Ministrul Educației Daniel David a spus că vrea ca profesorii de religie să vorbească și despre extremismul religios, și despre etică și morală. Ministrul a fost întrebat la Europa Liberă care este viziunea sa în privința predării religiei. Daniel David a răspuns că și-ar dori „să nu mai fie atâta catehism” și a făcut referire la noile planuri cadru.
- Recent ministrul Daniel David spunea la TVR Info că învățământul liceal are nevoie de schimbare, inclusiv în predarea religiei, pentru a combate fenomenul pseudo-științei și al pseudo-religiei în rândul elevilor.
- Într-un interviu acordat Edupedu.ro, Cătălin Raiu, lector universitar în Științe Politice, cu studii în teologie, declara că „este o problemă modul în care e predată teologia în Facultățile de teologie. Se creează un fel de analfabetism în privința culturii politice și ai preoți care desconsideră virtuțile democrației. Cătălin Raiu a făcut declarațiile în contextul în care în primul tur al alegerilor prezidențiale din decembrie 2024 (n. red. anulat ulterior de CCR) candidatul clasat peste noapte pe primul loc a avut un discurs neolegionar, antisemit, pro-putinist, presărat cu negări ale științei și mesaje declarative de pace
„Ținând cont de faptul că civilizația europeană s-a construit pe doi piloni: știință și religie, religia trebuie să fie acolo. Dar ce aș vrea, la conținut când vom lucra la programe, aș vrea să nu mai fie atâta catehism. Oricum o să fie catehismul acolo. (N. Red Expunere a principiilor religiei creștine, sub formă de întrebări și răspunsuri, conform Dex ‘09). Dar aș vrea ca profesorii de religie să vorbească și despre extremismul religios, să vorbească mai mult și despre etică și morală”, a apus ministrul Educației.
Amintim, în martie, ministerul Educației a pus în dezbatere publică, cu o întârziere de peste un an, proiectul privind metodologia de predare a religiei în școli care este identic cu cel aflat în vigoare. Documentul trebuie reactualizat ca act subsecvent al legii Educației nr.198/2023.
Proiectul de metodologie nu a fost însă publicat în Monitorul Oficial. În prezent se aplică ordinul nr. 5.232 din 14 septembrie 2015 privind aprobarea Metodologiei de organizare a predării disciplinei Religie în învățământul preuniversitar.
Redăm răspunsul ministrului Educației:
Andreea Ofițeru, jurnalist: În viziunea dumneavoastră, unde se situează religia pentru că acum e obligatorie, nu poate fi schimbată prin constituție..
Daniel David, ministrul Educației: Eu vă spun foarte sincer cum văd lucrurile. Vedeți, și când am discutat despre planurile cadru de liceu trebuie să mențin un echilibru foarte complicat între științe pe de-o parte și religie, pe de altă parte. Discipline legate de cultura națională și discipline legate de educație pentru viață. Și e foarte greu să menții un echilibru pentru că fiecare consideră că e cel mai important și că ceilalți sunt mai puțin importanți. Atunci cineva trebuie să vină să spună niște adevăruri. Eu am spus că după mine, ținând cont de faptul că civilizația europeană s-a construit pe doi piloni: știință și religie, religia trebuie să fie acolo. Dar ce aș vrea, la conținut când vom lucra la programe, aș vrea să nu mai fie atâta catehism. Oricum o să fie catehismul acolo. Dar aș vrea ca profesorii de religie să vorbească și despre extremismul religios, să vorbească mai mult și despre etică și morală. Dincolo de conținutul etic, sau despre istoria religiilor, n-o să poți evita componenta de cateism, dar să nu se reducă la asta. Și în același timp, să nu uităm că dacă părinții doresc, își pot retrage copiii de la ore. Deci nu văd o problemă, eu apăr poziția religiei în curriculum, așa cum este acum, dar ușor gândită pe conținut pentru a acoperi acele acele temeri”.
Informații de context
Amintim, proiectul privind metodologia de predare a religiei în școli prevede aceleași reguli care există și în prezent legate de prezența opțională la ore, condițiile pe care școala trebuie să le îndeplinească pentru elevii care aleg să nu participe la ora de Religie, cum se încheie media. Metodologia este valabilă pentru învățământul primar, gimnazial și liceu. Nicio schimbare legate de modul de predare sau de ce se întâmplă cu elevii care aleg să nu facă ora de religie.
