că este o formă acceptabilă. Știu că nu pot mulțumi pe toată lumea, dar este un pas absolut important. Dacă vor mai fi lucruri de corectat, le vom ajusta din mers, inclusiv la nivelul programelor și al conținuturilor. Ca să dau maximă satisfacție tuturor, am pus în consultare publică și o altă variantă de planuri-cadru pe care ministerul o pilotează. Nu aștept să vină de la o unitate specifică – aceste planuri sunt mult mai flexibile.

Nu fac altceva decât să spun că în planurile-cadru trebuie să intre toate disciplinele într-un trunchi comun, ca o condiție obligatorie. Nu mai spunem noi ce ore și câte ore trebuie să aibă fiecare disciplină. Există un buget general de ore pe parcursul unui an. Planurile specifice vor fi gândite de unitățile care doresc să piloteze acest plan-cadru, uitându-se la profilul absolventului, la structura bacalaureatului. Ministerul va avea un grup de experți care va oferi consultanță școlilor interesate să implementeze un plan-cadru mai personalizat, și o comisie care va aviza sau nu varianta rezultată din această personalizare. Unitățile care pilotează planul-cadru specific trebuie să anunțe clar acest lucru pe site-ul propriu și să includă varianta aprobată de minister în contractul educațional.

Așadar, cine dorește să aloce altfel orele sau să introducă alte discipline dincolo de trunchiul comun, față de cele propuse în varianta standard, va putea face acest lucru în cadrul acestei variante de pilotare”.

Varianta video a declarației poate fi urmărită aici:

Exit mobile version