Cătălin Gherghe, decan al Facultății de Matematică și Informatică din cadrul Universității din București (FMI-UB) și coordonator al lotului național de matematică, a explicat la TVR Info că, în opinia sa, motivul pentru care statul român nu investește așa cum ar trebui în educație este acela că performanța scoate în evidență lipsurile sistemului de învățământ de masă.
„Mă întrebam acum de ce oare societatea, ministerele nu acționează pentru a sprijini aceste performanțe? Sunt două variante. Ori nepăsarea, ori, în subconștient, frica. Frica de ce? Avem un învățământ de performanță, să zicem, foarte ridicat, cel puțin la Matematică, unde rezultatele sunt incredibile. Învățământul mediu, de masă poate nu merge atât de bine”, a declarat Cătălin Gherghe.
„Problema este că e mai greu să să-l faci pe acesta să meargă și atunci intervine frica. Pentru că asta este ideea mea. Investind în cei performanți, ei vor obține performanțe și se va vedea și mai tare diferența între ei și ceilalți, așa încât mai bine nu investim în ei. De fiecare dată când venim de la olimpiadă vine această întrebare: Cum e posibil să te situezi deasupra unor națiuni cu tradiție și învățământul să meargă poate nu foarte bine, hai să nu spun prost?”, a completat acesta.
Pe aceeași temă, olimpicul internațional la matematică Pavel Ciurea [editare ulterioară] a evidențiat unul dintre punctele slabe ale sistemului educațional din România, care stă în calea performanței: „La un moment dat spunea cineva foarte bine că suntem obligați să învățăm la 12-13 materii și asta mi se pare o problemă foarte mare cu sistemul pe care îl avem, că nu oferă deloc flexibilitate”.
Olimpicul consideră că elevilor care se remarcă la anumite discipline ar trebui să li se acorde șansa de a aprofunda acel subiect.
„Pot să înțeleg că avem nevoie de o cultură generală și cu astea sunt de acord, dar, la un moment dat, observăm niște copii care au o tendință de a învăța anumite lucruri. Au pasiune și nu numai că au această pasiune pe care nu putem s-o cuantificăm, ci efectiv au demonstrat prin rezultate că sunt cu adevărat buni la ceea ce fac”, a spus Pavel Ciurea.
„Și atunci de ce să nu oferim acestor copii și flexibilitatea de adică de a continua pe drumul ales. Adică înțeleg că avem nevoie de această cultură generală, dar nu înțeleg de ce trebuie să o facem și după ce copilul a demonstrat că vrea să facă un alt lucru destul de specific”, a adăugat acesta.