Daniel David: Nu e corect ca Evaluarea Națională să acopere doar două materii, deși există 8 competențe cheie. Asta nu înseamnă că trebuie să dai cinci sau opt examene / Ministrul este de acord cu examen separat de admitere la liceu, după Evaluarea Națională

Foto: Captură video

Ministrul Educației spune că elevii trebuie evaluați pentru toate competențele din profilul absolventului. „Nu poți să spui pe de-o parte că vrei să promovezi cele 8 competențe cheie, dar la Evaluarea Națională te focalizezi pe două”, a declarat acesta luni, 19 mai, la prezentarea raportului QX. El nu a prezentat concret o propunere dar a spus totuși că „asta nu înseamnă că trebuie să dai cinci sau opt examene”. În același timp, ministrul a susținut prevederea actuală din legea educației privind admiterea la liceu prin examen.

Ministrul Educației spune că elevii trebuie să fie evaluați la Evaluarea Națională pe toate competențe ce se regăsesc în profilul absolventului. „Nu poți să spui pe de-o parte că vrei să promovezi cele 8 competențe cheie, dar la Evaluarea Națională te focalizezi pe două. (…) Cred că corect este să evaluăm toate competențele cheie”.

Ministrul nu a precizat dacă și cum vor fi evaluate restul competențelor, dar și câte examene vor fi, dar a precizat că la nivelul Comisiei Europene „se discută faptul că cele opt competențe cheie ar trebui cumva minimal să fie reduse la cinci basic skills, adică cinci competențe focalizate pe abilități„.

„Nu înseamnă că trebuie să dai cinci sau opt examene. Există acele probe americane, de exemplu, care ai zonele de științe, zonele apropiate care le prinzi într-un test grilă cu diverse sub-teste, astea sunt chestii operaționale”, a mai spus David.

Ministrul a spus că susține actuala prevedere din legea Educației, legea Deca Iohannis, cu o descentralizare la nivel de liceu în privința examenului de admitere și o personalizare pe specializare.

Aș descentraliza și mai mult spre licee și spre specializări, chiar să acorde ponderi diferite pentru disciplinele care vor intra în examinarea în Evaluarea Națională. Adică dăm matematică, dăm limba și literatura română, mai stabilim din ce dăm și după aceea poate să vină specializarea de mate-info și să spună că ponderea la noi anunțate din timp pentru aceste examene este următoarea. Cei de la științe soci-umane pot să spună alte ponderi pentru aceleași discipline. Din nou, mi se pare că personalizăm bine educația dacă facem acest lucru”, a spus ministrul.

Redăm integral declarația ministrului Educației pe acest subiect

Daniel David: „Consider evaluările naționale că nu sunt comprehensive, nu sunt suficient de informative. Nu poți să spui pe de-o parte că tu vrei să promovezi cele 8 competențe cheie, dar în EN tu te cam focalizezi pe două. Hai să spunem că în clasele mai mici mai pui matematică și științe, dar în clasa a VIII-a mergi doar pe matematică și limba română. Nu este ok. Întrebarea e: Și cu celelalte competențe cheie ce facem? Ele nu au nevoie de niște evaluări standardizate, ca să știm, le-au asimilat copii sau nu? Să știm cum se compară o școală cu altă școală. Să știm cum se comportă profesorii – sunt buni în a transfera aceste competențe? Și atunci cred că corect este să evaluăm toate competențele cheie.

Acum este o discuție – am fost surprinși de mișcarea pe care a făcut-o Comisia Europeană la început de an, – ați văzut că au discutat despre faptul că cele opt competențe cheie ar trebui cumva minimal, să fie reduse la cinci basic skills, adică cinci competențe focalizate pe abilități. O să discutăm și vedem în ce măsură acoperim opt sau cinci, dar cu siguranță nu cred că este corect că examenul de evaluare în clasa a VIII-a să acopere doar două materii și pe baza celor două materii să ai traiectoria de viață, de liceu, stabilită. Sunt de acord și vreau să păstrez ideea bună din lege. Eu consider bună, știu că sunt discuții în zona specialiștilor, ideea ca măcar ca până la 50% din locurile pe care le avem la licee să poată să fie ocupate printr-un examen organizat de licee.

Sigur, aici va trebui să fim atenți la ce metodologie facem ca să avem niște standarde prin care să nu devină un business foarte personal al unor unități școlare. Cred că este un lucru important. În același timp, cred că trebuie să vină după examenul național, fiindcă, repet, în mintea mea este următoarea idee: Poate cineva în ziua respectivă chiar a avut o zi proastă când dă examenul național. Poate e foarte bun la biologie și chimie și pur și simplu la matematică și limba și literatura română, ca urmare a unei zile proaste, ne-am trezit că are o notă foarte mică, i-ai omorât orice șansă de a merge la un liceu bun într-o zonă de științe. El poate fi foarte, foarte bine pregătit pe acele componente. Deci aș lăsa-o, dar după o metodologie în care să controlăm, ca să spun așa, arbitrariu, și lucrurile incorecte care pot să apară și de asemenea tot ca principiu cred că aș descentraliza și mai mult spre licee și spre specializări, chiar să acorde ponderi diferite pentru disciplinele care vor intra în examinarea în Evaluarea Națională. Adică dăm matematică, dăm limba și literatura română, mai stabilim din ce dăm și după aceea poate să vină specializarea de mate-info și să spună că ponderea la noi anunțate din timp pentru aceste examene este următoarea. Cei de la științe soci-umane pot să spună alte ponderi pentru aceleași discipline. Din nou, mi se pare că personalizăm bine educația dacă facem acest lucru. Deci, vedeți, eu am avut o problemă de la început cu acest examen de clasa a VIII-a pentru că este nenatural într-un sistem obligatoriu. Când noi știm că învățământul obligatoriu va merge la nivel de liceu, tu să faci un examen atât de greu, complicat, pe două materii care după aceea să marcheze traiectoria de viață a copilului.

