Plata cu ora în învățământ există fiindcă „având mai multe clase, rămân ore libere, neacoperite de titulari și suplinitori prin norma de bază”, spune ministrul Educației și Cercetării Daniel David. Acesta a declarat într-un podcast online că „acești oameni”, referindu-se la profesorii titulari și cei supliniori, „iau acele ore la plata cu ora”. Oficialul a explicat – „adică pe lângă salariul tău mai iei niște ore la plata cu ora și-ți completezi veniturile”.
Daniel David a precizat în emisiune că sunt peste 30.000 de norme de câte 18 ore plătie în acest fel de minister, la nivelul tuturor școlilor din România. Asta înseamnă că ar fi vorba despre circa 540.000 de ore pe săptămână. Ministrul a explicat că ministerul plătește în acest an doar pentru aceste ore suma de 2,6 miliarde lei și că prin măsurile din legea Bolojan intenționează să o reducă la jumătate.
Anterior, ministrul David a declarat că „din păcate, înțeleg prea bine preuniversitarul, asta e problema. Știu ce înseamnă norma, știu ce înseamnă sistemul”. Ca răspuns la sfatul directoarei Colegiului Național I.L Caragiale” din București, de a invita „pe cineva dintr-o școală nici mare, nici mică, nici de top, nici de netop, într-o oră vă poate explica cum funcționează o școală”, ministrul Daniel David a spus: „Eu știu bine cum funcționează o școală”.
Redăm declarația ministrului Daniel David pe subiectul plata cu ora:
Moderator: „De ce există plata cu ora?
Daniel David: Pentru că în sistemul preuniversitar ai titulari și suplinitore, ca să simplific pentru cei care se uită la noi, care au câte o normă, norma lor, pentru care primesc salariul. Numai că în sistem, având mai multe clase, rămân ore libere, ca să spun așa. Neacoperite de titulari și suplinitori prin norma de bază. Și atunci acești oameni iau acele ore la plata cu ora. Adică pe lângă salariul tău mai iei niște ore la plata cu ora și-ți completezi veniturile. Problema este că aceste ore au crescut foarte mult în ultimii ani prin, depinde cum o vezi, unii au spus că este un lucru bun, adică ai redus numărul de copii dintr-o clasă, dar când ai redus numărul de copii dintr-o clasă, automat ai crescut numărul claselor și în loc să ai o clasă cu 29, dau un exemplu, de copii ai făcut două clase cu 14 și 15 și în momentul ăla ai dublat normele.
Moderator: Și atunci profesorii câștigă mai mulți bani și muncesc un pic mai mult…
Daniel David: Corect, pentru acele ore lucrează. Dar ai această plată cu ora care a crescut foarte mult în ultimii ani.
Moderator: Cât se plătește o oră în învățământ așa, sunt și eu curios?
Daniel David: Greu de spus, probabil că în medie în jur de 70, între 70 și 80, probabil, de lei net, în medie.
Moderator: Pe oră. Și o normă din asta cât e, domnule ministru, cât face un profesor din România?
Daniel David: Păi e o normă, înainte de a avea aceste modificări, era cam de 18 ore de predare pe săptămână.
Moderator: Adică el se ducea la clasă 18 ore pe săptămână.
Daniel David: Pe săptămână. Da. Adică 3 ore și un pic în medie pe zi.
Moderator: 4 ore.
Daniel David: 4 ore vor fi după reformă…
Moderator: Am văzut că sunt țări Italia, Franța, cred sau Franța, Spania, ceva, Franța, sigur, îmi aduc aminte care au într-adevăr 18 ore.
Daniel David: Franța are 20.
Moderator: 20. E mult, e puțin? E mult pentru un profesor?
Daniel David: Media la nivel european este cam de 20 de ore pe săptămână. Asta înseamnă că unii au mai mult, alții au mai puțin.
Moderator: Eu nu-mi dau seama care e realitatea din educație, de-aia întreb cu tot calmul și o să supăr profesori, restul colegilor mei se duc la muncă câte 40-48 de ore.
Daniel David: Acuma și profesorii ei sunt plătiți pentru 40 de ore pe săptămână. Celelalte ore sunt folosite, cum îmi spun colegii profesori, pentru pregătirea celor 18 ore, activități administrative. Eu cred că da, adică eu niciodată n-am reproșat… Țineți minte că a fost o dezbatere în urmă cu câteva săptămâni, critică la adresa mea, că am spus că mi-ar plăcea ca mintea profesorului să fie 8h/zi dedicată școlii. De ce? Că 8 ore ești plătit. (…) Sigur că în mintea unor colegi profesori, cumva mintea trebuia să fie legată de orele de predare numai. Dar să știți că sunt și oameni care au înțeles ce am spus eu cu 40 de ore, eu n-am spus că trebuie să stea neapărat în școală, mai ales când nu ai unde să stai, dar trebuie să ai mintea dedicată școlii 40 de ore și nimeni n-ar fi pus această problemă și discuție acuma – că reforma pe care eu am gândit-o era legată de altceva, era legată de curiculum, era legată de metodele de evaluare, de digitalizare, de introducere a inteligenței artificiale.
