„Bursele de multe ori nu reflectă performanța. Bursele elevilor trebuie să reflecte două lucruri, performanța și nevoile sociale de incluziune”, a declarat ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, în conferința de presă în care a prezentat raportul QX. Întrebat dacă va schimba ceva în acest sens, ministrul Educației a spus că va schimba criteriile de acordare a burselor școlare, „dacă cineva din noul guvern își asumă acest lucru”.
- Edupedu.ro a semnalat într-o analiză pervertirea meritului prin acordarea burselor pe „sistemul Ligia Deca”: Peste jumătate dintre elevii din clasele VI-XII primesc bursă de merit în anul școlar 2024-2025, iar circa 600.000 au avut anul trecut media generală între 9,50 și 10, în creștere cu 142% față de precedentul an școlar
Declarațiile ministrului Daniel David despre bursele elevilor
Jurnalist: Ați studiat discrepanța dintre jumătate de milion de burse de merit si acest slide ( n.r slide-ul cu analfabetismul funcțional)
Daniel David: Înțelegeți foarte bine și știți foarte bine ce vreți să spuneți, că bursele de multe ori nu reflectă performanța și cred că suntem de acord. De aceea spuneam că, după mine, bursele trebuie să reflecte două lucruri, să reflecte performanța, excelența și să reflecte nevoile sociale de incluziune.
Jurnalist: Și veți schimba acest lucru?
Daniel David: Dacă cineva din noul guvern își asumă acest lucru, da.
Jurnalist: Dar o să doară.
Daniel David: Știți, orice schimbare pare la început periculoasă, dar când te uiți la principii și te uiți pe termen mediu și lung, îți dai seama că este un beneficiu, nu doar al sistemului, este în final și în beneficiul tău personal.
Bursele școlare în raportul QX:
„Dincolo de învățământul gratuit, bursele trebuie să reflecte adecvat două lucruri:
- suportul pentru condiții socioeconomice dificile (incluziune – bursele sociale ar trebui ca administrativ să fie derulate de alte structuri, spre exemplu primării, pentru a se evita încărcarea birocratică în sistemul educațional)
- și/sau pentru excelență educațională.
Alte variante creează confuzii în ceea ce privește conceptele de învățământ gratuit, incluziune și excelență.
Așadar, prefer burse mai mari pentru situații relevante, decât burse multe și mici pentru situații nerelevante!”