Recent ministrul Daniel David spunea la TVR Info că învățământul liceal are nevoie de schimbare, inclusiv în predarea religiei, pentru a combate fenomenul pseudo-științei și al pseudo-religiei în rândul elevilor.
Într-o discuție pe tema noilor planuri-cadru, Daniel David a declarat că este necesară o reformă în modul de predare a științelor la liceu, dar și în ceea ce privește predarea religiei, deoarece actualul model nu îi ajută pe elevi să înțeleagă corect conceptele religioase: „Deși avem religia în trunchiul comun, va trebui schimbat și acolo conținutul și modalitatea de predare, fiindcă copiii alunecă într-o pseudo-religie. Chiar cei care sunt religioși ajung să creadă, de fapt, lucruri care din punct de vedere religios sunt la limita blasfemiilor și nu văd diferența între cele două”, a afirmat ministrul Daniel David.
Edupedu.ro a scris că religia, materie la care elevii pot alege să nu participe, are de două ori mai multe ore în trunchiul comun decât Istoria, Chimia, Fizica, Biologia sau Geografia, în proiectul de planuri-cadru pentru liceu.
Revenirea religiei în școli, după 1990, „a fost susținută ca un act de dreptate, fiindcă ea a fost interzisă în timpul comunismului”, a afirmat Patriarhul României, după slujba de liturghie de duminică, pe 11 martie 2025. El a declarat că a reușit să îl convingă pe ministrul Educației de atunci să reintroducă religia ca materie școlară, după ce a dat ca exemplu Germania, unde ora de religie „era privită ca o necesitate culturală pentru cunoașterea istoriei și culturii poporului”, a spus el.
Cătălin Raiu, lector universitar în Științe Politice, cu studii în teologie a spus într-un interviu pentru Edupedu.ro că este o problemă modul în care e predată teologia în Facultățile de teologie. Se creează un fel de analfabetism în privința culturii politice și ai preoți care desconsideră virtuțile democrației. El a venit și cu o idee de reformă: cursuri pentru studenții teologi despre modul în care funcționează democrația, ce este libertatea religioasă, dialogul inter-religios.
„Suntem în fața unei mistificări a istoriei, pentru că mulți oameni care s-au alăturat susținerii acestor mesaje fie nu cunosc adevărul istoric, fie preferă să interiorizeze doar o parte seducătoare a lui”, spune teologul Cătălin Raiu, lector la Universitatea din București. În contextul în care în primul tur al alegerilor prezidențiale (n. red. anulat ulterior de CCR) candidatul clasat peste noapte pe primul loc are un discurs neolegionar, antisemit, pro-putinist, presărat cu negări ale științei și mesaje declarative de pace, Cătălin Raiu a avertizat că parte a publicului „este captiv unor teorii conspiraționiste”.
Profesorul de religie care a propagat mesaje legionare la ore a fost sancționat de Colegiul Național „B.P. Hasdeu” din Buzău cu 15% din salariu timp de 6 luni și interdicția de a mai participa la examene și gradația de merit timp de 3 ani. Preotul le-ar fi spus elevilor la ora de religie că „legionarii au fost împotriva comunismului” și că mareșalul Antonescu nu ar trebui asimilat cu comuniștii. „Legionarismul a plecat din tineretul studios al vremii. (…) Cum să îl asimilezi pe Antonescu cu legionarii? Legionarii nu au fost chiar ceea ce se spune și ce a rămas despre ei”, a spus profesorul.
Aurelian Damian este profesor de religie la Colegiul Național „B.P. Hasdeu” de 20 de ani și este preot slujitor la Catedrala „Sfântul Sava” din Buzău, scrie Recorder care a publicat înregistrările.
La 3 zile distanță, procurorii Parchetului de pe lângă Judecătoria Buzău s-au sesizat din oficiu şi au anunțat că fac cercetări în cazul unui profesor de religie, care ar fi promovat în faţa elevilor idei legionare şi concepţii privind Mişcarea Legionară, potrivit G4Media.ro.
În februarie 2024, un raport referitor la activitatea BOR în 2023 arăta că un număr de 6.171 de profesori predau disciplina Religie, 1.161 dintre aceştia fiind clerici, 4.911 laici cu studii teologice şi 99 laici cu alte studii, relevă, potrivit Agerpres.