De ce nu citesc bine elevii români? Analiză comparativă între Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a și testele PISA: la examenul românesc lectura e decontextualizată, itemii sunt repetitivi, lipsiți de relevanță pentru evaluarea competențelor la nivel înalt

De ce nu citesc bine elevii români

Foto: Unsplash.com

„Dacă rezultatele înregistrate la Evaluarea Națională par a fi, în general, mulțumitoare (…) rezultatele PISA sunt cele care arată, concret, că elevii români au o performanță mult sub media ţărilor participante la această evaluare”, arată o comparație a celor două testări, una națională și alta internațională, publicată în Revista de Pedagogie. Autoarea, Maria-Lavinia Coman doctorand la Facultatea de Psihologie și Științele Educației a Universității din București și cercetător ştiinţific la Unitatea de Cercetare în Educaţie, de la Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie al Ministerului Educației, prezintă detaliat diferențele dintre cele două evaluări și arată, în concluzii, că noutățile de curriculum existente la nivel de gimnaziu rămân mai degrabă declarative. Și, apreciază ea, „pentru a schimba practicile de lectură este necesară schimbarea” de fond, nu doar la nivel de digitalizare, în ceea ce privește Evaluarea Națională.

Iar Maria-Lavinia Coman arată că această diferență fundamentală se reflectă în schimbări substanțiale în cazul tuturor caracteristicilor celor două testări – de la focalizare și specificitatea itemilor la suport și raportarea rezultatelor.

Sursa: Revista de Pedagogie

Analiza pleacă de la diferențele majore între rezultatele Evaluării Naționale 2023 – clasa a VIII-a și cele din cadrul PISA:

Potrivit analizei citate:

Diferențe-cheie între EN și PISA, semnalate în articolul citat:

Articolul citat compară un item folosit în cadrul probei de lectură – PISA; ce menționează „procesul cognitiv antrenat, întotdeauna unul singur, cu rolul de a clarifica esența răspunsului” indiferent de exprimare, cu aprecierea răspunsurilor la Evaluarea Națională. Aceasta din urmă se realizează conform unui barem care „nu corelează competențele vizate cu itemii propuși pentru a clarifica evaluatorului ce să urmărească în cadrul răspunsului”.

„În absenţa exemplelor de prezentare adecvată şi a celor de încercare de prezentare apare echivocul. În plus, devine neclar dacă itemul prezentat mai sus vizează evaluarea competenţei de lectură sau a celei de redactare”, arată autoarea articolului.

Maria-Lavinia Coman (Moldovan) apreciază, totodată, că „deşi sunt prezentate câteva repere de interpretare şi unii dintre profesori au beneficiat, anterior, de formare pentru calitatea de evaluator, de cele mai multe ori, întregul proces se desfăşoară precipitat. Prin urmare, cu toate că există modele inovatoare de evaluare a lecturii, Evaluarea Naţională pare că bate pasul pe loc, rezervându-i lecturii un loc lipsit de importanţă.”

Ea punctează și atenția redusă acordată obiectivelor de învățare prin lectură la nivel de gimnaziu, în România: 

Concluzia articolului este că „în practica didactică rezistenţa la schimbare este o realitate care ne priveşte pe toţi. Curriculumul în vigoare conţine elemente de noutate în ceea ce priveşte lectura, dar acestea rămân, în principiu, la nivel declarativ, deoarece activităţile de învăţare se orientează către cerinţele propuse în subiectul de Evaluare Naţională. De aceea, pentru a schimba practicile de lectură, este necesară schimbarea arhitecturii subiectului de Evaluare Naţională la limba şi literatura română, având în vedere mai mult decât transformarea borderoului tradiţional (pe hârtie) într unul digital”.

Recomandările autoarei Maria-Lavinia Coman (Moldovan):

În ceea ce privește Evaluarea Națională:

În ceea ce priveşte evaluarea lucrărilor:

În ceea ce privește strategiile abordate de profesorul de română:

Exit mobile version