Moderator: Am înțeles că la e pasul doi,
Daniel David: Doar că noi avem această problemă financiară pe care trebuie să o rezolvăm pentru a putea funcționa din toamnă.
Moderator: Doar că asta e genul de problemă care supără un întreg sistem. O să aveți parte de proteste…
Daniel David: Supără și afectează toți oamenii din sistem”.
Declarațiile ministrului, în video de mai jos de la minutul 10:
Plata cu ora scade și ca valoare și ca număr de acordări, potrivit anunțurilor Guvernului: directorii și inspectorii școlari nu vor mai avea voie să ia ore la plata cu ora, iar numărul de norme la plata cu ora va scădea la jumătate. Asta ar înseamna că ar mai rămâne circa 270.000 de ore la plata cu ora.
Suma totală estimată pentru plata cu ora în 2025 este 2,6 miliarde lei, potrivit ministrului Daniel David. Asta înseamnă banii dați pentru un număr de norme echivalente la plata cu ora de 30.000. Dacă o normă are 18 ore săptămână, iar anul școlar are 36 de săptămâni reiese că este vorba despre 648 de ore de predare pe an pentru o normă.
Numărul total de norme la plata cu ora, 30.000, se înmulțește cu 648 ore și reies 19.440.000 de ore. Costul estimat pentru o singură oră ar fi 2.600.000.000 lei ÷ 19.440.000 ore ≈ 133,74 lei/oră brut.
Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a declarat, pentru Edupedu.ro, ce efecte are diminuarea cuantumului la plata cu ora pentru profesori: „În toamnă nu vor fi la plata cu ora profesori. Vor rămâne zeci de mii de copii, sute de mii de copii fără profesori”.
De la 1 septembrie 2025, plata cu ora pentru profesori se va raporta la numărul mediu lunar de ore lucrătoare, potrivit pachetului legislativ care modifică Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
Plata cu ora, înainte de punerea în aplicare a legii Bolojan
În prezent, normele metodologice din 30 august 2018 reglementează salarizarea prin plata cu ora pentru profesori. Potrivit documentului, pentru calculul tarifului la plata cu ora aferent posturilor didactice de predare/catedrelor vacante/rezervate se utilizează salariul de bază aferent cadrului didactic încadrat, având în vedere treapta de vechime în învățământ și gradul didactic corespunzător. La salariul de bază se aplică, după caz, și sporurile.
Articolul 9 – (1) Calculul pentru plata cu ora se raportează la norma didactică de predare-învățare-evaluare, de instruire practică și de evaluare curentă a preșcolarilor și a elevilor în clasă prevăzută la art. 262 alin. (3) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.
(2) Pentru calculul tarifului la plata cu ora aferent posturilor didactice de predare/catedrelor vacante/rezervate se utilizează salariul de bază aferent cadrului didactic încadrat, având în vedere treapta de vechime în învățământ și gradul didactic corespunzător. La salariul de bază se aplică, după caz, următoarele sporuri: indemnizație pentru învățământ special, indemnizație pentru zone izolate, spor pentru activitatea de predare în sistemul penitenciar, spor pentru predare simultană.
(3) Tarifele orare din învățământul preuniversitar se calculează prin raportarea salariului de bază calculat conform alin. (2) la numărul de ore aferent normei didactice de predare, astfel:
a) 1/72 pentru norma didactică de 18 ore pe săptămână;
b) 1/64 pentru norma didactică de 16 ore pe săptămână în învățământul special;
c) 1/96 pentru norma didactică de 24 de ore pe săptămână, învățători, antrenori din palatele și cluburile copiilor, profesori de instruire practică și maiștri-instructori;
d) 1/80 pentru norma didactică de 20 de ore pe săptămână, învățător-educator, institutor-educator, profesor-educator, maistru-instructor și profesor de instruire practică în învățământul special;
e) 1/80 pentru profesori pentru învățământul primar, învățători, institutori învățământ primar;
f) 1/100 pentru profesori pentru învățământul preșcolar, educatoare, institutori învățământ preșcolar.
(4) Pentru activitatea de dirigenție efectuată de personalul didactic de predare angajat cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată sau determinată, cu normă întreagă sau cu timp parțial, cu cel puțin jumătate de normă de bază, în una sau mai multe școli, majorarea corespunzătoare se calculează la nivelul prevăzut pentru norma întreagă, la unitatea unde efectuează activitatea de dirigenție.
(5) Personalul didactic de predare care prestează activitate de dirigenție și care își desfășoară activitatea didactică în baza mai multor contracte individuale de muncă poate desfășura activitate de dirigenție doar în executarea unui singur contract individual de muncă.”
Potrivit grilei de salarizare, un profesor cu studii de lungă durată (grad didactic II, vechime între 20 și 25 de ani) are salariul de bază de 5854. Dacă ne raportăm la formula de mai sus, tariful orar se calculează astfel: 1/72 raportat la salariul de încadrare. Salariul de bază, fiind 5854, se împarte la 72 și se obține suma de 81.30 lei. Salariul net, în mână, este doar 58% din salariul brut, adică 47,154 net. La această sumă se adaugă și sporurile.