Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, anunță un angajament pentru Diaspora în educație și știință: Voi grăbi implementarea portalului național de informare științifică și de monitorizare și reducere a pseudoștiinței. Mulți au fost expuși prea mult pseudoștiinței și manipulărilor, cu riscuri pentru ei și copiii lor / Plus competiții multianuale de tip homecoming, mobilități și schimburi pentru cercetătorii români

Foto: UBB

Ministrul Educației, Daniel David, publică pe blogul său un mesaj pentru românii din diaspora, pe care-l numește „angajamentul țării mamă pentru românii din diaspora în educație și știință”. Acesta enumeră câteva dintre prevederile din programul de guvernare și menționează drept „aspect fundamental”, faptul că „voi grăbi implementarea portalului național de informare științifică și de monitorizare și reducere a pseudoștiinței, astfel încât românii aflați la distanță de țară și copiii lor să afle lucrurile din țară la modul corect. Neavând această conexiune, mulți au fost expuși prea mult pseudoștiinței și manipulărilor, cu riscuri pentru ei și copiii lor”.

„Diaspora românească este o altă Românie, diversă la rândul ei ca efect al momentului părăsirii țării, etapei generaționale (ex. români născuți în țară sau în străinătate) și al motivelor care au stat la baza părăsirii țării (ex. politice, academice, economice). Am cunoscuți și rude din toate aceste zone și le înțeleg bine așteptările extrem de diverse”, potrivit lui Daniel David. Acesta își începe mesajul scriind: „cred că cunosc bine diaspora românească, cândva făcând și eu parte din aceasta, iar apoi păstrând o relație strânsă cu aceasta”.

Enumeră apoi punctele din prorgamul de guvernare care au legătură cu românii plecați din țară și care se regăsesc în programul de guvernare:

„Punctez în continuare succint câteva măsuri angajate de Ministerul Educației și Cercetării în cadrul „Programului de Guvernare” asumat de Guvernul României pentru perioada 2024-2028 (evident mai sunt și altele importante legate de alte ministere, cu care ne vom coordona pentru a avea o ofertă pe măsura așteptării românilor din diaspora, inclusiv cu bisericile din țară). Le preiau direct din „Programul de Guvernare”, cu unele explicitări (unele măsuri continuă și dezvoltă ceea ce există deja, altele sunt noi):

Aspecte fundamentale:

Voi grăbi implementarea portalului național de informare științifică și de monitorizare și reducere a pseudoștiinței, astfel încât românii aflați la distanță de țară și copiii lor să afle lucrurile din țară la modul corect. Neavând această conexiune, mulți au fost expuși prea mult pseudoștiinței și manipulărilor, cu riscuri pentru ei și copiii lor.

Voi dinamiza activitatea Institutului Limbii Române. Deși obiectivele strategice ale acestuia sunt păstrarea, dezvoltarea și afirmarea identității lingvistice și culturale, prin promovarea limbii române în medii academice și școlare din întreaga lume și susținerea studiului limbii române în străinătate, în mod instituționalizat, prin intermediul celor mai buni specialiști, voi dori să includem mai clar și ideea că promovarea limbii, culturii și civilizației românești în străinătate se face inclusiv și pentru și cu ajutorul diasporei, pentru că ei știu mai bine de ce au nevoie acolo pentru ei și copiii lor.

Aspecte incluzive:

Aspecte de excelență:

Sunt pregătit, după așezarea Guvernului, să începem să implementăm programatic aceste lucruri. De asemenea, intenționez să fac o serie de vizite în diverse comunități din diaspora românească pentru a înțelege și mai bine cum ne putem ajuta reciproc, între timp așteptând sugestii.

Calea pe care eu îi invit pe românii din diasporă să mergem împreună este aceea a educației și științei/culturii (fără să alunecăm în pseudoștiință și aspecte de pseudoreligie), adică a școlii făcute bine, singura care, pe termen lung, duce la reușită socială și onorabilitate pentru copiii noștri (și chiar pentru noi adulții – putem și noi încă învăța lucruri) și ne poate aduce bunăstare și întări identitatea națională. În acest proces trebuie să păstrăm strâns legătură, auzindu-ne și învățând unii de la alții și ajutându-ne reciproc. Fără ei și implicarea lor România euroatlantică nu este completă!”, încheie Daniel David.

În primul interviu acordat Edupedu.ro de la preluare mandatului de Ministru al Educației și Cercetării, Daniel David a declarat că are în vedere o „mică reformă” universitară și în cercetare prin reorganizarea arhitecturii mediului academic românesc și a sistemului național de cercetare, „stimularea colaborării între organizațiile de cercetare și finanțarea acestora în raport cu performanțele academice obținute”.

Exit mobile version