Daniel David: Reorganizarea inspectoratelor reprezintă o reformă din raportul QX, problema este că nu mă pot ocupa de ea, că trebuie să salvez burse și salarii în toamnă / Dacă nu pot face ceea ce cred că este corect, plec acasă

Foto: © One Photo | Dreamstime.com

Reorganizarea inspectoratelor școlare va avea loc, însă nu poate fi implementată în acest moment, a afirmat recent ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, la Vorbitorincii. El a mai spus va alege să plece din funcție „dacă nu pot face ceea ce cred că este corect”.

La întrebarea „Desființați inspectoratele?”, ministrul Daniel David a răspuns:

„Reorganizarea inspectoratelor reprezintă o reformă din raportul QX, problema este că nu mă pot ocupa de ea, că trebuie să salvez burse și salarii în toamnă.

(…) Haideți să vă spun ceva. Forța mea ca ministru este că eu pot să fac ceea ce cred că este corect, fiindcă nu urmăresc nici carieră de ministru, nici carieră politică. Așa că dacă nu pot face ceea ce cred că este corect, plec acasă”, a spus el.

De asemenea, ministrul a răspuns și la întrebarea „Cât de mare e presiunea politică pe acest subiect, al desființării inspectoratelor?”, afirmând că: „Deocamdată n-am simțit-o”. 

Informații de context

Trebuie asumate numirile politice ale inspectorilor generali și adjuncți, se arată în raportul de diagnostic al educației și cercetării din România. Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a explicat, în cadrul unei conferințe de presă, de ce ar trebui să rămână inspectorii școlari generali numiți politic: „Dacă inspectoratul reprezintă ministerul în județ, când vine un nou ministru, ministrul vine cu un program de guvernare și acel program de guvernare trebuie implementat în județe. Acolo ai nevoie de cineva care să-și asume acel program de guvernare, împreună cu tine.”

Acesta a explicat că într-un județ ar trebui să fie o singură structură care se ocupă de educație, nu mai multe.

Propunerea ministrului este să scadă numărul inspectorilor adjuncți, adică să fie câte unul în fiecare județ:

Cred, în primul rând, că numărul de inspectori adjuncți ar trebui scăzut: 1, poate 2 în Municipiul București, dar în privința celor două poziții, inspector școlar general și inspector școlar adjunct, după mine, ar trebui să ieșim din ipocrizia numită politică. Și vă spun de ce: dacă inspectoratul reprezintă ministerul în județ, când vine un nou ministru, ministrul vine cu un program de guvernare și acel program de guvernare trebuie implementat în județe. Acolo ai nevoie de cineva care să-și asume acel program de guvernare, împreună cu tine, să implementeze acele lucruri.”

În privința celorlalți inspectori, Daniel David a spus că trebuie să fie organizat un concurs, dar a vorbit și despre training de leadership, training pentru management. El a afirmat că „vedem uneori pe diverse poziții oameni de bună credință, dar care n-au abilități de management, n-au abilități de leadership. Deci, trebuie profesionalizate toate celelalte poziții”:

„Dincolo de cele două poziții (inspector școlar general și inspector adjunct – n. red), în privința celorlalți inspectori trebuie făcut concurs, dar, atenție, trebuie făcut în același timp training de leadership, trebuie să fie făcut training pentru management. Noi și acum avem concurs, dar știm că foarte mulți sunt numiți, de fapt, temporar. Vedem uneori pe diverse poziții oameni de bună credință, dar care n-au abilități de management, n-au abilități de leadership. Deci, trebuie profesionalizate toate celelalte poziții. În momentul acesta, lucrurile sunt confuze în zona inspectoratului. Eu aș fi cinstit și aș spune: primul – asumat politic, celelalte – profesionalizate prin concurs.”

Potrivit raportului ministrului Educației, în privința inspectoratelor școlare, modelul actual și cel propus în legea 198/2023 sunt ineficiente:

„Cred că atât modelul actual, cât și modelul de organizare a inspectoratelor școlare propus în legea 198/2023 sunt ineficiente, deoarece complică și birocratizează sistemul prin prea multe instituții distincte, greu de coordonat și cu potențiale suprapuneri, mascând influența politică multiplă în fiecare dintre acestea. Considerând condițiile psihoculturale și socioeconomice, cred că arhitectura organizării școlare în județe/municipiul București trebuie să presupună o singură structură în relația directă cu ministerul (acum sunt cel puțin 3), cu unitățile actuale – casa corpului didactic și centrele de resurse și asistență educațională – incluse ca subunități în structura inspectoratului (redenumit și „Direcție”). Redenumirea „Inspectoratului” în „Direcție” este justificată prin noua structură, dar și prin mesajul că este nevoie de o schimbare paradigmatică și de mentalitate în funcționarea acesteia. ARACIP ar trebui să funcționeze în logica ARACIS, fără birourile județene ARACIP preconizate. Sigur, în această structură trebuie îmbunătățite mecanismele interne și de funcționare pentru a controla influența politică și a asigura autonomia și eficiența subunităților (acolo unde este necesară), cu scopul general al creșterii calității educației. Acest demers va fi operaționalizat prin norme adecvate, unde lucrurile se mai pot nuanța/adapta.”

Desființarea inspectoratelor școlare este amânată până la începutul anului școlar 2026-2027, potrivit ordonanței de urgență nr. 156 din 30 decembrie 2024. În 2023, Edupedu.ro a scris că Ligia Deca, ministru al Educației la acea vreme, a recunoscut că a oprit reforma instituțiilor din Învățământ – inspectoratele școlare, ARACIP, casele corpului didactic. Întrebată de Edupedu.ro cum poate face reformă cu instituții nereformate, Deca a spus că „se pot face foarte multe lucruri cu profesioniștii care sunt deja în sistem“.

Prin Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, publicată în Monitorul Oficial, inspectoratele școlare sunt înlocuite cu direcții județene aflate în subordinea Ministerului Educației. Articolul 116 prevede:

(1) Se înființează direcțiile județene de învățământ preuniversitar/Direcția Municipiului București de Învățământ Preuniversitar, ca servicii publice deconcentrate ale Ministerului Educației, cu personalitate juridică, prin reorganizarea inspectoratelor școlare județene/Inspectoratului Școlar al Municipiului București, finanțate din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Educației.

Foto: © One Photo | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version