De la 1 septembrie 2025, profesorii de sprijin și logopezii vor avea norma didactică de predare mărită cu 2 ore, la 18, odată cu transferul la CJRAE/CMBRAE, deși 2 regulamente în vigoare prevăd o normă de 16 ore / O consecință ar fi reducerea numărului de posturi de profesor de sprijin

Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com

De la 1 septembrie 2025, profesorii itineranți și de sprijin și logopezii din școli, care lucrează cu elevi cu cerințe educaționale speciale, CES, vor avea norma didactică de predare mărită cu 2 ore: de la 16 la 18 ore pe săptămână, deși două regulamente în vigoare aprobate prin ordin de ministru prevăd o norma de 16 ore. O consecință a creșterii normei didactice ar fi reducerea numărului de posturi de profesor de sprijin, în condițiile în care numărul profesorilor de sprijin este sub standardul legal.

Modificarea normei didactice de predare are loc în contextul în care profesorii de sprijin si itineranți vor fi transferați de la 1 septembrie 2025 la centrele județene/al municipiului București de resurse și asistență educațională CJRAE/CMBRAE, iar regulamentul aprobat în 2024 prevede o normă didactică de predare de 18 ore pentru profesorul itinerant și de sprijin.

Conform regulamentelor anterioare în vigoare, norma didactică de predare a profesorului de sprijin este de 16 ore.

f) profesor psihopedagog, profesor psiholog şcolar, profesor logoped, profesor de psihodiagnoză, kinetoterapeut – un post la fiecare grupă/clasă, cu norma didactică de 16 ore săptămânal, cu calificare în psihopedagogie specială, psihologie, pedagogie sau kinetoterapie, după caz;

Numărul de elevi alocat fiecărui profesor de sprijin este același.

Articolul 36

(1) Normarea și salarizarea personalului din CJRAE/CMBRAE se realizează conform legislației în vigoare și anume:

(iii) un post de profesor itinerant și de sprijin pentru 8-12 copii/elevi/tineri cu nivel de sprijin I și II integrați individual. Activitatea se poate desfășura individual ori în grup de 2-3 elevi în grupe/clase/camere-resursă din unități de învățământ de masă.

(iv) un post de profesor itinerant și de sprijin pentru 4-6 copii/elevi/tineri cu nivel de sprijin III, integrați individual. Activitatea se poate desfășura individual ori în grup de 2-3 elevi în grupe/clase/camere-resursă din unități de învățământ de masă.

(v) un post de profesor itinerant și de sprijin pentru cel mult 12 copii/elevi/tineri cu nivel de sprijin I și II și III integrați individual. Activitatea se poate desfășura individual ori în grup de 2-3 elevi în grupe/clase/camere-resursă din unități de învățământ de masă.

Norma didactică a profesorului itinerant și de sprijin 

a) 18 ore/săptămână care constau în: activități de suport și coordonare metodologică a profesorilor itineranți și de sprijin, activitate directă cu antepreșcolarul/preșcolarul/elevul integrat, elaborarea de analize, studii, cercetări, proiecte și alte activități de specialitate, din care 10-12 ore de activitate directă cu antepreșcolarul/preșcolarul/elevul integrat în clasă și în cadrul camerelor-resursă din unitatea de învățământ;

b) 22 de ore/săptămână care constau în: activități de pregătire metodico-științifică și complementară, stabilirea măsurilor și întocmirea planurilor educaționale personalizate, colaborarea cu comunitatea educațională/locală și alte activități metodico-științifice.

a) 18 ore/săptămână aferente normei de predare se realizează prin: activitate directă cu antepreșcolarul/preșcolarul/elevul integrat în clasă și în cadrul camerelor-resursă din unitatea de învățământ; participare, în timpul orelor de predare-învățare, la activitățile care se desfășoară în clasă; participare la activitățile educative școlare și extrașcolare din grupă/clasă în calitate de observator, consultant, coparticipant și alte activități de specialitate;

b) 22 de ore/săptămână care constau în: activități de pregătire metodico-științifică și complementară, stabilirea măsurilor și întocmirea planurilor educaționale personalizate, activități de mentorat, colaborarea cu comunitatea educațională/locală și alte activități metodico-științifice.

Ce face un profesor itinerant și de sprijin conform noului regulament

Atribuțiile profesorului itinerant și de sprijin sunt prevăzute de Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a centrelor județene/al municipiului București de resurse și asistență educațională, CJRAE/CMBRAE – Ordinul ministrului educației nr. 5.701/2024.

Profesorul itinerant și de sprijin recunoaște și promovează incluziunea educațională, oferă consiliere specializată cadrelor didactice și conducerii unităților de învățământ în ceea ce privește integrarea antepreșcolarilor/preșcolarilor/ elevilor cu CES.

Activitatea profesorului itinerant şi de sprijin constă în oferirea de suport / sprijin educațional (învăţare, stimulare, compensare, recuperare și consolidare) în timpul și în afara orelor de curs, în sala de grupă/clasă/cabinet și/sau în camerele-resursă dedicate acestei activități, puse la dispoziția profesorului itinerant și de sprijin și dotate corespunzător de către unitatea de învățământ integratoare.

O parte din timpul alocat normei didactice se desfăşoară în grupă/clasă, în timpul activităţilor/lecţiilor de predare-învăţare, în parteneriat cu cadrul didactic de la grupă/clasă.

Activitatea directă cu antepreșcolarul/preșcolarul/elevul integrat, în săli multifuncţionale/centre de resurse din unitatea de învăţământ, camere-resursă se desfăşoară atât în timpul activităților didactice, în paralel cu orele de curs, cât și în afara orelor de curs.

Profesorul itinerant și de sprijin utilizează următoarele documente:

a) planificare activități – la început de an;

b) plan de servicii educaționale;

c) adaptare curriculară;

d) plan de intervenție personalizat;

e) raport de monitorizare;

f) fișe de evaluare curriculare și/sau psihopedagogice inițiale/finale;

g) plan educațional personalizat;

h) baza de date cu toți copiii aflați în sprijin;

i) orar;

j) portofolii antepreșcolari/preșcolari/elevi CES conținând fișe/teme lucrare/caiete/alte materiale”, potrivit regulamentului CJRAE.

Informații de context despre transferul profesorilor de sprijin și intineranți

Transferul profesorilor itineranți și de sprijin era stabilit pentru 1 ianuarie 2025conform regulamentului de organizare și funcționare al CJRAE/CMBRAE.

Ministerul a modificat regulamentul CJRAE, la solicitarea celor două federații reprezentative din învățământul preuniversitar, prin ordinul Nr. 3.134, publicat în Monitorul Oficial pe 30 ianuarie și a stabilit ca transferul profesorilor itineranți și de sprijin din școlile de masă și speciale la CJRAE/CMBRAE se va face după un calendar stabilit de Ministerul Educației.

Transferul efectiv al profesorilor itineranți și de sprijin de la școli la CJRAE/CMBRAE, cu încheierea noilor contracte de muncă și emiterea deciziilor de încadrare, se va face de la 1 septembrie 2025, conform calendarului și procedurii de transfer, aprobate printr-un ordin de ministru.

Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version