Din peste 900 de absolvenți de masterat didactic raportați în ultimii trei ani, doar 90 au intrat prin concurs în învățământ / Studiile sunt susținute financiar de stat, dar nu există încă stimulente sau condiționări pentru atragerea acestor absolvenți către școli

vârsta de pensionare, cancelarie profesori

Foto: INQUAM Photos - Octav Ganea

Programele de masterat didactic introduse în 2020, susținute prin măsuri legislative și menite să întărească nivelul de pregătire a viitorilor profesori, au avut până acum un impact nesemnificativ, în absența unor măsuri care să îi încurajeze pe masteranzi să înceapă, la încheierea studiilor, o carieră didactică. Doar 1 din 10 studenți absolvenți de masterat didactic până anul trecut a intrat în sistemul de învățământ prin concurs, în pofida interesului ridicat pentru participarea la aceste programe de studii, potrivit datelor furnizate de Ministerul Educației și Cercetării la solicitarea Edupedu.ro. 

Acest date arată că, deși Ministerul a repartizat către 8 universități un total de 400 de locuri la masterat didactic în fiecare an, iar gradul de înscriere a fost ridicat, la concursurile de ocupare a locurilor vacante s-au înscris mult mai puțini candidați provenind din rândul absolvenților de master didactic. Iar dintre aceștia numărul candidaților care au și susținut concursul și au fost repartizați este și mai mic: doar 90 în ultimii trei ani, dintr-un total de peste 900 de absolvenți înregistrați în aceeași perioadă de timp.

În răspunsuri transmise Edupedu.ro pe tema masteratului didactic, MEC arată că, „începând cu anul 2020, a alocat – pentru susținerea carierei didactice – locuri atât pentru studiile universitare de licență (2.000 de locuri), cât și pentru programele de masterat didactic (400 de locuri). Alocarea acestor locuri la nivelul instituțiilor de învățământ superior s-a realizat luând în considerare programele universitare de studii dedicate carierei didactice din învățământul preuniversitar.”

Număr de locuri – studii de licență în domeniul didactic / de masterat didactic:

Sursa: Ministerul Educației și Cercetării

Anual, cele 400 de locuri la masterat didactic au fost alocate unui număr de 8 universități – câte 50 de locuri fiecare: 

Ministerul notează, în răspunsurile pentru Edupedu.ro, că a crescut interesul pentru aceste programe în ultimii 2 ani, fapt reflectat în cifra de școlarizare care a crescut considerabil prin creșterea numărului de locuri cu taxă.

Sursa: Ministerul Educației și Cercetării

Din cele 400 de locuri alocate la buget, peste trei sferturi au fost ocupate în fiecare an cu excepția anului 2021-2022. În 2020-2021 și în anul universitar actual s-au înscris în anul I de masterat didactic cei mai mulți studenți la buget: 393, respectiv 390 – aproape toate locurile alocate. La taxă, numărul studenților înscriși în anul I a crescut constant, ajungând la 242 în 2024-2025.

În rândul celor care au absolvit deja masteratul didactic, adică cei care s-au înscris în perioada 2020-2023, rata de absolvire este substanțială:

Au absolvit, astfel, în acești trei ani 937 de studenți.

Mai puțin de o zecime dintre aceștia – doar 90 – au candidat și au fost repartizați pe posturi didactice/catedre vacante pentru care s-au organizat concursuri. Iar dintre acești candidați repartizați, datele agregate de minister – pentru care nu se precizează perioada, dar care coincid cu totalul pentru anul 2024 – arată că au fost repartizați și absolvenți de master didactic provenind din alte universități decât cele 8 care organizează astfel de studii.

Sursa: Ministerul Educației și Cercetării

Astfel:

La întrebarea Edupedu.ro „care sunt universitățile cu cel mai ridicat număr de absolvenți de astfel de studii care încep cariera didactică, conform datelor din acești ultimi ani?”, MEC a transmis o listă cu doar 53 de absolvenți, fără a preciza ce cohortă reprezintă aceștia. Pe de altă parte, 53 este numărul absolvenților repartizați în 2024.

Sursa: Ministerul Educației și Cercetării

Potrivit listei transmise, dintre cei 53 de absolvenți, 19 provin de la Universitatea Babeș-Bolyai, 11 de la Universitatea Al.I. Cuza din Iași, iar 7 de la Universitatea „Ovidius” din Constanța. Universitatea din București nu figurează deloc pe această lipsă a absolvenților de master didactic. Lista include, însă, 2 universități, una românească și una străină, care nu figurează printre instituțiile cărora Ministerul le alocă locuri pentru masterat didactic – Universitatea Transilvania din Brașov și Universite Du Mans (Franța).

