Părinții care fac parte din consiliul de administrație al școlii sunt și ei responsabili atunci când vine vorba despre evaluarea profesorilor, a afirmat ministrul Educației, Daniel David, în podcastul Friendly Fire. „Autoevaluarea profesorilor trebuie confirmată de consiliul de administrație. Părinții care sunt în consiliu ar trebui, dacă le pasă de copiii lor, să aibă o atitudine mai obiectivă când se uită pe ea”, a susținut ministrul.
- Fișa de autoevaluare presupune ca profesorii să își acorde singuri punctaje pentru mai multe criterii care țin de activitatea didactică, progresul elevilor, implicarea în viața școlii, activitatea extracurriculară sau dezvoltarea profesională.
Potrivit ministrului, atunci când autoevaluarea unui profesor este validată în consiliul de administrație, părinții care fac parte din aceste consilii au responsabilitatea să manifeste „o atitudine obiectivă”: „autoevaluarea trebuie să fie confirmată de către consiliul de administrație, în care ai profesori, colegii tăi și ai și pe părinți și uneori ai și elevi. Deci, iarăși, forma este acolo. Acum ce să fac eu, dacă consiliul de administrație, ca să nu aibă discuții și probleme, cum s-a autoevaluat profesorul… Mecanismul n-ar trebui să fie atât de ușor de corupt, în condițiile în care părinții care sunt în consiliul de administrație ar trebui, dacă le pasă de copiii lor, ar trebui să aibă o atitudine mai obiectivă când se uită pe autoevaluare”, susține acesta.
Redăm dialogul cu ministrul Daniel David pe acest subiect:
Moise Guran: În România, în evaluarea profesorilor, ceea ce se numește inspecție este un număr de dresaj cu copii. Altfel spus, copiii știu dinainte lecția.
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: Știți că nu acela este mecanismul principal.
Moise Guran: Care este mecanismul de evaluare al profesorilor?
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: Nu trebuie să ne bazăm pe acele inspecții doar, acele inspecții se fac din când în când. Se fac uneori și în situații când sunt probleme. Voi trebuie să știți, și toată lumea trebuie să știe, că noi avem o evaluare anuală pentru profesori. Evaluarea anuală se face pe mai multe dimensiuni, inclusiv calitatea actului educațional, performanța copiilor și are două componente. Unu: întâi te autoevaluezi.
Moise Guran: Asta este o chestie birocratică. Toată lumea se autoevaluează foarte bine.
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: Bun, eu spun, este autoevaluarea, care după aceea trebuie să fie confirmată de către consiliul de administrație, în care ai profesori, colegii tăi și ai și pe părinți și uneori ai și elevi. Deci iarăși forma este acolo. Acuma ce să fac eu, dacă consiliul de administrație, ca să nu aibă discuții și probleme, cum s-a autoevaluat profesorul…
Vlad Petreanu: Mecanismul acesta este, practic, ușor de corupt, el nu funcționează.
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: N-ar trebui să fie atât de ușor de corupt, în condițiile în care părinții care sunt în consiliul de administrație ar trebui, dacă le pasă de copiii lor, ar trebui să aibă o atitudine mai obiectivă când se uită pe autoevaluare.
Vlad Petreanu: Este un mecanism inventat de noi?
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: Nu, este un mecanism care există și altundeva. Și atunci, cum vreți să evaluez, ce să facem?
Vlad Petreanu: Găsim unul care să meargă.
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: Eu am propus, de exemplu, profesorilor le-am spus că, știți, pe lângă autoevaluare și evaluarea consiliului de administrație, hai să luăm în calcul și feedbackul elevilor. Au fost niște reacții foarte, foarte critice: cum adică elevul să mă evalueze pe mine? Nu-i vorba că te evaluează sub aspectul conținutului.
Informații de context
Potrivit art. 19 din noul ROFUIP:
(1) La şedinţele consiliului de administraţie participă de drept, cu statut de observator, reprezentanţii federaţiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învăţământ preuniversitar care au membri în unitatea de învăţământ şi ai asociaţiei de părinţi membre a federaţiilor părinților/reprezentanților legali cu activitate relevantă la nivel naţional. În cazul unităţilor de învăţământ gimnazial, liceal sau profesional, după caz, participă cu statut de observator și preşedintele consiliului şcolar al beneficiarilor primari.
(3) În funcție de problematica abordată, la şedinţele consiliului de administraţie pot participa și alte persoane/sunt invitați și alți observatori, conform prevederilor Metodologiei-cadru de organizare şi funcţionare a consiliilor de administraţie din unităţile de învăţământ preuniversitar, aprobată prin ordin al ministrului educației.
(4) Preşedintele consiliului de administraţie convoacă observatorii la toate şedinţele consiliului de administraţie.
(5) În consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţământ preuniversitar de nivel liceal/ postliceal și profesional, după caz, cu excepția unităţilor de învăţământ cu personalitate juridică care organizează exclusiv învăţământ tehnologic, din cota rezervată părinților/reprezentanților legali un loc este repartizat, cu drept de vot, unui reprezentant al beneficiarilor primari care a împlinit vârsta de 18 ani.
(6) În consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţământ care şcolarizează doar nivel postliceal cota aferentă părinților/reprezentanților legali revine reprezentanţilor beneficiarilor primari.
Foto: © Arrowsmith2 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