Cred că este incorect. Asta sunt principiile pe care le văd eu acum ca fiind funcționale. Aceste principii deschid căi diferite, vom vedea cum le implementăm concret. Uite, de exemplu, altă idee pe care am discutat-o cu diverși specialiști a fost că OK, lăsăm liceele și specializările să ofere ponderi diferite pentru diverse discipline, dar la cele două matematică și limba română să nu fie sub un nivel x. De ce? Și pot fi de acord cu asta. Că intră ca elemente cheie fundamentale, inclusiv în cele cinci abilități de bază. Cât va fi acel procent, o să vedem, o să discutăm dacă va rămâne sau nu, o să vedem, dar cu siguranță ce rămâne este că nu ne putem baza doar pe cele două discipline, că trebuie să fie traiectorii diferite„.

Edupedu.ro: Câte examene ar trebui să aibă un elev pentru admiterea la liceu?

Daniel David: Principiul este că nu poți să-ți asumi formarea mai multor competențe, dar examenul să se reducă la două. Nu înseamnă că trebuie să dai cinci sau opt examene. Există acele probe americane, de exemplu, care ai zonele de științe, zonele apropiate care le prinzi într-un test grilă cu diverse sub-teste, astea sunt chestii operaționale.

Eu ce încerc să spun este că nu mi se pare OK să ne oprim la două examene care evaluează două competențe.

Edupedu.ro: De ce ați acceptat examen de intrare la liceu, propus de legea Lega – Iohannis?CNCD spunea în urmă cu 2 ani că principiul egalității nu este respectat de acest exact lucru școala ar trebui să ridice, toți elevii la au alt standard, cum să polarizeze? Pentru ceilalți 50% dintre ei care nu dau au acest examen al 2-lea, nu ne interesează dacă urmează specializare care li se potrivește? Este o discriminare?

Daniel David: Sunt căi diferite pe care le permiți copiilor pentru a accesa liceu cu șanse mai multe și care potrivesc mai bine interesele lor personale. Eu așa văd lucrurile. 

Edupedu.ro: Unde ați văzut acest examen înafara?

Daniel David: sunt multe licee în care nu ai examenul național pe baza căruia este decat este portofoliu focalizat pe diverse discipline. Deci există astfel de modele, mai ales dacă ne referim la toate modelele din țările pe care le avem. Totdeauna găsești astfel de seturi de bune practice. Deci nu este. Eu nu găsesc modelul pe care îl avem acum, două materii în mijlocul unui ciclu în care de fapt învățământ ar trebui să fie obligatoriu”.

DOCUMENT Raportul QX lansat de ministrul Daniel David luni, 19 mai 2025:

Competențele-cheie care determină profilul de formare a elevului – Legea învățământului preuniversitar

„Curriculumul național pentru învățământul primar, gimnazial și liceal se axează pe competențele-cheie promovate la nivel european, care determină profilul de formare a elevului:

a) competență de citire, scriere și înțelegere a mesajului;

b) competență în multilingvism;

c) competență matematică și competență în științe, tehnologie și inginerie;

d) competență digitală, inclusiv de siguranță pe internet și securitate cibernetică;

e) competență personală, socială și de a învăța să înveți;

f) competență civică, juridică și de protejare a mediului;

g) competență antreprenorială;

h) competență de sensibilizare și exprimare culturală”, conform articolului 91.

Informații de context

În prezent, legea Învățământului Preuniversitar prevede ca elevii care încep gimnaziul în toamna lui 2023, adică intră în clasa a V-a, să poată da examen suplimentar de admitere la liceu în vara lui 2027. Aceștia vor da Evaluarea Națională la final de clasa a VIII-a, urmând ca liceele – care vor – să organizeze propriul examen de admitere pentru 50% din locuri, cu subiecte standard elaborate de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație. Pentru locurile rămase libere va avea loc repartizarea computerizată care se va face pe baza notelor de la Evaluarea Națională.

Nu sunt modificări aduse examenului de Evaluare Națională, potrivit noii legi a Învățământului Preuniversitar, examenul de rămânând obligatoriu, ca și în prezent și se susține la limba română, matematică și limba maternă scris, ca și în prezent.

Articolul 101, alineatul 1 precizează: „După absolvirea învățământului gimnazial, elevii susțin evaluarea națională, obligatorie. Evaluarea națională a absolvenților clasei a VIII-a constă în probe la disciplinele limba și literatura română, matematică, respectiv limba maternă, pentru elevii care au urmat studiile gimnaziale într-o limbă a minorităților naționale și opțional pentru elevii care au studiat limba maternă conform art. 60 alin. (5), fiind organizată conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației”.

După ce vor susține examenul de Evaluare Națională, elevii au două opțiuni: fie aleg să se înscrie la un liceu care poate organiza sau nu un examen de admitere cu cel mult două probe, fie așteaptă repartizarea computerizată care are loc după ce liceele vor fi susținut examenele. Elevii care dau examen de admitere la un liceu și nu sunt admiși pot intra în repartizarea computerizată. Vezi aici cum se organizează concursul.

Csaba Asztalos, președintele CNCD, a atras atenția că principiul egalității nu este respectat, iar școala trebuie să ridice toți elevii la un anumit standard, nu să polarizeze.

Exit mobile version