CONTEXT

Situația se face simțită în condițiile în care masteratul didactic a fost susținut la nivel de organizare și legislativ, inclusiv prin acordarea de burse, dar nu există niciun fel de diferențiere în ceea ce privește opțiunile de angajare ș salarizare, comparativ cu alte forme de studii superioare, așa încât absolvenții să fie atrași nu doar de oportunitățile de formare, ci și de o carieră didactică.

La începutul mandatului său în guvern, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, spunea într-un interviu pentru Edupedu.ro că analiza renunțarea la modulele psihopedagogice și înlocuirea lor cu masteratele didactice, după o perioadă de testare. „Dacă masteratul funcționează bine, n-are sens să mergi cu două sisteme în paralel, dar vreau să fiu sigur că masteratul asta funcționează bine și că nu este un alt modul I și II, reunit într-o formă care ne duce în aceeași zonă de pregătire a profesorilor, adică nu prea mulțumitoare”, spunea ministrul.

Legislația încurajează participarea la masterat didactic, însă, până în acest moment, nu există niciun stimulent pentru folosirea acestei rute în vederea angajării în sistemul de învățământ, comparativ cu altele existente. Legea prevede condiționări la angajare care se vor aplica abia de peste doi ani, dar nu există niciun avantaj salarial pentru intrarea în profesie a unui absolvent de master față de unul cu licență.

Pe de o parte, Legea învățământului superior 199/2023 prevede avantaje de natură financiară pentru cei care urmează studii de masterat didactic, lucru ce se reflectă în participarea la astfel de programe. Anume:

Tot Legea 199/2023, la Art. 102, menționează masteratul didactic drept condiție pentru o carieră didactică, dar nu ca unică rută, fiind listate și studiile de licență cu dublă specializare și programul de formare psihopedagogică: 

Pe de altă parte, Legea învățământului preuniversitar 198/2023 prevede, la Art. 176:

”1. Pentru ocuparea funcțiilor didactice prevăzute la art. 165 trebuie îndeplinite următoarele condiții minime de studii:

e) pentru ocuparea funcțiilor didactice de profesor în învățământul gimnazial, liceal și terțiar nonuniversitar, profesor de instruire practică, profesor documentarist, respectiv profesor corepetitor, cel puțin una din următoarele condiții:

Dar masteratul didactic cu durată de 1 an încă nu a fost aplicat, iar aceeași Lege 198/2023 prevede o întârziere de ani de zile pentru aplicarea prevederilor de mai sus. Anume, Art. 249 menționează:

În același timp, Legea salarizării din 2017 nu prevede niciun fel de diferențiere salarială pentru absolvenții de master din învățământ. Cadrele didactice sunt încadrate în cele mai multe cazuri, ca prag de studii, la învățământ superior de lungă durată, ce include nu doar studiile de masterat, ci și pe cele de licență, fără vreo diferențiere. 

Citește și:
Nouă universități cer ca studenții de la masteratul didactic să fie obligați să urmeze o carieră în învățământul preuniversitar, „pentru o anumită perioadă”. Consorțiul Universitaria solicită și ca finanțarea de la buget să fie corelată cu mărimea populației și cu numărul de absolvenți de liceu
Daniel David: Dacă masteratul didactic funcționează bine, n-are sens să mergi cu două sisteme în paralel. Dar vreau să fiu sigur că masteratul nu este un alt modul I și II, reunit într-o formă care ne duce într-o zonă nu prea mulțumitoare

Toți profesorii din sistemul de învățământ să facă master didactic decontat de stat și stabilirea unui termen de grație pentru înscrierea la acesta, propunere pentru România Educată făcută de Consiliul Național al Elevilor
Profesoara Antoaneta Luchian: E nevoie de mai multă practică pedagogică în formarea inițială / Examenul de titularizare să rămână, dar să fie însoțit de masterat didactic, de asistență la clasă și mentorat real, să treacă prin toate etapele a ceea ce înseamnă viața școlii
Cazul studenților la masterat didactic care acuză limitarea accesului la burse: Universitatea din București spune că „nu face altceva decât să pună în aplicare prevederile legale” / Studenții s-au întâlnit, marți, cu reprezentanții instituției

Exit mobile version