Daniel David, ministrul Educației, despre propunerea de creștere a normei didactice la minimum mediei din OCDE: Cred că este un element de raționalitate și un criteriu al decenței în situația de criză în care ne aflăm acum. Nu creștem în orb și la paușal

Foto: Facebook.com/ Congresul Studenților din România

Ministrul Educației Daniel David a spus referitor la propunerea privind creșterea normei didactice că raportarea minimă se face un nivel mediu în UE sau OCDE, ceea ce reprezintă „un «element de raționalitate» și un «criteriu de decență», în situația în care ne aflăm acum”. Daniel David a făcut declarațiile în cadrul audierii din comisiile de învățământ din Parlament de luni, 23 iunie. El își continuă mandatul de ministru în noul Guvern condus de Ilie Bolojan, cabinet ce a depus jurământul luni seara, după audieri maraton în comisii.

„Ne raportăm la un nivel mediu și cred că este un element de raționalitate în acest demers și vine din nou criteriul decenței în situația de criză care ne aflăm acum, cât putem. Ca să mă asigur, să știți că nu creștem așa în orb și paușal: Când ai normă în care mergi deja la trei unități școlare nu te apuci să mai crești cu a patra”, a explicat David luni, în comisiile de învățământ reunite pentru audierea sa.  

Numărul de ore de activități didactice va crește în școli, în urma unei analize a Ministerului Educației, potrivit programului de guvernare Ilie Bolojan. Norma didactică „realistă” va fi corelată cu performanța, mai scrie în document.

În plus, plata cu ora scade pentru profesori, mai prevede programul Bolojan: se va raporta la timpul total de lucru, adică 40 de ore pe săptămână, nu la 18 ore ca acum.

Daniel David a primit un nou mandat de ministru al Educației și Cercetării în Guvernul Bolojan, după ce a primit votul favorabil, în comisiile de învățământ reunite ale celor două camere ale Parlamentului, cu majoritate de voturi.

Declarația ministrului Daniel David, în comisiile de specialitate

„Știu că sunt discuții, am discutat cu sindicatele, știu că sunt foarte sensibile aceste lucruri, nu-mi face o plăcere deosebită să fiu ministru care trebuie să implementeze această concluzie, această decizie a grupului care a lucrat pe componenta economico- financiară. Hai să ne uităm și vă rog să citiți propoziția sau fraza din programul de guvernare și spuneți-mi dacă se poate reproșa ceva. 

Am spus: minimum, la nivelul mediu care există Uniunea European sau în OECD. Vi se pare ceva în regulă cu asta? N-am spus maximum. Ne raportăm la un nivel mediu și cred că este iarăși un element de raționalitate în acest demers și vine din nou criteriul decenței în situația de criză care ne aflăm acum, cât putem și ca să mă asigur, să știți că nu creștem așa în orb și paușal. 

Ați văzut că sunt o serie de criterii: depinde de mediul în care lucrează, depinde de câte norme are sau cum este împărțită norma didactică pe care o are astfel încât să poți să faci diferențieri și creșterea să fie într-o oarecare formă justificată. Când ai normă în care mergi deja la trei unități școlare nu te apuci să mai crești cu a patra

Am lăsat aceste flexibilizări dar repet, raportare la nivelul mediu european sau OECD și cu orice principiu al decenței de când ne permitem financiar, cu flexibilizările pe care le-am lăsat să putem discuta inclusiv cu sindicatele cred că este un demers rezonabil pentru situația în care suntem. Este o situație de criză și complicată”. 

Informații de context

Amintim că majorarea normei didactice a profesorilor (normă didactică de 18 ore pe săptămână în prezent) a fost discutată de liderii partidelor care negociază formarea viitoarei coaliții guvernamentale, ca măsură pentru scăderea deficitului bugetar scăpat de sub control, a relatat G4Media.

Sindicatele din învățământ au reacționat avertizând că majorarea normei didactice a profesorilor „este inacceptabilă”. Sindicate au solicitat public grupului de lucru de la Cotroceni să renunțe la propunere. Educația nu este o fabrică! Nu mai sacrificați încă o dată școala pentru a acoperi sinecurile de partid – au transmis Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“.

Dispar 16.000 de posturi în Învățământ, dacă norma didactică se mărește cu 2 ore, semnalează liderul sindical Simion Hăncescu. Ar fi revoltător să apară șomajul în învățământ. O asemenea măsură ar fi dezastruoasă.

Edupedu.ro a semnalat pe 5 februarie că printre discuțiile neoficiale la nivelul coaliției de guvernare se află și creșterea normei didactice pentru profesori, așa cum semnala un sindicat din Educație.

Pentru toate cadrele didactice din învățământ activitatea didactică totală presupune 40 de ore pe săptămână de lucru propriu-zis, incluzând și activități conexe predării – vezi aici mai multe detalii referitoare la modul în care este reglementată norma didactică.

Citește și:
Numărul de ore de activități didactice va crește în școli, în urma unei analize a Ministerului Educației, potrivit programului de guvernare Ilie Bolojan. Norma didactică „realistă” va fi corelată cu performanța
ANALIZĂ Bursele elevilor au ajuns în 2025 să coste bugetul 6,4 miliarde de lei, de trei ori mai mult decât întreg bugetul Cercetării din România, prin criteriile impuse de legea Deca / Programul de guvernare Bolojan propune redimensionarea sistemului de burse la nivelul dinainte de lege, adică scăderea cu două treimi
Daniel David, propus pentru funcția a de ministru al Educației și Cercetării în Guvernul Bolojan, avizat favorabil în comisiile de specialitate: Nu este doar un program de austeritate, este efectiv primul program de guvernare între austeritate și criză
Plata cu ora scade pentru profesori, prevede programul Bolojan: se va raporta la timpul total de lucru, adică 40 de ore pe săptămână, nu la 18 ore ca acum
BREAKING Congruența notelor de la clasă ale elevilor cu cele de la examenele naționale – exemplu de criteriu de performanță în evaluarea pentru veniturile profesorilor prevăzut în programul de guvernare Bolojan
BREAKING Școală de la 8 la 17 în programul de guvernare Bolojan. Proiectul prevede pilotarea și generalizarea orarului extins pentru elevi, profesorii vor avea o creștere a normei didactice, diferențiat în funcție de mediul de lucru și ciclul de educație, iar bursele vor fi „redimensionate”
Exit mobile version